HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa minianläggningen??? - obs lågbudget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pälle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/01/25 :  15:37:37  Show Profile Send Pälle a Private Message
Hallåjs, är nykomling här och har en fundering. Kanske inte 100% hifi men jag provar ändå.

Håller på med en mindre ombyggnad hemma som kommer att resultera i bl a en perfekt tv/läs/musikhörna. Tanken är då att fixa en anläggning som ger hyggligt välljud. Jag har inte plats för stora högtalare eller stora tunga förstärkare. Alternativen jag har är;

1. Ur gömmorna plocka fram en bättre begagnade förstärkare (Technics eller NAD), CD-spelare (NAD) och en gammal Denon Tuner OCH sen lägga hela budgeten (ca 3000:-) på trevliga bokhylle-/stativhögtalare.

2. Köpa en minianläggning.

Fördelen med alt 1 är ju självklar; det kommer att låta rätt OK. Nackdelen är att det tar plats och inte ser så värst tjusigt ut med en trave halvgamla prylar. Det har frugan minsann talat om för mig... :(
Fördelen med alt 2 är ju såklart formatet. Det har frugan minsann talat om för mig också...

Frågan är bara; finns det nånting som låter hyfsat för de pengarna?

Oj, mycket snack blev det ;) Som sagt, vad har ni för förslag på minianläggning. En fördel är ju om den INTE har kassetdäck...

Tacksam för förslag...

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/25 :  15:56:10  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
I det nummer av HiFi & Musik som finns ute just nu (1/2 kommer nästa nummer) finns det ett test av 10 minianläggningar. Fem i elitserien som de själva kallar det, och fem något billigare. Det testet kan vara värt att kika på.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/25 :  16:23:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag röstar på alternativ 1 om du prioriterar välljud per krona. Skippa tunern och försök hitta stärkare och cd från samma serie (t.ex. NAD) så kommer det se riktigt trevligt ut. (NAD var ju dessutom snyggare förritiden). Och varför inte köpa stativarna beggat också, så kan du nog hitta något riktigt bra för 3000 spänn!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pälle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/01/25 :  16:32:30  Show Profile Send Pälle a Private Message
Javisst! Det är bara det att frugan inte riktigt är inne på samma spår. Hon är mer estetiskt lagd. Nu är ju NAD-prylarna riktigt fina att se på tycker jag. Har lite att välja på, NAD 3100PE (stark stärkare)och 2 NAD cd att välja på, en enkel och en plättlägg (5-växlare). Jag får nog ta och dra näven i bordet helt enkelt och tala om för tanten vad det är som gäller ;) Men... betänk att jag får ha mina gamla moddade Cerwin-Vega (ja, jag gillar hårdrokk) på hedersplatsen i vardagsrummet också.

HIFI o Musik ska inhandlas på vägen hem från jobbet idag... Mer ideer?

Kul forum det här :)
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/01/25 :  17:56:10  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Denon M-31.
Liten, snygg, låter riktigt bra för de 3700 sek den kostar.
Du får förstärkare, cd och radio i en och samma maskin. Frugan kommer att bli glad över uppenbarelsen och du kommer att bli glad över apparaten. Förmodligen kan du göra vettig högtalaraffär hos HIFi-klubben som säljer grejorna.
Klart att det blir knöligare att hamna på 3000 i budget, men va katten

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/25 :  18:31:24  Show Profile Send Aton a Private Message
Det finns såna mängder av mini-paket att ingen kan hålla reda på alla. Men jag har hört flera som har haft en hyggligt ljud. Definitivt en extremt prisvärd lösning om man hittar något man gillar.

Och inget är väl enklare än att testa paket-lösningar. Det är ju bara att besöka samtliga stormarknader i närområdet, lyssna på allt som passar ekonomiska, funktionella och estetiska krav och sedan köpa den som låter bäst. Det du hör är det du får. Betydligt svårare att kombinera lösa delar från olika butiker till en bra helhet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/25 :  18:59:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
Denon M-31 med ett par lättdrivna högtalare kan nog bli riktigt trevligt!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/25 :  19:34:05  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Pälle - håller med om förslaget Denon DM31. Den håller sig emellertid - som redan nämnts - inte inom din budget, i synnerhet om du dessutom behöver köpa högtalare. Å andra sidan borde din förhandlingssits vara förbättrad om du kan visa på denna smidiga lösning för den bättre hälften. Kanske du till och med kan öka budgeten?

