HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bortglšmd supergrupp! Ð Dags fšr renŠssans?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/01/23 :  13:18:01  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det finns en oerhšrt bra grupp som verkar vara totalt bortglšmd hŠr pŒ forumet.
Den heter Renaissance och har gjort mŒnga odšdliga plattor av vacker symfonisk progressiv musik.

Det kan vara lite svŒrt att hitta deras Šldre och enligt mŒnga ocksŒ bŠsta inspelningar, men de finns att fŒ tag i.

BŠsta plattor Šr t.ex:
Ashes Are Burning
Turn of the Cards
Scheherezade and Other Stories

Inklusive en relativ ny livealbum: In The Land Of The Rising Sun - Live In Japan 2001.

Flera av gruppmedlemmarna har gjort Šven egna soloplattor. Dock Šr de bŠsta skivorna de som gruppen har gjort tillsammans.

De har en egen hemsida dŠr man kan hitta mer information:
http://www.nlightsweb.com/

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2005/01/26 :  08:17:44  Show Profile Send Gabe a Private Message
Kul att se att det finns fler Renaissance-fans på forumet. Håller fullständigt med om ditt urval, du nämner de tre klart bästa plattorna. Själv hängde jag med fram till 1978 då A Song Fo All Seasons - men den var för såsig i mitt tycke, liksom den halvdanna Novella. Men som sagt: Speciellt Ashes are burning och Scheherazade har för evigt en plats i mitt symfonirock/pop-hjärta!
Får jag samtidigt passa på att tipsa om Mercury Revs nya? Det finns en röd tråd mellan grupperna väl värd att kolla upp. Och "Deserters Song" är fantastisk.
hälsar
gabe
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/01/26 :  11:29:03  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Gabe!

Det glŠder mig att vi Šr alla fall tvŒ stycken *s*
Just dessa plattor verkar vara svŒrt att hitta i Sverige. Men som tur Šr gŒr det att bestŠlla frŒn utlandet.

Jag rekommenderar šppenhjŠrtlgt In The Land Of The Rising Sun - Live In Japan 2001. Den Šr mycket bŠttre Šn mina fšrvŠntningar. Det Šr bara lŒten Moonlight shadow, som inte riktigt passar in, tycker jag.
Finns pŒ cdon.com fšr bra pris.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:06:48  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, jag har de där skivorna också. Sheherazade är nog min favorit, särskilt den låten
Stora delar av den här genren har åldrats rätt dåligt och känns halvmossig idag. Jag
tycker att det nog gäller Renaissance också till viss del.

De två första skivorna (innan Prologue) lyssnade jag på och de kändes totalmossiga.
"Live at Carnegie hall" känns lite väl överdådig och studio-albumen är bättre.
De senare skivorna gillar jag inte alls.

Jag skulle nog säga att Strawbs ligger hyfsat nära Renaissance rent genremässigt. En skiva
som "Grave new world" kunde nog vara värd att kolla upp om ni inte har den redan. Spirogyra
är ett annat band som det finns lite likhet med. Just att Annie Haslam sjunger så bra är nog
det som gör Renaissance mest svårmatchade.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:28:32  Show Profile Send aplodon a Private Message
Jag lyssnar nästan enbart på progressiv rock men Renaissance har jag aldrig hört. Har alltid haft en känsla av att dom är för smöriga för min smak, men man får kanske se till att provlyssna.

Är de engelska eller amerikanska?

Har lite svårt för en del amerikanska 70-talsgrupper som brukar kallas progressiva, t.ex. Kansas och Styx. En del är riktigt bra men mycket är smörigt, glättigt, halvkommersiellt.

SvŒrt att lS<caron>sa dina inlS<caron>gg, pick-me-up!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000