HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Science Fiction???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/22 :  13:35:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Finns det några fler Sci-Fi intresserade killar eller tjejer här på forumet???
Inte bara"ja,jag gillar StarWars" utan som läser böcker osv.

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  13:53:54  Show Profile Send hal a Private Message
Här har du en . Har en smärre samling av kvalitativa böcker i SF-genren. Uppskattar framförallt SF i novell-form typ "Det hände i morgon" antologierna.
Det är med SF som med country-musik. Mycket fördomar och mycket skräp finns det. Men hittar man guldkornen blir man tusenfalt belönad.
Vad läser du själv för typ av SF finns ju en mängd sub-genrer ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  13:59:23  Show Profile Send hal a Private Message
Glömde säga det men själv är jag inte så förtjust i äventyr-SF eller fantasy-SF. De har ofta (inte alltid) bara ändrat ytan på historien.
Gillar själv mer filosofisk, religiöst, ide´-baserad SF.
Att inte läsa en förutsägbar historia samt att få en hissnande känsla "sense of wonder" är väl det som tilltalar mig.
Sedan om tekniken är skickligt beskriven är det ett plus.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/01/22 19:57:50
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/22 :  17:18:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Gillar själv mer filosofisk, religiöst, ide´-baserad SF

Japp, samma här.
Robert A Heinleins Stranger in a strange land är min all time favorit.
Stephen Baxter har skrivit en del bra. L.Ron Hubbards Battlefeild Earth suger som film men var riktigt bra som bok. Senast läste jag Alien V.Predator å den är 10 gånger bättre i bokform än på film.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  18:20:15  Show Profile Send hal a Private Message
Robert A Heinlein ja, det är ju definitvt en av husgudarna en av de stora. Märkligt att han lyckats producera så mycket av så hög kvalitet. Han har visserligen gjort en del av enklare sort men ofta håller hans böcker en sådan nivå som få SF-författare ens når en gång i sin karriär.
Har en mängd böcker av honom men inte den du nämner, skall kolla upp om jag har läst den.
Har två antolgier som är rätt sönderlästa "The best of Robert Heinlein 1939-42" och "The best of Robert Heinlein 1947-1959".
Har du läst Peter Nilssons "Rymdväktaren" och "Nyaga" ? Visar att det även finns bra svensk SF.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/22 :  18:59:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Har du läst Peter Nilssons "Rymdväktaren" och "Nyaga" ? Visar att det även finns bra svensk SF.


Ja, dom har jag läst men det var ett tag sedan.
Rama-böckerna tyckte jag var bra för ca 10 år sedan, men jag minns inte vad författaren heter.(kan bero på feber å trötthet, har influensa.)
Rymdväktaren och Nyaga, var det dom om ett stort klot som hittades i Ryssland nere i ett berg någonstans?
quote:
Har två antolgier som är rätt sönderlästa "The best of Robert Heinlein 1939-42" och "The best of Robert Heinlein 1947-1959".

Det blir något som jag skall kolla upp!!!
Det är kul med lite tips å ideer för jag får leta lite i blindo i vanliga fall. Har ingen i min närhet som delar mitt S-F intresse.
Idag låg jag å läste i Stephen Baxters "Vacuum Diagrams", någon form av novel-liknande ihopskrivning av hans böcker till en intressant historieskildring av människorasens framfart i universum. Det jag gillar är just att flytta gränserna från Volvo,Villa,Vovve till " hur tar vi kontroll av denna galax" eller nåt liknande.
Jag är helt säker på att människan har lite mer stake än "Volvo,Villa,Vovve", å S-F leker vilt med dom tankarna å ideerna.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:37:51  Show Profile Send lasselite a Private Message
Här är en till!

Länsade fem bibliotek på SF mellan 83 å 88, sen dess har det inte släppts så värst mycket. Läste alltid minst 3 böcker paralellt under den tiden. Asimovs noveller är klara favoriter.

Peter Nilsson har jag inte hört talas om, bra tipps. Men Dennis Lidbohm (heter han väl) har man tröskat igenom, även om det blev lite samma samma efter några böcker. Letar just nu efter "planetjakten" för att leda in ungarna i SF-träsket.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:46:30  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Rama-böckerna tyckte jag var bra för ca 10 år sedan, men jag minns inte vad författaren heter.(kan bero på feber å trötthet, har influensa.)

