| Author |
Topic  |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 13:47:15
|
När man byggt sin nya fina högtalare, och gjort alla tweaks, så kan det vara läge att fundera på internkablaget.
MIN fråga är då, testar man sig fram med olka kablage till; diskant mellan bas - högtalare då??
Gör högtalartillverkarna också så?
VAD är då bäst till diskant, mellan, bas högtalare i kabelväg, grövre kabel till basen? eller? en bas har väl samma motstånd som en diskant?
Har jag missat nått? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 13:59:05
|
Hejsan,
Är det rent av mig du cieterat? ;-)
Jag kör, som några vet, med Clou Cables 610T i Sensitiva. Denna kabel är olik i diskant och baskabel.
När man utvecklar högtalare kan man ju alltid skaffa sig objektiva mätningar. Är man tillfreds med det tekniska och det objektiva, men inte helt 100 med det subjektiva, kan det vara ide att testa byta ut kablar för den/de register man inte är nöjd med. Bäst är att göra en förändring åt gången - annars vet man inte vad som gjorde att det blev bra/dåligt.
Hurvida högtalartillverkare gör så eller ej - jag vet att vissa gör det. Det handlar om pengar, tid, testmöjligheter mm.
Din fråga: "VAD är då bäst till diskant, mellan, bas högtalare i kabelväg, grövre kabel till basen? eller? en bas har väl samma motstånd som en diskant?"
Vad som är bäst? Tja, upp till dig anser jag. Jag har mina erfarenheter. Vissa kablar har tilltalat mig i vissa frekvensområden. Enkelt exempel är Supra Ply 2.0 som ger ett bra ljud (för pengarna) i basen. Har haft få, men iaf erfarenheter av Kimber och ett varmt och trevligt mellanregister. Mm mm mm mm...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
Edited by - epkpeng on 2002/10/09 13:59:42 |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 14:03:09
|
Aha, jättebra svar!
Som man ser på Sontec så finns det en hel del kimber att välja på, testa och känn efter är ditt råd förstår jag;
http://www.sontec.se/prod/kimber/hogkabel-kimber.html
Själv anser jag att kabeln får vara ibland det sista man tillför sin konsturktion, kör man redan vis utveckling/bygge med en skaplig kabel så är det inga problem just DÅ. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 14:21:57
|
Ja, kabel-frågan är bland det sista som tas upp för att tweaka/justera en högtalare. Ibland kan det bli lite ändringar; Ply 2.0 rullar av diskanten en del, varför en sänkning av diskantnivån kan bli aktuellt.
Att kabel-testerna tillhör (bland) det sista i ett utvecklingsprojekt gör att det inte finns tid till det. Kablarna skall spelas och och sen subjektivt testas (och säkert/självklart objektivt mätas att inget "negativt" hänt). Är tanken att modellen skall ingå i en serie, eller till en kampanj kan man lätt inse att det kan bli "snålt om tid". Dock upplever jag den svenska högtalarkonstruktörs-eliten som relativt okänslig för detta - det utvecklas tills det låter bra. Sen kan det iofs alltid bli tal om mk II! ;-)
Clou Cable, har förresten börjat sälja 101 högtalarkabeln på löpmeter; kostar 250 kr/m. Nått för ditt In Line Source? Går väll åt ca 40 meter bara!?? ;-)
|
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 14:28:00
|
40 meter, huvva! det hoppas jag verkligen inte
 |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 14:38:40
|
är det då inte vansinne att ansluta en ex. DYR Vallhallakabel till en högtalare med ett kablage som inte är samma som Vallahallan?
Svagaste länken i kedjan.
Ansluta en dyr extern kabel till högtalare som har en INTERN sm inte lever upp til den externa.
hum.. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 16:43:27
|
Man kan konstatera att det finns chans för bättre resultat om man internt även nyttjar ex Vallhalla.
|
|
 |
|
| |
Topic  |
|