HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När rör tar slut
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:13:43  Show Profile Send jaejin a Private Message
Undrar hur det märks när rör är dåliga eller tar slut.
Slutar det bara att fungera eller är det som en glödlampa att "den går". Även hur kan man kontrollera hur långt ett par rör har gått?

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:21:07  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Slitna rör märker man väl främst genom att basåtergivningen blir mer oprecis. Svårt att märka emellertid, eftersom fenomenet knappast inträffar momentant. För att få det hela svart på vitt måste du mäta rörets anodförlust med där för avsedd maskin. Erik Andersson har en sådan bland andra.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:28:03  Show Profile Send jaejin a Private Message
Har haft en konstruktion av erik andersson en edison 60. hade den dock ej tillräcklig länge så att rören tog slut. Men man blir fundersam på hur länge man kan har rören och vilken livslängd man har. Idag har jag ett par dynaco mkIII. Funderar på att ordna med reserv rör till dessa.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:39:49  Show Profile Send jaejin a Private Message
Basåtergivning, men om man som i mitt fall har tänkt att ha dessa stg till topp och köra transitor på botten? hur kan man å märka det på ett bra sätt. När kan det vara idé att byta ?
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:42:26  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Hur länge kan man räkna med att en rörförstärkare håller?

OT men hur länge håller en "vanlig" förstärkare dvs en utan rör?

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:32:44  Show Profile Send edison a Private Message
Fidelity:

Som helhet kan väl en stärkare hålla "hur länge som helst"

Handlar mer om ifall enskilda komponenter som pajar blir "för dyra" att ersätta/reparera.
(Som med en bil kanske - rostar den inte bort kan man köra nästan hur länge som helst om man håller efter och fixar det som slits ut/pajar."Lönsamt" är en annan sak dock...)

Tex rör pajar/tappar i kvalitet till slut, men får ju ses som en ren driftskostnad när man har rörstärkare.Annars håller övriga komponenter väl så länge som på en transistordito.

Det vanligaste(?) som pajar på en transistorstärkare är nog potentiometrar som börjar knastra samt slutstegstransistorer som dör.Dom senare brukar leva mkt länge, inte lätt att säga nån beräknad livstid så långt jag vet iaf.

jaejin:
Min Edison 60 har jag kört ca 5-6 år.Bytte rör (alla rör) först i somras***, men dom gamla funkade i stort sett lika bra när jag försökte jämföra lite.
Vet iaf att EL 34-rören tar slut mkt snabbare än 6922-rören.Ändå ska 34:orna gå minst 4000-5000 timmar enligt Erik A.Ja, exakt den tiden har han inte "lovat" men nåt ditåt ska man räkna med, de små håller längre. Alltså inte särdeles stort bekymmer då båda dessa rörtyper är billiga!

***Ett 34-rör pajade för några år sen, då orsakade det i sin tur att en kondensator gick med en sjusärdeles knall.Men att ett rör pajar är ju nåt annat än att det åldras normalt och stegvis blir sämre i ljudet...tills man en dag bestämmer sej för "nu slänger vi på nya!"...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/26 13:38:24
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/26 :  14:02:25  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hakar på, då min rörhistoria och kunskap väger alltför lätt...

Jag har rör i utgångssteg på cd-spelaren, samt i försteget. Däremot inte i slutsteget. Det som nämns ang rörslitage, är det gällande framför allt effektesteg, eller har det generell giltighet?
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2005/01/26 :  15:20:26  Show Profile Send Fred a Private Message
Rör kan hålla rätt länge...Spelar på Dynaco St 35 med tillhörande Pas3 försteg. Originalrören med DYNACO-tryck sitter i, låter alldeles utmärkt och de är knäpptysta, inget brus alls.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/01/26 :  16:43:28  Show Profile Send jaejin a Private Message
Edison: har också hört att rören till edison 60 hålla ungefär 4000-5000 timmar. Kommer antagligen köpa en sådan igen bara för tt den är så häftig.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/01/26 :  17:40:18  Show Profile Send NtR a Private Message
Mycket förenklat kan man säga att lågsignalrör håller länge och effektrör håller kortare. Dussinrör som EL34 och liknande håller normalt längre än mer exotiska, synd eftersom de är billigare än de tjusigare varianterna. Mycket beror på konstruktionen, om röret lyser starkt körs det hårt och håller kortare tid.

