HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare från Kjelle?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:44:59  Show Profile Send Grillen a Private Message
Tjena!

Skulle vilja höra era åsikter, erfarenheter och synpunkter om Kjelles hörlursförstärkare.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=22198&path=

Är den nåt att hänga i granen?

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/01/23 :  09:44:12  Show Profile Send Lurman a Private Message
Måste väl påpeka från 1:a början att jag inte har någon som helst erfarenhet av produkten, men om man läser beskrivningen och tittar på priset, tror jag inte att man får så mycket välljud ut av det hela.

Tar man bort moms och vinst från 400:- blir det inte mycket pengar över till komponenter (Lådan/rattar ser ju dessutom ut att vara av metall, vilka inte är så billiga...). Den duger nog alldeles utmärkt för den som hör dåligt och vill titta på TV, men för musiklyssning tror jag de flesta luruttag i förstärkare och annat är lika bra eller bättre. Har man inget luruttag blir det förstås ett alternativ, men kanske värt att lägga några kronor till på det hela...

Slutsats: Utmärkt julgransprydnad, särskilt om den finns att få i silver eller guld :-)

/L
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/01/23 :  10:14:37  Show Profile Send Grillen a Private Message
Jag vill hellre få tag på den lille kinesen V.A.L., men vet inte riktigt var man ska söka den för att få den till bästa pris.
Målet med denna för min del är att få ett hyfsat "lur"-ljud på jobbet.
Annars tycker jag luruttaget på min AZ2:a är allldeles utmärkt.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/23 :  13:19:31  Show Profile Send luften a Private Message
Grillen: Tyckte den verkade bekant, och visst.. --> http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1661

Antagligen ingen höjdare i originalskick, men om man vill modda lite så kanske den låter vettigt efter det.

//air
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/01/23 :  18:44:37  Show Profile Send Grillen a Private Message
Som jag läste mig till så verkar den helt ok i orginalskick... jag ska använda den på jobbet med signal från datorns ljudkort.

men är det nån som vill sälja sin VAL så säger jag inte nej tack
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/24 :  11:49:39  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Tja, med tanke på priset så får du ganska mycket.
Tänk på att du betalar för lådan, hyfsat volymratt och tonratt, kablar, nättrafo och kontakter.
Kvar till komponenterna på kretskortet är inte mycket, så där har man sparat in ordentligt.
Strömdelen består i princip av en diod och en konding. Det blir inte så bra likspänning av det lilla.
Utgången drivs direkt av en OP-amp, och det begränsar nog uteffekten ordentligt i låg-impedanslurar.
In och utgångar ser ut att gå genom elektrolytkondingar, och det borgar inte för så bra ljud.

Tanken är nog främst att man skall kunna ha den till att få ett hörlursuttag från scart om man inte har något uttag. Om du redan har ett hörlursuttag på datorn så får du ju fundera över vad den har för drivning.
Datorer har inte så ren spänning, men de har nog bättre stabiliserad spänning än denna lurstärkare.
Datorn har med 95% säkerhet också en OP-amp som driver utgången direkt.

Slutkontentan är att du nog får ungefär samma driv kapacitet som datorn redan hade samt att du får ungefär samma ljudkvalitet. Om du däremot hade kopplat en liten bärbar spelare till denna så hade du nog fått ett större lyft genom högre effekt på utgången.

Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:38:00  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Kunde ju inte låta bli att beställa en. Men min brummar då jag använder lågimpedanta öronproppar (16 ohm). :-(

Edited by - karlstorck on 2005/01/31 12:53:13
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/01 :  10:06:54  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Är det lågfrekvent brum? Dvs 50 eller 100Hz ungefär?
I så fall är det nog pga den usla spänningsregleringen som du får brum. Se länken ovan i denna tråd till diyforum.net där de har bytt ut några komponenter. Jag skulle tro att just bättre kondingar med fler uF i strömdelen kan ta bort mycket brum.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/02 :  02:27:28  Show Profile
Grillen: Varför kan du inte beställa en VAL själv? Eller vara med i något gruppköp.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/02 :  21:00:40  Show Profile Send luften a Private Message
Grillen: *tips* --> http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20935

Iof undrar jag om den inte vore billigare å beställa själv till och med?

