HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nytändning för musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:19:12  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Jag får en känsla av att media har börjat uppmärksamma lite mer egensinnig musik mer än vad de gjorde för, typ, 2 år sedan. Artister som Annie och Bertine Zetlitz har snurrat nått sånär flitigt på ZTV. På deras hårdrocksprogram har jag sett grupper som Nasum, Mastodon och Eagles of Deathmetal. Inget av detta tycker jag kan vara "var mans kopp med the". MTV verkar dock fortfarande bränna det mesta av sitt krut på underliga animationer i periferin på videorna...

Vad tycker ni? Har de stora skivbolagen börjat vika av från strategin att försöka kränga så många dagsländor de kan på så kort tid som möjligt? (Vilket åtminstonde jag tycker verkar ha gällt förut.)

//Mvh. Daniel

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/18 :  20:33:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, men jag hoppas du har rätt.
På 70-talet kunde Frank Zappa hamna högt på försäljningslistorna.
Jag tror det berodde på att folk inte köpte lika mycket skivor då, och äkta musikälskare fick större genomslag på försäljningslistorna.
Kanske vi får se samma sak igen, för numera är det väl bara äkta musikälskare som köper skivor medan alla andra laddar ned piratkopior från nätet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/18 :  22:47:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Hoppas också på en nytändning för ett seriösare musik lyssnade.
Men Kapten Stofil inom mig skriker att loppet är kört.
Dom som är 30 år yngre än mig (är 47) har andra möjligheter än vad vi hade då. Datorn DVD Internet konkurerar om tiden och pengarna. Inte är det tillräckligt att sätta sig ett gäng och lyssna på plattor en hel kväll? Det krävs starkare kittlingar och måste vara häftigare. Är inte avundsjuk snarare lättat, att jag inte är 17 och vara tvungen att sortera detta mediabrus som är legio idag.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:37:10  Show Profile Send whyman a Private Message
Det förekommer på tok för mkt piratkopierande egentligen. Men för att kunna köpa på sig skivo skall man ha pengar som itne skall användas till annat. Som student har man inte mkt pengar att röra sig med, ännu mindre när man är gymnasieelev.

jag försöker ändå få till så mkt köp som möjligt, men då endast köp som jag verkligen vill ha.

Förr så gick folk till skivaffären för att lyssna på skivorna och se vad som va värd att ha i samligen sin. Idag hämtar man MP3:or (jag iaf) för att se om musiken är något för mig. Jag köper alltsom oftast de skivor jag är intresserad av och tro det om ni vill, men antalet skivköp har ökat väldigt mkt sen bredband kopplades in i datorn min. Musik grenarna som avverkas blir även de fler och fler.

Så visst är piratkopiernade dåligt, men att skivbolagen gnäller som de gör för att de inte får in pengar, kan ju faktiskt betyda att de inte släpper tillräckligt bra musik....

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/01/19 :  09:10:38  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Jo, som det ser ut nu så har ju de stora skivbolagen snudd på monopol på marknadsföring genom MTV och ZTV, det förklarar kanske till stor del varför det också är de som driver frågan om kopiering hårdast...
Men som sagt, tycker det börjar dyka upp mer och mer intressant musik på, framför allt, ZTV. Kanske den stora tillgången på både legal och illegal musik gör att företagen kommer behöva satsa på att knyta kunderna hårdare till sig genom att ta fram artister som väcker ett genuint intresse hos folk.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000