HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som har lyssnat på Phönix Klangsäulen ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:54:42  Show Profile Send n0p a Private Message
Skummade igenom www.audioconcept.se och såg tillverkaren Phönix Klangsäulen, intressant rundstrålande högtalare. Någon som har sett eller hört på dem?


Exit Planet Dust

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/19 :  11:26:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har som hastigast både sett och hört Phönix Klangsäulen hos Audio Concept. Alltså ingen rejäl provlyssning. Det var deras mindre golvmodell, den i 20kkr-klassen som jag hörde. De var vid tillfället uppkopplade med Synthesis integrerade rörförstärkare på sisådär 35W och tillhörande CD.

Första intrycket var att kombinationen lät bra utan att briljera. Högtalarna verkar lättdrivna för jag märkte inte att förstärkaren hade problem att driva dem. Och då drog jag till exempel på rätt rejält med Pink Floyds Another brick in the wall. Generellt kändes bra balans mellan diskant, mellanregister och bas; inget register stack ut samtidigt som alla fanns där. Kanske aningen laid back utan att vara slätstrukna.

Utöver de stora golvmodellerna finns ju ett 2.1-system som är betydligt nättare och har ett lägre pris. Men dem har jag inte hört.

Jag skulle definitivt ge Phönix Klangsäulen en rejäl genomlyssning om jag var ute efter ett par rundstrålande högtalare eller hade problem med att placera ett par direktstrålande på ett bra sätt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000