HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Focal C800
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/27 :  18:30:53  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jaha då har man provat Focal C800 i hemmmamiljö och kan konstatera att den lindrigt sagt suger. den rör sig om den modell med TDX- diskanten och har testats med såväl transistor och rör-förstärkeri.

Den har testats i hifikits låda med dess tillhörande filter samt även med filtret till Antea.

I mina öron är detta en CV-kopia med förfinat mellanregister som ger en upplevelse av transienter men knappast av musikalisk karaktär.

Man har läst en del om att dessa ska ha ett öppet luftigt ljud med en diskant som släpper ljudet i från sig men eftersom jag nu äger och jämför dom med t.ex. mina Scanspeakbyggen så kan jag bara konstatera faktum att, det är inte konstigt att dom försvnner från diy-marknaden.

Så trots all spya som jag sprider över dessa så verkar det finnas folk som uppskattar dess ljud och karaktär så erbjuder jag dessa till högstbjudande eller byte mot något annat kul. kom med förslag.

Inte många som vågar avrätta sina nya byggen men här har ni en.

Edited by - fidelityn on 2005/01/27 19:38:52

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/27 :  19:11:22  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Detta ska ju trots allt vara det bästa JM.Lab har byggt enligt vissa

I mina ögon/öron likt kinahifi, ser ut som mycket men låter litet
Läs Vincent

Kom igen nu kommentera, skäll, gnäll säg något

Edited by - fidelityn on 2005/01/27 19:51:21
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/01/27 :  20:47:50  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag gillar utopia högtalarna
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/27 :  20:56:52  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jovisst Utopia ser ju väldigt bra ut men ljudet ?????
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/27 :  22:08:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag finner inget fel på LJudet ur utopiorna,,,De som jag har hört.
Du kan ju fråga Bernt vad han tyckte när han hälsade på Neos Utopior med sin OTL.,,

Edit: Kan det inte vara HIFIKITs bygge som är skumt !?
Beöhver det vara diskanten ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/01/27 22:10:41
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/01/27 :  22:33:42  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag har hört Utopia och andra model av JMLab och tycker att det är blan det bästa jag har hört...men det beror mycket på vad man använder för elektronik.
Tråkigt att du har fått en så dålig upplevelse med dina Focal DIY. Undrar om det inte kommer från kitet/filtret.

Hoppas du hittar något som duger till din smak.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:15:28  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Zalve: Visst kan det vara Hifikits låda det beror mycket på men knappast diskanten, priset på den låg på 2300:- st. och hörde egentligen till JM-labs Antea. Bild nedan. Filter har testats tillhörande den och även C800-filter har testats.
Antea-filtret låter betydligt bättre men högtalaren som sådan ger en mycket klar rock-karaktär med dess begränsningar.

Du "Zalve" kan gärna få testa dessa i din hemmiljö om du vill, du har ju också JM-Lab hemma förvisso, men vi bor ju ändå i samma stad så.

Det finns även en scanspeak-konfiguration under uppbyggnad som är vida överlägsen denna focalhistoria redan men den kommer att precenteras senare.

Edit: glömde bilden


Edited by - fidelityn on 2005/01/29 00:41:30
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:21:13  Show Profile Send Amatören a Private Message
Fidelityn, jag känner igen din beskrivning av ljudkaraktären eftersom jag har byggt med C800 själv.
Kan tipsa dig med att de behöver lååång inspelning, flera hundra timmars manglande, innan de släpper, samt att filtret är en stor bov i det hela.
Byt ut elektrolytkondensatorerna till polypropylen, motstånden till metalloxid och, om ekonomin tillåter, spolarna i basfiltret till luftlindade, helst bandspolar (dyrt!). Detta blir ett stort lyft! Själv så sänkte jag nivån på diskanten (seriemotstånd) med några decibel då den i mina öron var väl hetsig. Prova med 2 till 4 ohms 10 Watts motstånd.
Jag byggde egna lådor i 22 mm MDF efter HIFIKits ritning som jag försedde med mer intern stagning och dubbla tjockleken på baffeln (2 x 22 mm MDF) så jag kan inte uttala mig om kvaliteten på HIFIKits lådor.
I mitt fall så slutade det med att jag mätte upp elementen och byggde egna filter och jag blev så nöjd att jag sålde mina Infinity Kappa 90!
Så ha inte för bråttom att döma ut C800!!!