//air
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/03 :  06:38:07  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Vad är denn v.a.l. som nämns? Bild? Vad kostar den att beställa?

Kalle

EDIT: Kollade lite på prisjakt. Det kanske är en v.a.l. E10? Den borde väl vara dyrare?
http://www.audio01.com/eng/product.htm

Edited by - karlstorck on 2005/02/03 08:57:13
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:14:58  Show Profile Send luften a Private Message
karlstorck: Det är en V.A.L. E1 har jag för mej, finns en tråd om denna oxo --> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28924
Tyvärr verkar bilderna inte fungera mera i tråden.

//air
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:51:30  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag mailade och frågade. En E1 är det. Och då är väl priset lite högt. Dessutom verkar folk ha problem med brum. Skall man beställa en förstärkare från Kina kan man väl ta något roligare. En opera (tror jag den hette, kolla prisjakt) verkar mer kul.

Kalle

EDIT: Nej, Original Master hette den:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=72704
Men det finns säkert fler intressanta varianter. Se ny tråd!

Edited by - karlstorck on 2005/02/04 11:08:27
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/07 :  08:48:25  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Silvervarg:
quote:
Är det lågfrekvent brum? Dvs 50 eller 100Hz ungefär?
I så fall är det nog pga den usla spänningsregleringen som du får brum. Se länken ovan i denna tråd till diyforum.net där de har bytt ut några komponenter. Jag skulle tro att just bättre kondingar med fler uF i strömdelen kan ta bort mycket brum.



Då var Strömförsörjningen hottad, men inte hjälpte det. Men jag hittade ett annat problem: chassit var inte jordat. Fixade det, och vips, inget mera brum. Kanske kan vara läge för övriga ägare att kolla att chassit är jordat ordentligt.

Dessutom satte jag dit en op-hållare, så jag kan byta op. Köpte en 2134 på Elfa, men fick med mig en annan krets från affären (en termologger :-)). Den blev varm... Note to self: kolla kretsens beteckning nästa gång!
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/10 :  08:48:29  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Bytte till en 2134. Det blev ingen natt och dag-förändring. Kanske skulle bli tydligare om man bytte tillbaka efter att ha vant sig, vad vet jag. Hur som helst är 5532 (den som sitter som original) ingen dålig op. Dessutom byggde jag ihop ett par 9V batterier och anslöt istället för batterieliminatorn. Kan vara praktiskt ibland.

Kalle
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:13:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Gick och köpte en för skoj skull idag på kjelle.
Hade läst lite skoj om den på några andra sidor.
Tanke var väll att man kanske skulle kunna göra något skoj med den.

Nåväl. Den lät inte något skoj alls. Hörlursutgången i min bärbara dator låter
mycket klarare, renare och mer välartikulerad. Basen var bullig och inte alls speciellt definierad.

Känner inte att det är värt besväret. Går och lämnar tillbaka den.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2005/02/16 :  13:20:35  Show Profile Send Grillen a Private Message
Visst kan jag det... Är det nåt gruppköp på gång?

Känner en som jobbar som steward... Han brukar ta nån beställning ibland... Finns de i butik i Peking?
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:34:51  Show Profile Send karlstorck a Private Message
quote:
Grillen: *tips* --> http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20935

Iof undrar jag om den inte vore billigare å beställa själv till och med?


Den annonsen är borta, men istället finns:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21496
Nu kostar den 500. Fortfarande lite dyrt, eftersom det ligger ungefär som eller lite över vad det kostar att ta hem en själv (450:- ungefär). Prova att pruta. Det gjorde jag på förra priset (700:- vad jag minns) men utan lycka.

Kalle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000