HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filterfråga (Slowbyggaren is back..)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/18 :  00:46:18  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Hej.

Då var det dags igen. Dammade av mitt högtalarprojekt. Medans ena högtalaren genomgår en jobbig ytbehandling så tog jag och monterade elementen och ett gammalt filter i den andra.

Har spelat ett tag och det låter bättre och bättre måste jag säga.
Nu använder jag ett dåligt filter från en tre-vägare.
Mitt mål är att bygga ett filter till dessa högtalare.

Frågan till er med rutin: Tycker ni att jag ska satsa på ett tvåvägsfiler eller ska jag köra med någon form av bandpass? Och isf. hur ska jag dela?
Har inte kollat priser men en extra kondensator och spole är väl kanske inte så farligt i sammanhanget.

Tack på förhand!


Som kuriosa skickar jag med ett par bilder på högtalarprojektet som det ser ut nu, samt en bild på bänken som tog min tid från högtalarna ett tag.




Notera vad krångligt jag gör det för mig när jag snålar in på fräsen. Masonit med elementkragens tjocklek... :-)


TV-bänk. Här behövde jag oxå en fräs så då köpte jag en...
Hör väl inte hemma här, men men... Kul att visa bara.

Edited by - AudiMatte on 2005/01/18 00:49:20

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/18 :  00:50:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe kul med masoniten extremt snålt att inte köpa en rustafräs för 299:- men ack så kul

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/18 :  00:57:22  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Jo, tvekade på kvaliten. Men när man tänker efter så kan man ju köpa en ny när tex spindellagringen är slut. En proffsmaskin kostar ju tio gånger mer...
Men jag köpte ju en rustafräs tillslut. För att kunna fräsa ner rören i bänkskivorna... :-)

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:12:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om bägge basarna delar kavitet så lär du nog bäst sikta på en tvåvägare...I annat fall kommer de påverka varandra för mycket.

Men inget å gråta över isf. ett tvåvägsfilter är ju bra mycket lättare att få hyfs på med bara en delning och DX25 går hyfsat långt ner...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:27:33  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Fina lådor, men jag undrar lite över avståndet mellan centrum mellanregister och diskant (20-25cm?). Om du redan har simulerat en loobing och fått fram en delningsfrekvens mmelan dessa som blir bra är du redan styrd av den vid filterkonstruktionen. Om du inte testat detta borde du kolla in Svantes lilla prog på faktiskt.se som simulerar loobing. Med stort avstånd behövs generellt sett en lägre delningsfrekvens.

Med en bas-kavitet kan du också testa en 2 1/2 vägs lösning, vilket iofs ger låg imp under nedre delningsrekvens men du slipper fasproblem/kamfiltereffekter mellan nedre mellanregister och diskant (där avståndet blir ännu större).

Edited by - Revisorn on 2005/01/18 13:29:12
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/18 :  14:03:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Frågan är om inte en 2,5 vägare också kan få problem med element i olika fas då "övre" basen åker på en fasvridning när den delas? Men den kanske är försumbar?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/18 :  14:12:06  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Lucifer: Ursprungsidén var tvåvägare tills jag läste om 2½. Det går att bygga till en vägg mellan P21:orna. Men jag börjar nog med tvåväg.
------------------------
Revisorn: Tack. Ärligt talat så har jag inte hört begreppet loobing förut, så det var kul att höra nåt nytt! :-) . Jag är medveten om att det blir knepigare med detta avstånd. Det blev så, eftersom jag skrotade idén med trevägare när hålen till P21:orna redan var urtagna. Tänkte att det kanske ordnar sig med ett bra filter.
Hittar inte något program på den sidan. Måste man vara medlem?
------------------------

Om jag nu satsar på 2 väg, hur är det bäst att dela? Hur brant och hur lågt, även med tanke på loobing?

(Ska söka på det begreppet nu och läsa på...)

