HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör Vs Transistor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:43:46  Show Profile Send MaS a Private Message
Finns det någon specifik ljudskillnad i rör saker emot Transistorer eller?

Eller är det samma skillnad dom imellan som det är imellan en transistor stärkare emot en annan transistorstärkare.

Förstår ni vad jag menar.

Club Zebra med Lundell snurrar just nu ytterligare en kanon platta av mästaren.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:59:53  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Min erfarenhet är att transistorförstärkare presenterar ljudbilden mer in-your-face än rörförstärkare som något mer lutar sig tillbaka och låter röster mm hamna nästan bakom högtalaren. Det beror dock mycket på källmaterialet, och det finns skivor där vokalisten sitter en halvmeter framför mina högtalare trots att jag har rör.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/08 :  18:37:11  Show Profile Send Morello a Private Message
Den kanske största skillnaden ligegr i att utgångsimpedansen ofta är avsevärt höre i ett rörsteg än transistordito.

Mellan mina slutsteg skiljer en faktor 30 i utgångsimpedans.

Den höga utgångsimpedansen medför att frekvenssvaret med rörsteget i förhållande till transistor steget kommer att följa högtalaranes impedans.

I många fall blir det "fetare" och lite svampigare bas med rörsteg.

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/08 :  18:41:59  Show Profile Send MaS a Private Message
Tja Morello då menar du underfförstått att rör låter lite sämre eller?


// MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/08 :  18:44:43  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by MaS

Tja Morello då menar du underfförstått att rör låter lite sämre eller?


// MaS




Inte alls. Har ju själv ett rörslutsteg. PP EL34.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/08 :  18:47:41  Show Profile Send MaS a Private Message
Är inte svampig bas = dålig bas?

Men jag antar att det är som allt annat en smak sak.

// MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:10:53  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by MaS

Är inte svampig bas = dålig bas?

Men jag antar att det är som allt annat en smak sak.

// MaS



Jag skrev att det i många fall kan bli så.
Det finns exempel på rörslutsteg som inte bjuder på svampig bas.
Resultatet beror i stor grad på vilka högtalare som används.

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:12:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Här kommer min subjektiva uppfattning. Den är välkänd.
Hög dämpningsfaktor (läs transistorsteg) har en subjektivt dynamikdödande verkan på återgivningen. Alla har inte förmågan att höra det. 500ggr dämningsfaktor blir å andra sidan med några meter högtalarkabel helt plötsligt kanske 10 - 20. Ingen mening att "sila bort myggen och släpa in kamelerna". Har aldrig gillat kameler, tror jag. Har aldrig ägt någon, inte ens snackat med någon. Transpormedlet verkar lite förlegat. Precis som rörförstärkare. Som förmedlare av god musik är dom (rörförstärkarna) dock fortfarande helt överlägsna. Låter mindre teknik och mer musik. En del föredrar dock att lyssna på teknik.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:16:35  Show Profile Send Morello a Private Message
Jag har gjort några experiment, nämligen att lägga in motstånd i serie med transistorslutsteg. En del av "rörljudet" kommer då tillbaka.

mvh\Joe


Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:45:40  Show Profile Send MaS a Private Message
En Intressant formulering Flint, jag får nog ta och lyssna på en rörförstärkare någon gång, jag kan väldigt lite om det här men jag har fått för mig att rörhistorier ej kan lämna så många watt som transistor.

Men Watt har väl inte så mycket med väljud å göra?

Om det nu är som du säger varför över huvudtaget tillverkar man transistor förstärkare är detta bra mycket billigare eller.

//MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/08 :  21:18:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

Jag har gjort några experiment, nämligen att lägga in motstånd i serie med transistorslutsteg. En del av "rörljudet" kommer då tillbaka.

mvh\Joe




Bob Carver förfäkade den idéen men när HF tstade det så tyckte de inte så. Har 1 Ohmns utimpedans ingen hörbarskillnad så ska man nog ähurhum...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/08 :  21:51:58  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by MaS

Finns det någon specifik ljudskillnad i rör saker emot Transistorer eller?

