HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Audio Technica CM7-Ti?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:20:18  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nån nämnde dessa lurar här på HF.nu i en tråd som jag inte orkar gräva fram just nu De verkar vara väldigt mycket vad jag är ute efter! Undrar nu två saker:

Finns det någon som har personliga erfarenheter av dem?
Finns de att köpa i Sverige nånstans? Jag vet att de går att köpa från bluetin.com och audiocubes.com t.ex., men allra helst köper man (jag) ju svenskt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:07:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det är Kasra som har ett par och han skrev i den här tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35072&whichpage=3

De finns inte att köpa i Sverige så du får helt enkelt importera från audiocubes eller något annat. Om de hade funnits i Sverige skulle du nog ändå velat ha köpa dom då de förmodligen hade kostat runt 2500 kr här...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:12:52  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tack för infon marbrink!

Det ser ut att bli ett köp av dessa, på ett eller annat sätt. Kan återkomma med intryck.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:10:56  Show Profile Send kasra a Private Message
CM7ti låter väldigt bra, överlägset det mesta jag testat i lurväg när det gäller smålurar, neutralt ljud utan minsta påträngande övre register. Gällande stora lurar så spelar den bättre än HP890 på alla sätt, fast basen på HP890 e ju lite goare

Fungerar bra till ipod/ipod mini, har ungefär samma känslighet och utnivå som ipodens standard lurar... men som alla superlurar typ ety er4 osv så tar det inte slut där, utan det finns det ännu lite extra att klämma ut om man har schyst extern förstärkare. För avkopplad lyssning i soffan eller framför datorn. Man kan även komma väldigt långt med en enkel batteridriven lowgain kopplad opamp förstärkare för CM7ti. Dom klarar endel högre ljudtryck än andra smålurar jag har testa(888, A8, MX500 mfl.)

Lite speciellt är runt nacken-style modellen på kabeln. Tänkt att man ska slippa trassel osv. Är inte riktigt förtjust i det själv, då kabeln dras så får man allt drag på ena sidan istället för att draget ska fördelas på båda kablarna. Nåt måste man väl klaga på

Ayn: Vad har du för tänkt kringutrustning?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:30:39  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tänkte mest köra rakt av från min iPod. Är jag hemma och vill lyssna på lurar lyssnar jag nog ändå i mina HD600 snarare än ett par snäckor (men man vet ju aldrig). Jag har slutat använda min hörlursförstärkare, en Grado RA-1-klon, för det låter inte särskilt kul med den. Nån som vill köpa?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:43:35  Show Profile Send kasra a Private Message
Man kan med mkt enkla ingrepp förbättra gradoklonen. Om du ska använda dom till HD600 så ändrar du bara ett motstånd per kanal för att få högre gain, vilket passar högohmiga lurar bättre. Ra-1 Är designad för lågohmiga lurar och har gain satt till 5... detta kan man sänka ytterligare med fördel om man har lågohmiga lurar.

Man kan förbättra nätdelen genom att sätta dit en liten railsplitter... dessa är väldigt små kommer i små 3pins förpackningar.

Detta gör att man alltid har exakt samma spänning ut på +/- sidan vilket man inte har med den vanliga konfigurationen. Ger bättre förutsättningar för opampen --> bättre ljud.

Vidare ska man enligt bifogad schemat addera lite kondingar i nätdelen... originalgrado har endast 2st små 112nF

Sen kan man labborera med tuffare potentiometer och opamp... bättre motstånd, kablar kontakter

Men till en början kan man testa att endast byta de 2 motstånden(för högohmiga lurar) och sätta 2st lite fetare kondingar i nätdelen, Kan räcka riktigt långt.

/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/01/14 20:45:37
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:22:53  Show Profile Send Ayn a Private Message
kasra, tack för tipset!

Nu har jag hunnit ha lurarna ett par dagar och har bildat mig en viss uppfattning om dem.
Till att börja med körde jag dem utan muffar, men efter att ha trätt på ett par blev det uppenbart att det är så de ska köras. Utan muffar låter de ljust på ett sånt sätt att de låter lite fejkat detaljerat sådär (som det blir när diskant har övertag över basen), och det kan låta trevligt en stund men med muffar på presterar dessa lurar ett balanserat ljud med utmärkt bas.

Tror det är från person till person vad man tycker om basen. Min lägenhetskompis äger ett par av de storsäljande Koss Porta Pro, och är mycket nöjd med dem. Själv har jag lite svårt för dem, jag tycker det är FÖR mycket bas. CM7-Ti däremot tycker jag har lagom mycket bas. Den tar inte över på samma sätt som jag tycker basen i Porta Pro gör. Min polare tycker naturligtvis tvärtom så det är som sagt individuellt vad som känns lagom eller inte.

När jag jämfört med mina Sennheiser HD-600 klarar sig inte CM7-Ti helskinnade undan, men de kan absolut gå stolta från dusten. Ljudet från HD-600 är klart mer avslappnat i jämförelse helt enkelt, CM7-Ti kan kännas lite påträngande i jämförelse. Inte förvånande dock, om man ser till vad det är man faktiskt jämför mellan...

I övrigt presterar CM7-Ti ett ljud som är tajt och fokuserat. För min del är de precis vad jag letade efter - snäckor som gör så mycket som möjligt av sin beskedliga storlek. CM7-Ti borde stå på ens checklista om man ska ut och shoppa lurar för bärbar användning!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000