HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Erfarenheter kring skidåkning - bästa stället?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:46:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Har ni några guldkorn vad gäller skidåkning (utförs alltså)? Val Thorens, Val D'iser, Livigno, Badhofgastein...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/14 :  12:34:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
har varit i Val Thorens, rekommenderas varmt, bland de bästa
backarna jag någonsin åkt i och ett väl fungerande liftsystem,
de tre dalarna är klart trevliga och man tar sig igenom dem på
en dag

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:16:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kittelfjäll!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:48:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Larsho:
Härligt! Har kollat deras hemsida och det verkar klart intressant och trevligt ställe...

Ayn:
Never been there! Har bara Gällivare/Dundret, Åre och Sälen på mitt svenska samvete (av ställen någorlunda stora).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:55:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
EA

Det man kan säga generellt är att om man är ute efter
häftigt after ski är nog Österrike ett bättre alternativ
men om man är ute efter bra åkning är det tveklöst Val Thorens
som gäller, dock ganska dyrt att äta och handla där, men inte
dyrare än hemma i Svedala

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:01:52  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har aldrig varit ner till alperna och åkt, så jag vet inte så mycket om det. Klart efter att ha suttit och dreglat åt alla artiklar från alperna i Brant (härlig tidning!) är att jag måste bege mig dit nån gång. Men fjällen här hemma är riktigt schyssta också.

Eftersom jag kommer från Härjedalen har det blivit rätt automatiskt att jag åkt en hel del skidor. I Härjedalen är Ramundberget solklart bäst. Sist jag åkte där, förra söndagen, var det 2dm nysnö.

I norra Lappland har jag bara testat Björkliden, men det var riktigt schysst. Till stor del trädfritt och sådär härligt vag gräns mellan vad som är backe och vad som är offpist bredvid. Pumpa puder...
...och det tar då Kittelfjäll lite längre. Om jag inte missminner mig har Kittelfjäll 18 backar, varav 3 pistas. Det säger en del. Mina bästa åk har varit i Kittelfjäll!

Åre har jag åkt en massa i, alltför ofta är det isigt och tråkigt. Dessutom får man leta sig fördärvad efter backar som är mer än röda. Åker man upp på Skutan vill jag tipsa om att man åker till vänster (nerifrån sett) där det inte brukar vara lika uppåkt och desto mer fin pudersnö att pumpa.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:47:27  Show Profile Send svejk a Private Message
För 20-25 år sedan tillbringade jag ett flertal veckor i alperna.
Det bästa stället var Limone i Italien på gränsen till Frankrike.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:50:43  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
kan ju rekomendera nordens svar på alperana: Trysil!
kononåkning värkligen. sen är det ganska lungt dära, inget ställe man partar på direkt.

om du vill till alperna så kan jag ju rekomendera Serre Chevalier. underbart ställe med medelhavssolen och skidåkning som är helt underbar! även skitrolig offpist
när jag va där så tog man alltid en stor stark å låg å glassade i solen innan liftarna stängdes, kanon!
desutom har dom go mat å nära till italien om man nu skulle vilja åka dit. när du endå är dar så kika förbi briancone (stavas det så). där har dom ett gammalt typ fort som är helt enormt vackert! jaja rekomenderas iaf!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:30:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Val Thorans: Snösäkert med glasiär runt hörnet. Tips kan vara att bo i Les Menuires (byn nedanför VT)
Bra pistade backar, även om det är ont om snö.

Val D'isere/Tignes: Hade lite otur med vädret när jag var där. Snöa i 4 dar, dock +2 grader
Sprängde laviner 1/min på mornarna. Trevliga backar. Utelivet finns dock i Val Diesere (Skidåkningen i Tignes)

Le Deux Alps: Ordinärtställe, men med möjlighet att "knata" över till La Grave (med guide)

Serre Chavalie: Skogsåknings paradis. Denna lärkskogen är berömd bland skidåkare i hela Europa.
Inte så höga områden

Chamonix: Är det offpist man är ute efter skall man åka hit,,, DOCK bör man kolla snö tillången, pistad åkning är INTE prio.

Det var dom ställena som jag besökt i Frankrike.

Generellt kan man väl säga att det är skidåkningen man är ute efter i Frankrike och afterskin i Österrike.
(Chamonix och VL undantaget)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:51:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Visst är det fint i Sverige och Norge men inget går upp mot Frankrike om vi pratar om skidåkning. Val Thorens och Val D'isere är överlägset de flesta orter på den punkten, tycker jag. Även om jag haft lite otur med vädret i Val D'isere och bara kanonväder i Val Thorens.

Ischgel har en fin/mysig by, lavinfaran hänger alltid över byn. Inte samma åkning som i Frankrike men en fin åkning ner till Samnaun. Lite Jetset ställe.

S:t Anton, PARTY!!

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:05:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skall ta en sväng över ställena o Ö-rike snart,,, Skall bara fundera ut på vilka ställen jag har varit...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:58:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Saalbach/Hinterglen: Hyfsat stort område som inte är så brant. Passar barnfamlijer och åkare på medelnivå.

Kaprun: Glasiär som har sommarskidåkning, dock bjuder den inte på så många överraskningar.

Kithsbühl: Klart överreklamerat ställe. (kanske beroende på att vi hade regn) Inte så stort, men sitter ihop med 2 andra mindre system.