Om inte rören helt enkelt ger upp brukar de börja brusa, och det är inte alltid så lätt att upptäcka eftersom många rörhäckar brusar rent infernaliskt redan med nya rör. Kolla om röret är väldigt sotigt på insidan, då börjar det ofta ge sig. Kan ske rätt snabbt om de är av tveksam kvalité från början.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/01/26 :  19:19:17  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Men är det inte så då att rör låter bäst när det är nytt? Hör man en succesiv försämring av ljudet undan för undan?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/01/26 :  19:25:23  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Hur länge håller t.ex rören i en Pathos Classic One?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/26 :  20:09:54  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De flesta slutrör brukar hålla c:a 5000 timmar ködra i klass A med rekommenderad arbetspunkt. I klass AB1 håller de i allmänhet en hel del längre. Direktupphettade rör brukar ha kortare livslängd.

Rent tekniskt brukar man säga att en effektpentod är slut när dess transkonduktans sjunkit till hälften. Man brukar märka att de är slut när de börjar klippa vid låga effekter och, ifall de kör i fix bias, de börjar bli svåra att justera bias på.

Småsignalrör kan ibland hålla "hur länge som helst". de tar ofta slut när katoden byggt upp en för stor inre resistans som gör att maximal ström begränsas. Trots detta fortsätter de att fungera om man kör dem med ganska låg ström. Ofta hittar man slutkörda småsignalrör genom att mäta gallerförspänningen. Bästa sättet att se hur rören mår är med rörprovare som kan mäta transkonduktans och förekomst av gas.

Sedan kan ju glödtråden gå av. Det konstiga är bara att det aldrig hänt mig under nästan 35 år av röranvändning.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/01/26 :  21:04:36  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
quote:
Mycket beror på konstruktionen, om röret lyser starkt körs det hårt och håller kortare tid.
Det är absolut en bra tumregel, men det är inte alltid så enkelt. Olika sorters rör lyser olika mycket. Dessutom finns det variation mellan olika rör av samma sort. Den interna konstruktionen kan se olika ut. Jag har olika märken på de olika rören i min förstärkare, och ett av dem trodde jag inte fungerade när jag satte i det--från många vinklar syns det inte att det lyser alls. Ni kan se exempel nedan (åtta sekunders exponering i nedsläckt rum).

Ingen kritik mot det NtR skriver, bara ett litet tillägg.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:41:48  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo, just det, olika rör har olika karaktäristika. Även samma märke och serie! Toleranserna är i allmänhet inte i närheten av halvledare och IC-kretsar, vilket kan vara bra att veta.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/27 :  13:54:48  Show Profile Send bjarne a Private Message
ursäkta en analfabet...
men är det därför det talas om "matchade rör" i div säljesannonser?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/27 :  17:37:53  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
men är det därför det talas om "matchade rör" i div säljesannonser?

Exakt

Man matchar för att få ett par (eller fler) så lika rör som möjligt.

Edit: för att databasen ska fatta att jag gjort ett inlägg

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2005/01/27 17:41:08
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/01/27 :  18:06:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Bytte rör i min dynaco st70 för ca: ett år sedan, men märkte ingen speciell skillnad mot orginalrören som har suttit i sedan 1963.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:11:18  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Fidelity: Nelson Pass skrev en rolig sak i en servicemanual en gång i tiden. Det här är saxat från en manual till Aleph 30:

quote:
In fifteen years the electrolytic power supply capacitors will get old. Depending on
usage, you will begin to have semiconductor and other failures between 10 and 50 years after
date of manufacture. Later, the sun will cool to a white dwarf, and after that the universe will
experience heat death.

http://www.passlabs.com/downloads/old%20product/a30manr0.pdf

Jag tror han skrev så i flera andra servicemanualer också, men jag fastnade lite för den där Aleph 30 ett tag och lade det där på minnet.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/01/28 :  01:11:49  Show Profile Send eliot a Private Message
Mitt rörförsteg från mitten på 80-talet, en Convergent Audio Technology SL1, stängde av sig efter att det varit på i mellan 1 och 2 timmar. Tog man av locket på nätdelen så fungerade det bra. Vi kunde inte hitta något fel men vi fann att stabbarna var mycket varma och orsaken kunde vara att elektrolyterna började torka ut och det började flyta ström genom elektrolyterna. Vi bestämde oss för att byta ut elektrolyterna i nätdelen! Efter att ha bytt elektrolyterna så fungerade försteget perfekt - och håller säkert 20 år till.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000