Just nu så håller jag på med EALS-3, men om du har dem kvar till sommaren och fortfarande inte är nöjd så är jag kanske intresserad att ta över dem.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:56:39  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Amatören: Antea-filtret som jag bl.a. har testat innehåller inga lytar men däremot vanliga trådlindade spolar och keramiska motstånd. Karaktären är dock densamma tyvärr.

En stor skillnad mellan dessa filter är att Antea-filtret tar ner den peak som finns högt upp i frekvens som inte C800-filtret gör.

Vad det gör gällande hifikits lådor vet jag inte om jag ska skratta eller gråta 19mm spånskiva förrutom baffeln som är i mdf, ett riktigt kartongbygge
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:57:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
fidelityn: Vet att mina diskanter tog TID på sig. Om 100 timmar så kanske vi skulle testa,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/01/28 :  00:19:15  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Man har läst en del om att dessa ska ha ett öppet luftigt ljud med en diskant som släpper ljudet i från sig...

Det kommer, men som sagt, det tar tid!

quote:
Vad det gör gällande hifikits lådor vet jag inte om jag ska skratta eller gråta 19mm spånskiva förrutom baffeln som är i mdf, ett riktigt kartongbygge

Hrmmm, bygga ny låda, kanske

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/29 :  01:41:19  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ny låda kommer garanterat och definitivt inte i hifikit-kostym, Kanske blir det en ren kopia på Antea men enligt simulering så får jag finare kurvor med en 60 liters br-låda. blir nog till att göra dessa 2 testlådor för att avgöra om jag kan komma ifrån den rockburkskaraktär som hifikit-lådorna ger.

Hur som helst tack för all feedback som har getts.

Största problemet ligger nog vid försänkning av elementen pga. dess form och brist på tid och verktyg

Edited by - fidelityn on 2005/01/29 01:43:40
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/01/29 :  14:04:33  Show Profile Send Amatören a Private Message
"...finare kurvor med en 60 liters br-låda..."
Fick jag med. Blir kanske inte avgrundsdjup bas men snabb!
Lirar fint ihop med en sub med låg delning.

Sätt gärna diskanten på 900 - 1000 mm höjd och mellanregistret ÖVER så kan du hålla lådan smal och den blir inte så djup.
Kolla EALS-3 konceptet med separata lådor, inte så dumt!

"Största problemet ligger nog vid försänkning av elementen pga. dess form och brist på tid och verktyg"
Gör en utanpåliggande baffel i 5 - 6 mm tjock MDF eller liknande och såga ut formen på elementen i denna innan pålimning så slipper du jobbet med försänkning.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2005/01/29 14:06:45
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/29 :  16:48:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
fidelityn: Det finns fräs här och några stål, om du skulle behöva låna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2005/01/30 :  16:13:49  Show Profile Send tengil a Private Message
Fidelityn: Härligt med lite friska åsikter! :) Allt av focal som jag hört har låtit lite speciellt, men jag har aldrig fått experimentera själv.

Kanske är focals element svårarbetade? Med rätt inställningar kan de kanske spela bättre än allt annat??
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:29:00  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Nu har det gått en tid för inspelning och lite moddande av filter.
nu låter topp-delen bra efter en 2db sänkning av diskant. Borta är även den förhatliga rock ´n rollturbon vid 60 hz (läs cerwin vega).
Dock så är den väldigt basfattig med tanke på dess volym (83 liter)

Oh baselementets fs=28 tyder på lite lågbasegenskaper. Dessa ska ju knäppa t.ex Jm-lab 920 på näsan, speciellt då i lågbasområdet.

Några ideér någon eller ska dessa förpassas i närmsta container

PS: Några nya lådor har det inte blivit av ännu (lathet/tidsbrist)
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/03/27 :  23:02:10  Show Profile Send Björn N a Private Message
Focaldiskanterna kräver som tidigare nämnt rejäl inspelningstid, efter 100 timmar börjar det likna något, dessutom trivs dem med branta filter.
Att döma ut Focal jämfört med Scan Speak är som att Föredra Saab framför Volvo och vice versa. ´
Det rör sig om två helt olika ljudtyper, jag tycker personligen att Focal har bättre mellanregister och mer nyanserad diskant, men jag tycker SS har världens bästa bas

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000