Har varit på några fler ställen, men kommer inte på namnen nu

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:57:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Problemet är väl ofta i Österike och Schweiz att höjden över havet kan innebära snö o/e väderproblem. Något man allt som oftast slipper i Frankrike och framförallt i Val Thorens.
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2005/01/15 :  11:51:06  Show Profile Send Mad a Private Message
Det må så vara men när man vaknar tidigt en morgon i Verbier efter tre dagars regn och storm och det har kommit 80cm nysnö i Brusson är alla väderproblem glömda.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/01/15 :  12:21:48  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
mad, sant sant. det är då man kan åka skidor! fasiken va kul! nu vart man sugen på det också


-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/15 :  19:59:15  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Val Thorens, helt fantastisk skidåkning och väldigt gott om liftar (inga köer). Offpiståkning finns i princip överallt.

Avoriaz: Lite mer låglänt (finns skogsåkning också) men väldigt
varierad och bra åkning. Har fått för mig att det är väldigt
gemytligt för att vara i Frankrike. 1 meter nysnö i "le mur" slår
det mesta jag har provat på skidor .

Kittelfjäll: Lagom stort och riktigt bra skidåkning, sist jag var
där var det dock 5cm blåis i varenda ravin. Det var lite för
spännande för min smak. Skridskor hade nog funkat bättre.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/15 :  21:39:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kittelfjäll är ett speciellt ställe. Sist jag var där, så fanns det 1 lift.
Möjligjeten till Offpist är iprincip obegränsad, dock är fallhöjden begränsad. Att testa Helikopterskidåkningen är nästan ett måste.

Att Kittelfjäll är ett litet ställe gör att det blir svårt att hitta på nåt annat om/när det är dåligt väder...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/19 :  19:57:36  Show Profile Send Roq a Private Message
Håller med flera här som rekommenderar Kittelfjäll. Låt dig inte avskräckas av att det bara finns en lift - det går att variera åkningen bra ändå. Jag har varit där flera gånger men inte mer än 4 dagar varje gång. När det är mycket snö är det riktigt bra åkning. För den som älskar pistat är det här inte stället...

Har även testat Hemavan. Rekommenderar starkt paketköp med flyg och boende på hotellet. Man bor på ett riktigt fint hotell precis bredvid backen. Flyget tar knappt 1,5(?) timme upp och en buss hämtar och man är på hotellet på 5 min.!
Åkningen var suverän när jag var där - massor med lättåtkomlig lössnö överallt även om det pistas i fler backar här jämfört med Kittelfjäll.

Alperna kan jag inte rekommendera än eftersom jag inte varit där...ÄN!
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/01/19 :  21:07:36  Show Profile Send Patrik a Private Message
Oj, skidåkning. Mitt favoritämne!

Följande är lite av mina erfarenheter;

Det finns mycket som är bra. Åker man sällan och verkligen vill ha kanonåkning är det svårt att slå Val Thorans och Val'Disere/Tignes! Stora områden där det nästan alltid är väldigt bra med snö.
De flesta andra orter i Frankrike är också hyfsat bra (men relativt dyrt).

Vill man ha lite lugnare åkning och kanske har med famlijen finns många bra ställen i Italien. Livigno är helt ok.
Österrike är ok men känsligt med snötillgång. Februari är nog säkraste månaden.

St Moritz är kul om man vill se kvinnor i päls åka skidor och Porchar med dubbdäck! Smöråkning och lyxliv, men ingen utmaning.

För den som antingen är oehört bekväm eller vill variera sig från alperna rekommenderas Kanada. Då avståndet till haven är så mycket större är snön oerhört torr vilket ger en egen upplevelse (och enklare åkning!). Sedan så är allt så lätt.... man går upp, tar skidorna, tar två steg, går på bussen, går av bussen, tar två steg, ställer sig i liften, osv... Sällan kö och alltid gott om plats.
Banff är en perfekt "första-gången" ställe i Kanada. Vill man vara lite jetsetare är kanske Whistler roligare. Risk för våtare snö dock.
Den erfarne och äventyrslystna hyr förstås en egen bil och åker runt bland alla små orter som finns i Kanada. Typ Fernie m.m. Fantastiskt men du bör vara skidfanatiker.

Vad det gäller Sverige så är Åre ok, dock så förbaskat ofta som äggliften är stängd... Annars mest alpkänsla i Sverige. Vemdalen är förvånadsvärt bra. Sälen... ja, för barnfamiljer och nybörjarbrädåkaren så kanske det är ok, men inget för den erfarne skidåkaren (förutom som uppvärmning och/eller för party).
Riksgränsen har jag bara åkt en dag i (sedan bröt jag handleden när jag föll utför ett stup...), men av det lilla jag såg måste jag bara dit igen. Off-pist är det som gäller om man vill dit.

Hemsedal och Trysil i Norge är riktigt bra för att vara i norden. Dock förtar afterskiölkostnaden glädjen med hela resan...



På fredag är det dags för tredje skidresan för i år...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/19 :  21:55:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad åker du Patrik? "Vanliga" skidor? Själv har jag sista åren helt fastnat för Telemark. Överlägset i lössnöåkning enligt mig!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:47:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Själv har jag gått i från telisar,,, I lössnö är det trevligt, men det är så sällan att det är sånt före i sverige. Så nu är det bara carving som gäller.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:41:51  Show Profile Send Patrik a Private Message
Roq, åker Carving sedan 10 år tillbaks. Förutom sporadiska brädåk när andan faller på (det är ju hur kul som helst med bräda... ). Telisar har jag aldrig vågat mig på... även om just det här med att komma ner så långt när man åker puder lockar... Har kompisar som åker mycket telisar så det är väl bara en tidsfråga...

Någon som provat de nya Atomic Metron?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000