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2005/01/18 14:13:39
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/18 :  14:29:40  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Lucifer; visst, men (enligt min ringa erfarenhet) är det svårt att höra fas om man delar någorlunda lågt (under 200-300 hz med minst 12db/okt elekt). I alla fall mycket svårare än högre upp. Detta gör nog att jag skulle förespråka en 2 1/2 vägs lösning. Beror lite på hur Audimatte vill att det skall låta oxå förstås. Blir ett mer mörkt ljud med 2/12 vägs. Om man gillar att pianon låter som det stora instrument det är, passar det bra. Effektiviteten blir oxå högre, ingen baffelkorr och medföljande dämpning till diskanten behövs.

Audimatte, Kolla upp signaturen svante, i hans beskrivning finns länk till hans gratisprogram (du behöver inte vara medlem). Hur delningen skall ske blir upp till dig att få fram, men med avståndet 20-25cm behövs troligtvis en låg och brant delning. Du har ingen möjlighet att byta "plattan" som diskanten sitter i, det ser ut som den sitter i en delad baffel? Om du kunde sätta den nära mellanregistret har du mycket större möjligheter att få till nåt ännu bättre.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/18 :  17:26:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Revisorn: Nu ska ju inte jag heller hävda erfarenhet, men såvitt jag fattat är väl teorin med 2,5 vägs att det "undre" elementet skall korrigera för baffelsteget. Då torde 200-300Hz vara lite lågt???? Kan kollas med ett annat av Svantes alster Edge....

Det är finns ju två vägar som kan vara intressanta att väga mot varandra...dvs. två-vägs med traditionell baffelkorrektion eller 2,5 vägs. Det blir ju till en fet-spole för att dela vid 200-300 Hz.

Audimatte: För att eliminera avståndproblem kan du ju flytta ner diskanten, om min ögonmått stämmer och det är P21 så torde diskanten hamna ca. 90 cm ovan för backen och du placerar den 2-3 cm ovanför övre basen. Sedan kan du göra en snygg fasning/rundning upptill, alternativt kapa av....Nu när du har en fräs så...

Drastiskt men....hela grejen kanske faller på mitt ögonmått, ursäkta isf.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/18 :  18:09:19  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Beror på baffelbredd, ser ganska brett ut på bilden, men det är nåt man får räkna på, tex med edge. Hamnar 0,5an lite högre än 300hz kan det troligtvis funka ändå. En spole och kondensator behövs det såklart, 6db/okt räcker inte tycker jag.

Snygg bänk förresten! Vad består mellanstolparna av, alltså metall ser jag, men mer exakt hur är den gjord?
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/19 :  00:02:05  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Revisorn: Tyvärr så är inte baffeln delad. Det är bara masoniten som är delad där av en fånig anledning.
Angående bänken. Tack! Stolparna är A4 stål "Syrafast". Dessa är nerfrästa en aning i furuskivorna. I rören finns rundstavar som jag skruvade i för att dra ihop skivorna. Dessutom sitter det hela väggar i mitten och en bit ut från mitten baktill. 4 hjul räckte utan att det sviktar.
--------------------
Lucifer: Du har rätt ögonmått. Det var ett bra förslag som dock fick in mig på mer drastiska tankar...
--------------------

Funderade såhär. Om jag kapar ovanför den första P21:an och moddar den övre delen lite så får jag en 30 liters tvåvägare med kort mellanrum mellan elementen och kan så koncentrera mig på filtret.

Sen ställer jag den ovanpå den andra delen som får bli aktiv sub. Ska jag ändå ta fram sågen så...

Räcker 30 liter tror ni? Den har ju så högt Vas och basreflex är väl enda alternativet.
Hur mycket sämre förutsättningar har jag med konfigurationen DX25+P21 jämfört med DX25+P18 (HFSL-1)?? (Beträffande elementen, exklusive det negativa med baffelbredd och lådvolym)
Är det dömt att misslyckas så var gärna ärliga och säg det.

Samt, kan en P21 fungera som subbas?

Sneglar lite på HFLS-1 konceptet.