StanleyArthur C Clarke skrev "Rendezvouz with Rama" 1973 alldeles efter hans stora genombrott med år 2001 ihop med Kubrick. Den handlade ju om en gigantisk artifakt i form av en roterande cylinder "Rama" som var på väg i i vårt solssystem. Det skickades då upp en expedition för att reda ut hur och varför mmm.
Clarke tror jag var fysiker i grunden, och det märks då alla tekniska fakta och teser är väl föränkrade i den vetenskap vi har idag.
quote:
Rymdväktaren och Nyaga, var det dom om ett stort klot som hittades i Ryssland nere i ett berg någonstans?


Javistt var det så, men framförallt hade väl kvantdatorerna en huvudroll om jag inte minns fel.
Mitt SF -intresse går lite i vågor och jag har väl legat lite lågt på SF-sidan sista 5 åren. Problemet är ju att man har lite för många intressen och bara ett liv att leva (som man vet om). Som den kolgrupp-baserade bipedal man är.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/01/23 19:51:01
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  19:56:36  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Asimovs noveller är klara favoriter.


Ja, hans robot-trilogi är ju allmänt bekant numera efter filmatiseringen. Filmen blev ju ovanligt bra för att vara en filmatisering av en SF -roman.
Annars brukar ju man misslyckas med att föra över bra SF-böcker till film. Det brukar bli mera action än tanke.
Ryssarna tycker jag dock har lyckats att överföra känslan med SF till film. Ett bra exempel är "Solaris" som i rysk tappning är ett psykologiskt mästerverk men som totalt tappar i stämning i den amerikanska versionen.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/01/22 19:59:28
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/01/22 :  20:48:56  Show Profile Send lasselite a Private Message
Stanislav (med reservation för stavningen) Lem skrev ju en massa bra böcker, enligt mig var humorn (som i "Definitivt kanske") hans starkaste sida.

Stiftelsetriologin var ursprungligenen triologi. Robotböckerna var fristående, även om personer återkom i de flesta av böckerna. Och till slut så knöts ju robotbökcerna ihop med stiftelseserien (i något som faktiskt påminner om nämnd Dennis).
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:59:09  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Hittade en bra sida om Robert A Heinlein

http://www.sfbok.se/bulle/portratt/por4.asp

Mvh Anders
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:38:58  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
HejHittade en bra sida om Robert A Heinlein
http://www.sfbok.se/bulle/portratt/por4.asp
Mvh Anders


Tackar Man blir onekligen imponerad av mannens produktivitet
Såg som hastigast Starship troopers där på slutet.

Måste säga att den här tråden inspirerat mig att plocka fram några böcker till sovrumsbordet. Skall nog läsa någon Heinlein novell

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/01/23 00:09:54
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:07:01  Show Profile Send lasselite a Private Message
Är det nån som hittat någon BRA sida med SF noveller på nätet? Jag har hittat några, men dom har inte varit något vidare. (Engelska funkar bra)

Läser nästan aldrig om en bok, men just Heinleins "ärans väg" har jag läst två gånger. Den är lika sjuk andra gången
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/23 :  09:43:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Som den kolgrupp-baserade bipedal man är

The Body Itself is a carbon-oxygen engin which runs at a temperature of 98,6 F. on low combustion fuel,generally derived from other life forms.
quote:
http://www.sfbok.se/bulle/portratt/por4.asp

Tack för tips!!
quote:
Såg som hastigast Starship troopers där på slutet.

GRYMT bra bok!!!! Som vanligt 1000 x bättre än filmen, som ändå inte var dålig.
quote:
Stanislav (med reservation för stavningen) Lem skrev ju en massa bra böcker,

Måste kollas upp! Verkar intressant.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/01/23 :  18:49:15  Show Profile Send nalle a Private Message
"Stanley C Clarke skrev "Rendezvouz with Rama" 1973 alldeles efter hans stora genombrott med år 2001 ihop med Kubrick"
Hette han inte Arthur i förnamn?

En författare som jag uppskattar är Alfred Bester framförallt hans bok "tigermannen"

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/23 :  19:49:25  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
"Stanley C Clarke skrev "Rendezvouz with Rama" 1973 alldeles efter hans stora genombrott med år 2001 ihop med Kubrick"
Hette han inte Arthur i förnamn?


Jovisst, självklart En tankevurpa av mig Tänkte väl på Stanley Kubrick samtidigt
Alfred Bester är bra !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/01/29 :  19:21:28  Show Profile Send mace a Private Message
Jag köpte "I Am Alive and You Are Dead: A Journey Into the Mind of Philip K. Dick " av Emmanuel Carrere, till min svåger-to-be och tjuvläste den själv först.

