HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktivt filter fråga... Nybörjarhjälp sökes...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/24 :  10:58:38  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej alla,

Jag tänkte bygga mig ett aktivt filter och Eq med OPA4134 och hade tänkt låna (läs: sno) det mesta från Linkwitz hemsida.
Dock har jag lite frågor ang impedanser... Jag hade tänkt använda min NAD 3240PE som förförstärkare till allltihop. Den har utgångsimpedans på 600ohm. Sedan läser jag att förstärkaren har ingångsimpedans på 220ohm. Jag hade tänkt använda en op som buffertsteg precis som Linkwitz och Lenn Art gjort. Ska jag sätta ett 220ohms motstånd på ingången till buffert steget eller vad tycker ni? Förklara för mig enkelt tack... Jag är inte helt dum... men nästan...
Är det något annat jag bör tänka på i övrigt?

MVH

Nicks

Hihi. :)

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:49:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Sedan läser jag att förstärkaren har ingångsimpedans på 220ohm.

Lägsta jag någonsin sett. Vad är det för förstärkare?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:07:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bernt, 220 ohm är en missuppfattning. Det är något helt annat.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:00:58  Show Profile Send anders a Private Message
Som Bernt och Per-Anders antyder så kan inte ingångsimpedansen på slutsteget vara 220 Ohm, den ska vara hög. Du kan använda buffertsteget precis som det ser ut på Linkwitz sida, det kommer att fungera bra. Tänk på att använda polypropylen-, polyesterkondensatorer eller liknande i signalvägen, fixa vettig strömförsörjning och se till att att lågnivåjord och högnivåjord bara möts i en enda punkt.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:17:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ingångsimpedansen är 22 kOhm.

Edited by - UrSv on 2005/01/24 15:18:02
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/24 :  21:18:14  Show Profile Send Nicks a Private Message
Ni har alla rätt, jag läste lite slarvigt... Impedansen är 22kOhm och inget annat. När jag sedan byggt buffert steg med efterföljande deln. filter och dipol Eq, kan jag göra som linkwitz och avsluta med ett 196ohm motstånd?
Tackar för er hjälp!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/01/24 :  22:10:14  Show Profile Send weedo a Private Message
Motståndet på utgången ā la Linkwitz är till för att isolera OP-förstärkaren från kapacitiva laster (som en sladd alltid mer eller mindre är).

Om du kopplar din buffer direkt till ett filter behöver du inte motståndet, det försämrar bara filtrets funktion.

Om du däremot ska driva en signal genom en kabel och garanterat slipp att förstärkaren blir instabil (självsvänger) måste och du antingen ha ett mostånd på 100-200 Ohm på utgången eller använda en OP som tål kapacitiva laster.

Min egen favvo därvid är denna:
http://www.linear.com/pc/productDetail.do?navId=H0,C1,C1154,C1009,C1021,P1016

OBS att OPA4134 är en utgången produkt! Men du kan kanske få tag på något restlager...

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/24 :  22:20:24  Show Profile Send Nicks a Private Message
Weedo: Tackar för förklaring, precis så enkel som jag behöver, perfekt!
Jag har redan 2st OPA4134, fick dem från TI förra veckan.
Jag antar att jag behöver detta ca 100-200ohms motstånd då. Kan jag ta signalen efter motståndet direkt in i tex en Gainclone (LM3875)? eller vilket annat slutsteg som helst?

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:05:05  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Kan jag ta signalen efter motståndet direkt in i tex en Gainclone (LM3875)? eller vilket annat slutsteg som helst?


Det kommer att funka bra. Inimpedansen på slutsteg är för det mesta 10 kOhm eller mer.

Du skapar dock en spänningdelare med ut-motståndet och inimpedansen på slutsteget. Men med tex 200 Ohm och 10 kOhm dämpar du bara ca 0.17 dB, dvs helt försumbart.

Jag hade nog inte valt att alls använda en buffer. Jag hade troligen (via ett utmotstånd på 100-200 Ohm) valt att koppla filtrets OP-amp till slutsteget. Minsta möjliga elektronik i signalkedjan!

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:41:49  Show Profile Send Nicks a Private Message
Weedo: Klockrena svar, det uppskattar jag verkligen!
Såhär är min tanke numera: Dela insignalen till två delningsfilter, ett högpass 6dB/okt och ett lågpass delning 12dB/okt ca 60-80Hz sedan vidare till en Dipol eq 6dB/okt. På detta vis kan jag nyttja alla 4 opampar som sitter i varje OPA4134.
Är det något jag missförstått eller bara inte förstått?