Eller är det samma skillnad dom imellan som det är imellan en transistor stärkare emot en annan transistorstärkare.

Förstår ni vad jag menar.

Club Zebra med Lundell snurrar just nu ytterligare en kanon platta av mästaren.

Mvh MaS



Det är stor skillnad mellan transistorförstärkare och transistorförstärkare. Liksom mellan olika rörförstärkare.
Tom. av samma fabrikat.
Här en recension av en transistorförstärkare av en recensent som älskar rör, och aldrig kommer att släppa in en transistorförstärkare i sin anläggning. ELLER ?????
http://www.soundstage.com/revequip/marklevinson_no383.htm

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/10/09 :  02:24:56  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by MaS

En Intressant formulering Flint, jag får nog ta och lyssna på en rörförstärkare någon gång, jag kan väldigt lite om det här men jag har fått för mig att rörhistorier ej kan lämna så många watt som transistor.

Men Watt har väl inte så mycket med väljud å göra?

Om det nu är som du säger varför över huvudtaget tillverkar man transistor förstärkare är detta bra mycket billigare eller.

//MaS


Du skall veta att det visst finns rörförstärkare som kan lämna duktigt med kräm och tillika låta bra.Kan nämna några fabrikat
Audio Research(USA) Graaf(ITALY) JADIS (FRANCE) EAR(ENGLAND Numera HONG KONG) Det finns naturligtsvis fler.Rörsteg kostar väl generellt mer plus att du får en underhållskostnad i form av rörbyte nån gång då och då och rör kan vara dyra.Man får enl min mening ett naturligare ljud med rör .Läste nånstans för länge sedan att det sämsta röret förstärkte mer linjärt än den bästa transistorn.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/10/09 :  04:52:05  Show Profile Send Morello a Private Message
Kan bara vidimera herr EAR:S statement:

EN MOSFET-trissa har en överföringskaraktäristika som liknar en taskig Pentod/Tetrod.

Rör är fina element

mvh\Joe

Driver: SYBARITE AUDIO.



Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/09 :  07:08:47  Show Profile Send MaS a Private Message
Tja Grabbar

Det verkar som många är eniga om detta med att rör är bättre, konstigt att dom som inte sitter med transistorförstärkare förklarar varför dom är bättre än rör (kanske är det så att rör är bättre)

Läste Jormas inslag och där fann man ju ut att han har testa en M.Levinson för runda slängar 80 000 Sek (om man kollar vad Jorma köpt den för) och den verkade ju bra enligt honom men han kanske har jämfört den med billigare rörförsärkare?

Vad kostar det att byta rör, efter hur många timmar skall man byta.

Är Musical Fidelity rör stärkare?

// MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/09 :  08:14:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref
quote:
Bob Carver förfäkade den idéen men när HF tstade det så tyckte de inte så. Har 1 Ohmns utimpedans ingen hörbarskillnad så ska man nog ähurhum...

Jag tror att John Carver gjorde samma fel som många andra tekniker. Fokuserar på bara en egenskap och i det här fallet utgångsimpedans. Här är min tes om tekniker och deras förmåga att utvärdera lyssningsegenskaper. Den är bara en hypotes och ska inte ses som ett påhopp på Herr Carver.
Carver konstaterade att ett rörsteg som han tyckte lät bra hade ca ett ohms utimpedans och förmodade att det lär bra av den anledningen. Därför lade in samma värde i form av ett fast motstånd på utgången på en av honom själv konstruerad tansistorförstärkare. Ungefär som att sätta en propeller i kylen på en bil och tro att den därmed har blivit ett flygplan. Det är massor med egenskaper som skiljer mellan dom två typerna musikförmedlare men om man vill marknadsföra en produkt så slår det bättre med ett bombastiskt argument. Det låter inget vidare att vara ärlig och säga "Min nya förstärkare hoppas jag låter bra men jag är inte säker. Jag har i alla fall försökt få den att låta lika bra som en rörmaskin genom att ge den lite högre utimpedans än vad som är vanligt".

