Author |
Topic |
|
Pälle
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 15:37:37
|
Hallåjs, är nykomling här och har en fundering. Kanske inte 100% hifi men jag provar ändå.
Håller på med en mindre ombyggnad hemma som kommer att resultera i bl a en perfekt tv/läs/musikhörna. Tanken är då att fixa en anläggning som ger hyggligt välljud. Jag har inte plats för stora högtalare eller stora tunga förstärkare. Alternativen jag har är;
1. Ur gömmorna plocka fram en bättre begagnade förstärkare (Technics eller NAD), CD-spelare (NAD) och en gammal Denon Tuner OCH sen lägga hela budgeten (ca 3000:-) på trevliga bokhylle-/stativhögtalare.
2. Köpa en minianläggning.
Fördelen med alt 1 är ju självklar; det kommer att låta rätt OK. Nackdelen är att det tar plats och inte ser så värst tjusigt ut med en trave halvgamla prylar. Det har frugan minsann talat om för mig... :( Fördelen med alt 2 är ju såklart formatet. Det har frugan minsann talat om för mig också...
Frågan är bara; finns det nånting som låter hyfsat för de pengarna?
Oj, mycket snack blev det ;) Som sagt, vad har ni för förslag på minianläggning. En fördel är ju om den INTE har kassetdäck...
Tacksam för förslag...
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 15:56:10
|
I det nummer av HiFi & Musik som finns ute just nu (1/2 kommer nästa nummer) finns det ett test av 10 minianläggningar. Fem i elitserien som de själva kallar det, och fem något billigare. Det testet kan vara värt att kika på. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 16:23:33
|
Jag röstar på alternativ 1 om du prioriterar välljud per krona. Skippa tunern och försök hitta stärkare och cd från samma serie (t.ex. NAD) så kommer det se riktigt trevligt ut. (NAD var ju dessutom snyggare förritiden). Och varför inte köpa stativarna beggat också, så kan du nog hitta något riktigt bra för 3000 spänn! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Pälle
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 16:32:30
|
Javisst! Det är bara det att frugan inte riktigt är inne på samma spår. Hon är mer estetiskt lagd. Nu är ju NAD-prylarna riktigt fina att se på tycker jag. Har lite att välja på, NAD 3100PE (stark stärkare)och 2 NAD cd att välja på, en enkel och en plättlägg (5-växlare). Jag får nog ta och dra näven i bordet helt enkelt och tala om för tanten vad det är som gäller ;) Men... betänk att jag får ha mina gamla moddade Cerwin-Vega (ja, jag gillar hårdrokk) på hedersplatsen i vardagsrummet också.
HIFI o Musik ska inhandlas på vägen hem från jobbet idag... Mer ideer?
Kul forum det här :) |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 17:56:10
|
Denon M-31. Liten, snygg, låter riktigt bra för de 3700 sek den kostar. Du får förstärkare, cd och radio i en och samma maskin. Frugan kommer att bli glad över uppenbarelsen och du kommer att bli glad över apparaten. Förmodligen kan du göra vettig högtalaraffär hos HIFi-klubben som säljer grejorna. Klart att det blir knöligare att hamna på 3000 i budget, men va katten |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 18:31:24
|
Det finns såna mängder av mini-paket att ingen kan hålla reda på alla. Men jag har hört flera som har haft en hyggligt ljud. Definitivt en extremt prisvärd lösning om man hittar något man gillar.
Och inget är väl enklare än att testa paket-lösningar. Det är ju bara att besöka samtliga stormarknader i närområdet, lyssna på allt som passar ekonomiska, funktionella och estetiska krav och sedan köpa den som låter bäst. Det du hör är det du får. Betydligt svårare att kombinera lösa delar från olika butiker till en bra helhet. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 18:59:41
|
Denon M-31 med ett par lättdrivna högtalare kan nog bli riktigt trevligt! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 19:34:05
|
Pälle - håller med om förslaget Denon DM31. Den håller sig emellertid - som redan nämnts - inte inom din budget, i synnerhet om du dessutom behöver köpa högtalare. Å andra sidan borde din förhandlingssits vara förbättrad om du kan visa på denna smidiga lösning för den bättre hälften. Kanske du till och med kan öka budgeten?