Dessutom. Tack för att ni orkar engagera er i en nybörjares projekt! Jag tycker detta är skitkul. Lär mig hela tiden. :-)

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2005/01/19 01:17:19
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/19 :  08:04:21  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Oj, nu hängde jag inte riktigt med i allt som skulle ske....

Tvivlar på att p21 passar som subbas, i alla fall i liten låda. Försök att behålla den fina lådan du gjort och flytta bara ned diskanten så nära mellanregistret som möjligt.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/19 :  11:02:57  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Revisorn: Nu håller jag med dig!

Jag tycker också lådorna ser trevliga ut, sabba dem inte....släng istället in ett mellanreg ovanför den flyttade diskanten,(MTWW) så kan du optimera basen alla fall...en P13MH kanske...(Kan bli en riktig Canton Ergo killer)

Satsa sedan på en separat Sub!

Är du riktigt sugen på aktiv drivning kolla hur pelleW gör aktiv/passiv historia...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35868 Det kräver dubbla slutsteg dock...

Nu vet jag att jag flyter iväg med ett riktigt avancerat projekt, men i vissa lägen är det bäst att bygga rejält på en gång, aktiv delning är nog överkurs.....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/19 :  14:27:13  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Skulle bara skriva att om du lägger till ett mellanregisterelement så måste du montera en separat låda/korg för detta. Annars kommer basarna att leka slavbas(!)med mellanregistret.

Mitt råd är fortfarande; flytta diskanten till övre basen och kör 2,5 vägs.
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/19 :  14:56:15  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Det får bli så att jag byter ut den delen av baffeln. Sen kan man ju fundera om det är värt att slänga in ett element till. Skulle det bli mycket bättre mellanregister än vad enbart P21+DX25 förmår tror ni?

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/19 :  15:10:26  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Har inte testat det mellanregister som Lucifer förslår ovan, det behövs ett mer komplext filter med en trevägare. Det kan bli bättre och det kan bli sämre. Mitt råd baseras på att hålla det hela så enkelt som möjligt, -KISS principen tror jag det kallas.

Ang delningsfrekvens, försök att dela vid en frekvens där baselementet sprider bra även off axis - 45grader. Detta för att få ihop en bra övergång till diskanten.
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/19 :  21:18:04  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Testade att sätta in en mellanvägg mellan basarna. Tror det blir helt ok så, med 2½-väg.
Nu när jag ska ändra baffeln, ska jag ta upp ett hål så den övre kammaren blir ventilerad också eller ska man nöja sig med att köra den delen slutet?

Sitter och läser om filter. Har läst att diskanten ska man dela brant, men 12dB borde väl räcka?
Vad tror ni om följande?
P21 nr 1: -300 6dB
P21 nr 2: -1500 6dB
Diskant: 3000- 12dB



Skiljevägg.

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2005/01/19 21:19:42
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/20 :  09:17:32  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Du behöver inte sätta in en mellanvägg för att köra 2,5 vägs. Om du gör det och antingen ventilerar eller kör den övre sluten kommer du att i praktiken få en trevägare då du får en akustisk avrullning högre upp i frekvens i den övre mindre lådan än i den nedre större lådan. Mitt råd är att köra basarna i samma volym. Avdelning gör du bara om volymerna i dem blir exakt lika stora.

Edited by - Revisorn on 2005/01/20 09:18:24
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2005/01/20 :  09:21:58  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Det bästa vore om nån som har mätfiler på din bas och diskant kunde hjälpa dig att få till ett enkelt filter.

Annars kanske du kan ha hjälp av andra byggare på nätet som har byggt med elementen;

http://www.partsexpress.com/projectshowcase/vifa_seas2.html
http://www.mfk-projects.com/vifa_premium_monitor.htm
http://www.falcon-acoustics.co.uk/pl28p5.htm
http://audioclone.free.fr/falcon.JPG
http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/classic/tekening/filigran_2.htm
http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/classic/vifa-classic_eng.htm

Edited by - Revisorn on 2005/01/20 10:09:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000