HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-amping...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/27 :  17:33:47  Show Profile Send toblun a Private Message
Tjo.

Nu är det min tur att komma med en klurig fråga.
Det ligger till som så att jag är på väg, iallafall inom de närmsta månaderna att bygga ut min befintliga anläggning. Den består idag av en Denon 5kanals reciver, Denon DVD-spelare och JM-Lab Chorus 715 som högtalare.. Till detta ska 2kanalsförstärkare och CD köpas. Stereoljudet från min nuvarande anläggning går att leva med. Men det är inget som är beroendeframkallande.

Nog om detta och till saken som bryr mig. Jag har tittat på en mängd förstärkare och ska när jag har lite mer pengar i fickan även provlyssna. Jag har sneglat rätt mycke på Thules prylar. De har en design som får mig att smälta. =))
De jag har tittat på är PR/PA100. Men igår slog tanken mig att IA60, den intergerade läckerbiten kostar lika mycket som PR100.
Min första fråga är:
Borde de inte gå fint att köra IA60 och ett PA100 och på de viset Bi-ampa? IA60 har preout så det borde på de sättet vara möjligt. Men kommer jag att få nivåskillnader för att det inte är lika kraftfulla?

Den andra:
IA60 har en main-in. Kan jag koppla 5kanalarens pre-out till den och även dra nytta av den eventuella bi-ampingen?

Jag klämmer in en tredje när jag ändån är i farten. =)
Någon som har annat förslag på förstärkare runt 10-11kkr som matchar JM-Labs högtalare (har funderat på att byta upp mig till Cobalt serien senare)? Intergerat eller för/slutsteg kvittar.
Det får gärna se snygg ut (måste tänka på min WAF) men ska givetvis låta bra.

Tacksam för råd och svar!


//toblu

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/27 :  18:04:47  Show Profile Send matson a Private Message
Jag har inget bra tips på förstärkare då jag aldrig hört dina högtalare.
Däremot går det att koppla så som du skrev med Thule. Nivåskillnader får du inte av att det är olika Watt-antal utan det har med gain(eller vad det heter) att göra.
Thule IA100 har jag ägt och jag har inget positivt att säga om den tyvärr....men testa själv!


'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/27 :  19:01:37  Show Profile Send toblun a Private Message
Jag tittade in på TNT-audio. En mycket bra site förövrigt.
De Hade lyssnar på både IA60 och PR/PA100. De föreslog i testet att prova IA60 och PA100 tillsammans. Men de gillade inte PR100.
De dödade musiken. Jaja, jag får lyssna på IA60/PR100 tillsammans och se vad jag tycker. Mina JM-Lab är inte några basmonster så de borde matcha Thule.

Om du vill se vad de tyckte får du länkarna här:
http://www.tnt-audio.com/ampli/thule-ia60_e.html
http://www.tnt-audio.com/ampli/thule100_e.html

Tack för svaret.

//toblu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000