Gör en sökning med search-funktionen högst uppe till höger så finner du några trådar där den lilla rackaren omskrivs - bland annat akkttustakkis recensionstråd i forumet Rescensioener hårdvara.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 10:01:03
|
Aton: "Och inget är väl enklare än att testa paket-lösningar. Det är ju bara att besöka samtliga stormarknader i närområdet, lyssna på allt som passar ekonomiska, funktionella och estetiska krav och sedan köpa den som låter bäst."
En grej som gör just detta lite knivigt är dock att akustiken på stormarknaderna suger ganska kraftfullt. Skulle vilja påstå att i en lagerlokal på några tusen kvadrat så låter ingen minianläggning i världen bra. Fast i och för sig, man får då kanske satsa på den som låter "minst dåligt" i varuhuset, och sedan låter den antagligen riktigt okej i ett vanligt vardagsrum!
I övrigt instämmer jag om Denons lilla läckerbit. Otroligt bra för pengarna! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Pälle
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 13:32:24
|
Åh, vilken trevlig liten maskin :) Precis en sån som frugan skulle gilla och även jag för den delen. Synd bara på priset OCH att jag måste köpa högtalare också. Men man får ju vad man betalar för så... Får se om budgeten kan utökas när det är dax...
Stormarknader ja... tycker som ni andra att där är det ju helt hopplöst att få nån uppfattning om hur det kommer att låta i ett riktigt rum...
Sony brukar väl göra fina småmaskiner också. Får ta en koll på detta... |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 15:21:56
|
Helt klar denna lilla pärla från TEAC som även har DAB som standard!! CR-H250 Titta på den
http://www.teac.co.uk/brochures/2005_hi.pdf
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 20:18:25
|
Ett riktigt "vilt" förslag ... läs testen i bif länk. Om hälften stämmer så är det en fullkomlig sensation. Tänk integrerad förstärkare för $39!!
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 21:08:22
|
Hehe, det var underhållande läsning. En sån skulle man haft bredvid datorn! |
|
|
karlstorck
Member
286 Posts |
Posted - 2005/01/27 : 08:36:40
|
En inte helt billig lösning skulle kunna vara en Tivoli Audio radio och cd-spelare. Litet, snyggt, välljudande, och inte minst: mono!
Kalle |
|
|
Pälle
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2005/01/27 : 09:20:11
|
Wow, det var en intressant liten pryttel. Finns det nån försäljare i EU tro?
Tivolivarianten med cd har jag kollat på men det föll på priset där. Iofs så kollade jag på en uppsättning med extra högtalare och Tivolis egen cd. Tro om det går att mata Tivolis monoradio med t ex min NAD-cd? Kanske spela musik från datorn via en tivoli med extra högtalare?
Nu börjar alternativen hopa sig :) Skulle vara skoj men ett lite udda system... Mono..hmmm |
|
|
mantra
Member
138 Posts |
Posted - 2005/01/27 : 20:15:26
|
Det ska komma en ny Tivoli pjäs nu i vår. Denna ska innehålla både radio+cd+högtalare i ett. Den tror jag kan bli riktigt intressant.
/Micael |
Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/27 : 20:26:14
|
Tivoli tycker jag är kraftigt överprissatta produkter. Ingen märkvärdig ljudkvalitet. Snygg men enkel design. Vad är grejen?? |
|
|
karlstorck
Member
286 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 06:25:54
|
De är högt prissatta kanske, men inte mycket tycker jag. Radion är mycket bra, men en fantastisk mottagning och ett bra ljud med tanke på formatet. Designen är också helt i min smak. Det är grejen!
Kalle |
|
|
MasterOfPuppetz
Member
786 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 10:18:26
|
Finns det inte en extra högtalare som man kan ansluta till en Tivoli och på så sätt få stereo? |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 11:00:41
|
MasterOfPuppetz: quote: Finns det inte en extra högtalare som man kan ansluta till en Tivoli och på så sätt få stereo?
Jo!
mvh/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 12:39:45
|
mikethebike: Såg du denna också...? http://mywebpages.comcast.net/ampbox/page2.html
Läckrare blir de inte för "sub 1000 kr" ;-)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
|
Topic |
|