Author |
Topic |
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 00:11:22
|
Jag håller på med ett hifibygge i min bil, och man vill ju få det att låta så bra så som jag upplever att mina B&W låter hemma.
Vad jag undrar om någon trevlig person på forumet skulle ha tid och lust att utföra ljudmätning i bilen?
Vore verkligen roligt att se hur mycket det går att justera med akustiska förändringar...
Åker gärna en bit för detta. Bilen i fråga är en Audi S2 Avant, så den rör på sig också... |
/Sebastian Petersson |
Edited by - Sebban on 2005/01/15 00:12:46 |
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 00:43:04
|
Vart bor du? Det finns mycket kunnigt bilstereofolk runt om i sverige. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 00:55:25
|
Jag bor i det stora världsmetropolet Gävle!
Jovisst finns det bilstereofolk som kan, men efter att ha kikat på de "mätningstrådar" som finns på detta forum så vore det så himla skoj att få hjälp med att utvärdera kurvan, som man förhoppningvis får fram.
|
/Sebastian Petersson |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 09:32:38
|
Jag bor ju i Sandviken, så du behöver ju inte åka så långt. men jag kan erkänna att jag har aldrig mätt i en bil, men detta skulle väl vara lite intressant att prova. någon som har en teori på hur detta skulle gå till? |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 13:24:30
|
Först bör man nog mäta in alla elementen i frifält, så du vet hur dom uppför sig. sedan kommer bilens strukturer påverka väldigt mycket! Efter placeringen bör man mäta upp varje element för sig, för att identifiera frekvensgångspåverkan, direktljudet blir ordentligt utsmetat eftersom du har hårda ytor. Om du har tillgång till delay så skulle jag tidskompenserat för alla elementen så att jag vid förarplatsen fick hyfsat bra impulsrespons.
Fördelen med bil är att du faktiskt kan kontrollera ljudet precis som du vill, en vanlig högtalatillverkare har ju inte DITT rum att mäta in i... Spänd på fortsättningen! /esl
|
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 22:33:14
|
Vad menas med att mäta upp i frifält? Du kanske kan förklara mer praktiskt för mig som inte är så hemma på mätningar? Vore trevligt...
Delay vet jag inte om det går att ordna med? Kanske det går att fixa till eftersom jag kommer köra med en PC i bilen som signalkälla. Kanske finns lämpliga plugins till t.ex Winamp.
Asto!
Vore jättekul om du hade lust att hjälpa mig med mätningar! |
/Sebastian Petersson |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 10:31:47
|
sebban....
klart vi kan prova, pm:a mig så får vi surra vidare....
frifält= att man mäter upp elementen utan påverkan av reflektioner... |
|
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 12:09:44
|
Du borde väl ha en seriös bilstereoaffär i närheten? Dom flesta har en Coustic RTA-33 liggande. Används för att mäta frekvensgången. (spectrumanalysator). Har en själv på jobbet, mycket användbar, bor tyvärr i Ystad, Skånes metropol..... Lägger du ribban så högt att det ska låta lika bra i bilen som hemma, krävs det rätt vassa prylar. En apparat med fet EQ, gärna tidskomp är ett krav. Audis orginalhögtalare kan du slänga ut direkt.
|
Inte så dum som du tror |
|
|
Ljudjesus
Member
222 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 16:38:03
|
Orginalhögtalarna i äldre Audi låter apa men i lite nyare tex. A6 från -98 låter det otroligt bra. Jag stoppade bara i en sub, Infinite Kappa Perfect 10" i en 16 liters sluten och ett Rockford steg, i bagaget och det låter faktiskt otroligt bra för att vara orginal-dörrhögtalare. Det sitter fyra Nokia 6,5":are i dörrarna och fyra Blaupunkt softdoom 1":are.
Är det inte rätt små orginalhögtalare i S2:an? Typ 4" i instrumentpanelen och 5,25" i dörrarna!? Isåfall skulle du behöva göra helt nya nedre dörrsidor med MDF paneler och 6" hål. Viktigt att få bra tryck fram för att få ett naturligare ljud.
/johan |
Edited by - Ljudjesus on 2005/01/16 16:40:46 |
|
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 18:32:15
|
quote: Orginalhögtalarna i äldre Audi låter apa men i lite nyare tex. A6 från -98 låter det otroligt bra.
Jämnfört med vadå???? I princip vilket 2-vägskit som helst runt tusingen spelar skjortan av orginalsystemet. Ribban var som sagt B&W hemma.......... Nä, in med ett system från tex. Impact eller Amega. Skillnaden är grotesk. |
Inte så dum som du tror |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/01/16 : 21:06:35
|
Tack för alla funderingar!
Jag har hållt på å byggt ljud i bilar förut, men jag skulle vilja ta det till nästa nivå i min bil. Vill ju som sagt få det att inte låta som det typiska "bilväljudet" utan just som mina B&W som jämförelseobjekt...
Det jag har i just nu är ett par Lanzar 4" coaxialer i fram, jag tog de från min Porsche. Så eventuellt byter jag dom mot DLS eller Seas, beroende på hur de går i en mätning
I bak blir det 6½" av obestämt fabrikat. I bagaget blir det en DLS 10" bas.
Men att få det att låta som Hem-HiFi blir en utmaning! |
/Sebastian Petersson |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2005/01/17 : 00:50:39
|
"Delay vet jag inte om det går att ordna med? Kanske det går att fixa till eftersom jag kommer köra med en PC i bilen som signalkälla."
-Tanken är väl snarare att bas/mellan/diskant ska delayas var för sig. Ljudet från de tre olika skall träffa dina öron samtidigt, även fast avståndet från de olika elementen, till öronen, inte är lika. Det hela skiter sig med passiv filtrering, du blir tvungen att dela aktivt (väl?) och det går alltså inte att lösa i en dator som delayar endast en stereoutgång.
En apparat med båda duglig eq, 3xstereo ut, ställbar aktiv delning samt delay, (samt även aotu eq!) är Pioneer 8600. Riktigt fräck i övrigt och inte så farligt dyr. |
|
|
Ljudjesus
Member
222 Posts |
Posted - 2005/01/17 : 12:25:01
|
-Mongo Jämnfört med rätt dyra saker. Jag hade ett fint DLS kit med 6,5" och 1" softisar för runt 3000 kr i min förra bil och det lät inte lika "bra" och fint som orginal högtalarna i Audin, dessutom gick det inte alls att spela lika högt på DLS:arna som orginalhögtalarna om nu det spelar någon roll. Det låter klart mycket bättre i nyare Audis än äldre.
Ursäkta att vi (jag) hamnar lite OT här...
/Johan |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2005/01/20 : 11:30:59
|
Ett bra framsystem är ett måste 6½ bak kan du glömma dom rör bara till ljudbilden,om du inte vill ha surround system förstås .Trevägs framsystem diskant/mellanregister uppe på instrumentbrädan,midbas (6½)nere i dörrarna, tidskomp och aktiva delningsfilter huvudenhet och slutsteg av hög kvalitet och kraft. Utan dom här sakerna kommer du aldrig i närheten av hifi ljud,tro mig jag har fipplat med sånt här i många år och provat det mesta.En bilkupe är nog det sämsta lyssningsrum som finns därför krävs tyvärr dessa grejor för att komma upp i hifi nivå.Lyckligtvis finns det en uppsjö av bra grejor begagnat,frågan är bara hur mycket får det kosta. / Sven-Åke |
Skeptiker |
Edited by - oliver on 2005/01/20 11:35:18 |
|
|
|
Topic |
|