Gör en sökning med search-funktionen högst uppe till höger så finner du några trådar där den lilla rackaren omskrivs - bland annat akkttustakkis recensionstråd i forumet Rescensioener hårdvara.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/26 :  10:01:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Aton: "Och inget är väl enklare än att testa paket-lösningar. Det är ju bara att besöka samtliga stormarknader i närområdet, lyssna på allt som passar ekonomiska, funktionella och estetiska krav och sedan köpa den som låter bäst."

En grej som gör just detta lite knivigt är dock att akustiken på stormarknaderna suger ganska kraftfullt. Skulle vilja påstå att i en lagerlokal på några tusen kvadrat så låter ingen minianläggning i världen bra. Fast i och för sig, man får då kanske satsa på den som låter "minst dåligt" i varuhuset, och sedan låter den antagligen riktigt okej i ett vanligt vardagsrum!

I övrigt instämmer jag om Denons lilla läckerbit. Otroligt bra för pengarna!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pälle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:32:24  Show Profile Send Pälle a Private Message
Åh, vilken trevlig liten maskin :) Precis en sån som frugan skulle gilla och även jag för den delen. Synd bara på priset OCH att jag måste köpa högtalare också. Men man får ju vad man betalar för så... Får se om budgeten kan utökas när det är dax...

Stormarknader ja... tycker som ni andra att där är det ju helt hopplöst att få nån uppfattning om hur det kommer att låta i ett riktigt rum...

Sony brukar väl göra fina småmaskiner också. Får ta en koll på detta...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/26 :  15:21:56  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Helt klar denna lilla pärla från TEAC som även har DAB som standard!!
CR-H250 Titta på den

http://www.teac.co.uk/brochures/2005_hi.pdf

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/01/26 :  20:18:25  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Ett riktigt "vilt" förslag ... läs testen i bif länk. Om hälften stämmer så är det en fullkomlig sensation. Tänk integrerad förstärkare för $39!!

http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/26 :  21:08:22  Show Profile Send Aton a Private Message
Hehe, det var underhållande läsning. En sån skulle man haft bredvid datorn!
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/01/27 :  08:36:40  Show Profile Send karlstorck a Private Message
En inte helt billig lösning skulle kunna vara en Tivoli Audio radio och cd-spelare. Litet, snyggt, välljudande, och inte minst: mono!

Kalle
Go to Top of Page

Pälle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:20:11  Show Profile Send Pälle a Private Message
Wow, det var en intressant liten pryttel. Finns det nån försäljare i EU tro?

Tivolivarianten med cd har jag kollat på men det föll på priset där. Iofs så kollade jag på en uppsättning med extra högtalare och Tivolis egen cd. Tro om det går att mata Tivolis monoradio med t ex min NAD-cd? Kanske spela musik från datorn via en tivoli med extra högtalare?

Nu börjar alternativen hopa sig :) Skulle vara skoj men ett lite udda system... Mono..hmmm
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2005/01/27 :  20:15:26  Show Profile Send mantra a Private Message
Det ska komma en ny Tivoli pjäs nu i vår. Denna ska innehålla både radio+cd+högtalare i ett. Den tror jag kan bli riktigt intressant.

/Micael

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/27 :  20:26:14  Show Profile Send Aton a Private Message
Tivoli tycker jag är kraftigt överprissatta produkter. Ingen märkvärdig ljudkvalitet. Snygg men enkel design. Vad är grejen??
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/01/28 :  06:25:54  Show Profile Send karlstorck a Private Message
De är högt prissatta kanske, men inte mycket tycker jag. Radion är mycket bra, men en fantastisk mottagning och ett bra ljud med tanke på formatet. Designen är också helt i min smak. Det är grejen!

Kalle
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/28 :  10:18:26  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Finns det inte en extra högtalare som man kan ansluta till en Tivoli och på så sätt få stereo?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/28 :  11:00:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
MasterOfPuppetz:
quote:
Finns det inte en extra högtalare som man kan ansluta till en Tivoli och på så sätt få stereo?

Jo!

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/28 :  12:39:45  Show Profile Send edison a Private Message
mikethebike:
Såg du denna också...?
http://mywebpages.comcast.net/ampbox/page2.html

Läckrare blir de inte för "sub 1000 kr" ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000