Min egen uppfattning är att utimp. spelar mycket liten roll för den subjektiva upplevelsen av musik bara den inte blir för låg för då låter det dött och platt och spelar ljud och inte musik. Mina egna favoriter har ca 3 ohms utimp och dom spelar mycket bra bas (utöver även resten) vara sig lådan vill eller inte. Basen håller också ihop med resten av musiken till skillnad från lågohmiga transistormaskiner där basen verkar vilja leva ett eget liv.

Edited by - Flint on 2002/10/09 12:44:32
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/10/09 :  08:29:49  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag kan göra ytterligare en jämförelse. Har nyligen sålt min Copland
CSA303/CSA515 transistorförstärkeri även om detta i Coplands fall är en rörhybrid specad till 150W/8ohm. Jag har nog kört fast i Coplandträsket för istället köpte jag CTA301mkII/CTA505 som rakt igenom är en rörkonstruktion som är specad till 35W/8ohm vid trioddrift. Första komb. spelade jag sällan över kl. 11 på volymen, den senare får jag dra på till kl. 1 för att få samma ljudnivå men vad spelar det för roll för det här ljudet är i varje fall enligt mitt tycke mer musikaliskt, mer luft omkring röster och instrument.
Även basen upplever jag som mer nyanserad, nu uppfattar jag mer vilket instrument som spelar bas, tidigare blev det mer av karaktären dynamikutbrott mer pang på så att säga, vilket jag ibland upplever som lite jobbigt att lyssna på. Vilket man föredrar beror nog mkt. på vad man spelar för musik och givetvis är det alltid lite av en smaksak hur just du tycker att det ska låta.

mvh / Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/10/09 :  08:41:25  Show Profile Send ayayay a Private Message
Rör berör musiken på ett sätt som... Ja, jag vet inte vad.
Härligt låter det iallafall.

Mer livfullt.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/10/09 :  08:47:49  Show Profile Send Peder B a Private Message
Fick med en uppsättning nya slutrör, sitter och känner lite på dom
ibland har man blivit helt fel i......

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/09 :  08:57:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Detta är mina erfarenheter av rörförstärkeri:

För det första... Mina erfarenheter är mycket begränsade, kvantitativt.
Jag har bara ägt två modeller: Audion 12w EL34 single end samt Audion 30w KT90 parallell single end.

Bassvamp:
Ingen av dessa har besvärat mej avseende basåtergivningen. Den mindre hade en del begränsningar i bas x effekt, den större har inga begränsningar som stör mej i det avseendet.

Ljudsceneri:
Båda apparaterna "spelar musiken från högtalarna och bakåt".

Karaktär:
Båda apparaterna återger "aura" eller "luft kring instrument" och en påtaglig lokalefterklang, inte minst vid basexcesser.
Dynamiken är trovärdig i proportionerna, ganska oavsett vilken nivå man spelar på. Stråkinstrument återges med en trovärdig återgivning av övertoner.
(På vissa anläggningar har jag upplevt att just stråksektioner mer låter som bleckblås än stråkar.)

Problem?
Det talas emellanåt om rörisars höga distorsion, dåliga kapacitet att driva svåra laster, problem i och med låg dämpfaktor etcetera.
Själv har jag aldrig hört effekten av dessa påstådda tillkortakommanden!
Jag undrar om det kan vara så att dessa "problem" visar sej först om man spelar mångfalt högre än man gör i praktiken...

Mätningar sker ju - såvitt jag kan begripa - ofta under overkliga förhållanden, vid maxeffekt. (Eller halv maxeffekt.)
Det vore mer relevant att få veta hur apparater beter sej under realistiska betingelser.

Strmbrg,


Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2002/10/09 14:54:32
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/10/09 :  14:11:02  Show Profile Send EAR a Private Message
Köpte sista H & M.I slutet var där ett reportage om Inspelningsguron Faulkner.Vad användes till att spela in symfoniorkestrar med jo gamla rörmikar.Vad kontrollyssnade man på ,jo TdP Rörhäckar via ESL.Detta alltså till verkligt högkvalitetsinspelningar
Tänk vad glad jag blev,Använder TdP rörhäckar och Quad ESL själv

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000