HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fläktkylning...?nåt är fel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:50:17  Show Profile Send pak a Private Message
jag tycker att kylfläkten på mitt slutsteg går väldigt sakta.det susar inte lika som det gjort förr och steget verkar bli varmare.
är det dags att byta fläkten eller kan det va nåt annat som konstrar?steget står på alltid så det blir ju slitage.märkte det när jag skulle flytta steget idag,då jag drog ur strömmen.när jag satte på strömmen igen så var jag tvungen att hjälpa igång fläkten.
såg att elfa har såna i alla fall.är det dags att byta tro?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/01/16 :  17:07:19  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Fläktar slutar att fungera efter ett tag. Jag byter just nu fläktar i alla våra LAB-steg på jobbet. Vissa har stannat och andra lever rövare.

/Johan
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/01/16 :  17:16:23  Show Profile Send pak a Private Message
det märkliga är att den borde funka flera tusen timmat till enligt vad den ska tåla.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/01/16 :  18:45:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Om det är en borstlös variant kan du alltid plocka loss den och spraya med wd40 in imellan fläkt och ramen, jag har gjord detta med mycket gott resultat och fortfarande så spinner de fläktar som jag provade detta på för fem år sedan. wd40 är en mineral olja som inte är strömledande och är ett "torrt" fett så det drar inte till sig damm.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/01/16 :  21:37:29  Show Profile Send pak a Private Message
den snurrar lätt-men den är liksom orkeslös på nåt vis.
Papst,typ 8880v 230v 50hz 50mA 9w.tung metallfläkt.den kanske inte ska gå så värst fort,men jag har då för mig att den har gått fortare än så.
den får stå på så märks det väl om den stannar.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:58:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Den kanske är full med damm Fram med sugaren och testa.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:28:38  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag tror att jag hittat en ganska fiffig lösning på fläktproblemet.

Jag har ett stort Yamaha studioslutsteg där fläkten går igång lite då och då med ett hörbart fläktljud vid lyssningsplatsen.

Efter en del funderande så satte jag fast en 12V datafläkt utanpå originalfläktens kåpa, men eftersom datafläktar också låter en hel del, så kopplade jag den till en 9V Mascot, som gör att luften sätts om tillräckligt fort i slutsteget för att originalfläkten aldrig ska gå igång.
Men det allra bästa är att fläkten är helt tyst vid 9V drift, plus att jag har en extra säkerhet ifall datafläkten säger upp sig och inte minst att jag direkt vet när detta sker.

/Roland
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:33:00  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
paradigm - Är det ett Yamaha 2602 du har? Jag har ett sånt och en damsugare är tyst i jämförelse med fläkten i Yamahan!! :-)
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/18 :  00:22:17  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jo det är en PC2602M med dödskool led-display!

Jo när den fläkten drar igång så hörs det, men bortsett från det är jag extremt nöjd med slutsteget.

/Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000