Rekomenderas !!!!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/29 :  20:37:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är lite förvånad att ingen nämnt William Gibson i denna tråd, hans "cyberpunk"-trilogi fick ju en hel del uppmärksamhet när den kom för ca 15 år sedan och sedan dess har han haft en trogen skara läsare. Jag har inte hunnit läsa hans senaste bok (som iofs inte är science fiction) men övriga böcker äger jag och de är riktigt bra, "jordnära" science fiction (människorna, snarare än tekniken står i fokus) som ibland blandas med en dos intelligent samhällsanalys.

Han har skrivit två löst sammanhållna triogier. Den första består av "Neuromancer", "Count Zero" och "Mona Lisa "Overdrive". Dessa böcker utspelas några årtionden in i framtiden och har rätt många "vanliga" science ficton-element.

Den andra trilogin utspelas i en nära framtid och består av "Virtual Ligh", "Idoru" och "All Tomorrow's Parties". Det här är inte klassisk SF i sig utan vänder sig nog till en bredare publik, den innehåller en hel del mer eller mindre dold samhällskritik (han driver en del nutida mediafenomen till sin spets).

Dessutom har han skrivt en novellsamling men den är ganaka "normal" SF för att vara Gibson (filmen "Jonny Mnemonic" baseras på en av novellerna).

Gibson är definitivt en av mina favoritförfattare och man kan läsa hans böcker med behållning vare sig man är intresserad av SF eller inte.

Det ska tilläggas att jag läser hans böcker på engelska, jag är därför lite osäker på de svenska titlarna.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/30 :  06:45:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag är lite förvånad att ingen nämnt William Gibson i denna tråd

Han är bra! Jag läste alla dom böckerna du nämnde när dom kom ut och det var väl lite det som fick mig intresserad av Sci-Fi. Idag tycker jag att han känns lite "light" men bra ändå.Inget filosofiskt djup. Jag kan ha fel,men det är så jag minns dom.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/31 :  08:53:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Läser faktiskt SF just nu.
En romansvit av Kim Stanley Robinson som handlar om koloniseringen av Mars.
Tyvärr får man försöka läsa sånt på engelska.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/31 :  22:16:34  Show Profile Send JonasV a Private Message
Alfred Bester's "Tigermannen" är min favorit, har´den efter utgallringen på Lokala Biblioteket.
Det är rena Rymdoperan med saker som:

1. Teleporteringar (Grantning).
2. Huvudpersonen blir fast i ett trasigt rymdskepp och få tillbringa sin tid i en garderob i trasig rymddräkt, med tillfälliga utflykter för leta rester av syrgastuber i förråden
3. Elitsoldater med Nervsystem ersatta av eltrådar, ger insektsliknanade reflexer.
4. Skattjakter, maktkonspirationer mm.
Är väl inte hundra på att det stämmer, var bar lite skummat ur minnet

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:29:09  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hej!

Jag är ett stort sf-fan men det har blivit mest filmer och serietidningar. Känns som om jag sett allt från hollywood jag vill se och nu är jag inne på asiatisk, mycket anime. Har funderat på att läsa sf med, var ska man börja? Vad rekomenderar ni? Har haft funderingar på cyberpunk-triologin, är den något att börja med tro?

/Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/01 :  00:02:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Har funderat på att läsa sf med, var ska man börja?

Robert A.Heinlein Stranger in a strange land.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/01 :  09:28:30  Show Profile Send lasselite a Private Message
Fili:
Noveller! Det är SFs starkaste kort. Asimov har skrivit en hel del robotnoveller, bland annat "Lag robot" 1 och 2. Oftast väldigt fyndiga och tänkvärda.

Sen har du en massa samlingar, ofta sammanställda av Sam J Lundwall (om jag inte minns fel). Där kan du hitta författare som du gillar och gå vidare till romaner eller andra noveller av samma författare. Biblioteken har en hel del SF.

P.S. Lyllos dig som har allt det roliga kvar!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/02/01 :  15:59:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej! Med stor glädje kan jag rekommendera författaren Iain M. Banks. Boken "Excession" är en av de bästa böcker jag läst. Hans specialitet är högt utvecklade virtuella världar där de flesta begrepp som liv, död, kultur har andra innebörder än vanligt. Och han är inte så steril som många SF-författare, är grov och köttig i stilen, om man kan säga så.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/02 :  12:48:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Håller med om att Alfred Bester är en spännande SF-författare.
Tyvärr finns det inte mycket utgivet av honom.
Tigermannen och Datormannen är dom böcker jag läst av honom.

Här är några roliga länkar till fantasivärldar:
http://website.leidenuniv.nl/~dijkjgvan/
http://www.eponaproject.com/

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000