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:48:37  Show Profile Send weedo a Private Message
Kul att du uppskattar lite synpunkter.

Med reservation för att jag inte har sett en färdig ritning låter det elektriskt bra.

Hur det skulle med bli akustiskt med din val på branthet, deln.frekv, eq etc kan jag inte svara på utan att borra i din design.

Läggdax!


Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/25 :  19:57:58  Show Profile Send Nicks a Private Message
ok... tack än så länge. Jag tror jag greppat lite iallafall.

Så då är min gissning att jag behöver ett 22kOhms motstånd på ingången till mitt filter/eq också?
Är detta korrekt?

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:23:42  Show Profile Send anders a Private Message
Du skulle väl ha en buffert innan filtret?
Det är starkt rekommenderat förutsatt att du inte har extremt kort kabel (= bygger filtret inuti försteget) mellan försteget och filtret.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:42:12  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej Anders,
Det värsta är att alla ni elektronikkunniga där ute kan lura mig att göra vad som helst...
Så som det är nu så har jag en op över per kanal till att antingen köra en buffer eller notch filter eller öka branthet på filtret.
Så möjligheterna finns.
Jag håller på och gör en liten skiss på hur jag hade tänkt.
Ha lite tålamod så är ni snälla... Det är mitt första elektronik schema någonsin...
Detta kommer att postas ikväll eller imorgon kväll.
Vi får se om jag hinner ikväll.
Jag är tacksam för alla ideer/förändringar!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/01/25 :  21:31:20  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Du skulle väl ha en buffert innan filtret?
Det är starkt rekommenderat förutsatt att du inte har extremt kort kabel (= bygger filtret inuti försteget) mellan försteget och filtret.


Så länge du känner till utimpedansen på försteget (brukar vara rätt låg, kanske <= 600 Ohm) och inimpedansen i filtret är relativt högt (>10 kOhm) blir den "missmatch" (påverkan på frekvensgången) du får väldigt liten.

Inverkan av en kabel (kort som lång) är mycket mindre (jag säger i det närmaste försumbar).

Med ingångsbuffer GARANTERAR du att du inte får problem (särskilt om du har dålig koll på impedanserna). MEN du får också en extra OP i signalkedjan som för det mesta gör mer skada än nytta.

Det optimala filtret finns inte. ALLT är en lång rad med kompromisser och det beror helt på vad du prioterar som styr hur du väljer att kompromissa. Men just där ligger skönheten med analoig design. Det kräver lite fingerspetskänsla!

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/25 :  23:41:40  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jaha, jag fick knåpat ihop schemat... nu kommer jag inte in på knaak servern... Men, men jag testar imorgon igen. Då är jag tacksam för synpunkter, frågor, förändringar osv.

Gonatt på er allihop!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/26 :  08:35:29  Show Profile Send Nicks a Private Message
Knaak funkar för mig igen,

Här kommer mitt första schema... någonsin!



Så nu vill jag gärna ha kommentarer, frågor, förändringar osv.
Ett fel jag redan hittat är att det ska stå 12dB/okt på högpass också... Det efter Lågpasset är dipoleq från 250 ner till 25Hz
Tacksam för all hjälp

MVH

Nicks



Hihi. :)
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:43:16  Show Profile Send anders a Private Message
Du har glömt att koppla ihop utgången med den inverterande ingången på högpassfiltret. Vad är din dipoleq tänkt att göra?
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:58:36  Show Profile Send Nicks a Private Message
Anders: Det är rätt, det glömde jag.
Dipol eq är tänkt att motverka den fallande frekvensgången på en dipol bas. Jag har tagit Herr Linkwitz princip och flyttat frekvensen bara. Han använder eq mellan 10-300Hz och total "gain" på nästan 29dB. Jag har begränsat max gain till 11dB vid 25Hz. Dvs om jag fattat Linkwitz principritning rätt...
Hur ser det ut i övrigt tycker ni? Inga konstigheter som bör ändras?

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/01/26 :  19:34:29  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Hur ser det ut i övrigt tycker ni? Inga konstigheter som bör ändras?


Jag tycker det ser bra ut. Glöm bara inte att avkoppla matningarna med kondingar (100 nF keram parallellt med 4,7 uF tantal brukar funka bra).

Lycka till!

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:44:42  Show Profile Send Nicks a Private Message
Weedo, Anders: Jag tackar och bugar för all hjälp!
Nu kommer den svåra biten... Verkligheten kommer och knackar på...
Nu ska det realiseras! Det blir säkert bra.
Än en gång. TACK!!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000