HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpning av bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:34:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, detta är lite OT men jag misstänker att jag ändå är på rätt ställe för att få svar.
Jag har under flera år varit sugen på att börja spela kontrabas (alltså en sån där jättestor fiol...) och nu har jag äntligen fått tag på ett billigt exemplar som ska hämtas på måndag.

Problemet är att jag är nyinflyttad i en hyreslägenhet på andra våningen och jag antar att en hundraliters trälåda med strängar och en pinne rakt ner i golvet kan ha menliga effekter på grannsämjan...

Farsan berättade nyss om när han var ung och sprang runt på folkparker så var ståbasen det enda som hördes när man stod i kö utanför, trots att det var ett helt storband som spelade...

Några idéer om hur jag ska kunna dämpa bort det värsta mullret för att skona grannarna?
Det är mest vibrationerna i golvet jag är orolig över, funderar på att ställa basen på någon sorts sandfylld eller gummidämpad plint av något slag, skulle det kunna funka?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:40:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Köp ett par basmickar på Musikbörsen, täck över hålen och spela elbas när du är hemma.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:43:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack för tipset, men räcker det verkligen med att täcka över hålen?
Värt att prova iofs!

/The Psychobilly Madman

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:52:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte vet jag men pröva kostar ju inte många kronor vad gäller övertäckningen. Jag är lika musikalisk som ett helrör Ouzo så jag spelar inget instrument...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:56:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Prova dubbla SD-dämpkuddar under "pinnen".

Kontrabas är coolt

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/01/15 :  16:15:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett helrör Ouzo är ju inte fel...

Det verkar som att jag har en simplare lösning på gång, nämligen att förvara basen i replokalen. Förvisso en bit att gå varje gång man ska öva, men motion skadar ju inte och det är alla gånger bättre än att bli vräkt:)

Snart ska världen få veta hur ståbaskompad hårdrock låter

www.deaduntilrising.tk

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/15 :  21:07:11  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Klart kul att du skaffar en riktig ståbas. Det är ju inte så vanligt numera (jämfört med elbas).
Du vill nog inte släpa ståbasen så mycket fram och tillbaks, så det låter vettigast att ha den på ett ställe.
Ser fram emot att du lägger upp lite material så vi får höra hur ståbasen låter.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:24:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jepp, det är helt klart ett mäktigt instrument!

Om allt går som det ska så åker vi och spelar in sju låtar i studio veckan som kommer, men det blir utan kontrabas för jag behöver nog ett tag på mig för att lista ut hur man får ljud ur den:)

Inte omöjligt dock att jag kan fixa fram lite egna ljudfiler, jag har tänkt experimentera en del med olika varianter av uppmikning och då kan det ju vara läge att spela in resultaten också!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:47:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Ännu mer OT: kommer det bli ungefär samma stuk som Apocalyptica har?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/01/16 :  12:28:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Labbe:

Nej, vad jag vet så är Apocalyptica en cellokvartett.
Min tanke är att byta från elbas till kontra i ett för övrigt ganska normalt hårdrocksband. Att spela med stråke har jag inga planer på, inspirationen kommer snarare från femtiotalets rockabillybasister.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/01/16 :  17:42:13  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag vet en kille som byggde ett "sångbås" i sitt rum (lägenhet), med hjälp av spånskivor och några centimeter skumgummi på insidan. Det var grymt effektivt, men kanske inte så snyggt. Inte så kul att lira Ståbas i en trång låda kanske, men en idé iallafall.

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/01/16 :  17:54:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neville , om man har en stor klädgarderob så kanske det kanske lösa sig som du menade , då har dessutom en helvetes massa kläder som dämpar =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:29:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det där med ljudisolerat bås var iofs en idé, jag har en stor garderob eller vad man ska kalla det i lägenheten som säkert skulle kunna dämpas ganska ordentligt. Problemet är bara att jag redan ställt in en verkstadsbänk där och fyllt på med enorma mängder elektronikskrot, det ska nämligen bli ett "Hifi-shack" är det tänkt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/16 :  20:32:36  Show Profile Send paradigm a Private Message
Varför ska man köpa dyra SD kuddar, när man för samma pengar får en hel kvadratmeter av samma material på Kuntze?

Dom har också "brickor" av detta mtrl. med hål i mitten, som de kallar för "genomföring",de kostar ett par tre kronor styck.

Om du tar en liten plåtskål, alternativt en plåtbricka som precis går att trä på ståbaspinnen någon millimeter eller två, som du sen placerar på två sådana "genomföringar", så är det ingen risk att pinnen på ståbasen får kontakt med golvet.

/Roland

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2005/01/17 :  13:26:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu är aset hämtat in tills vidare placerad i källaren på fäderneshemmet, där går vibrationerna rakt ner i marken istället för ner till någon granne:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000