HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelbyte i budgettsystem eller ej?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:20:58  Show Profile Send overhang a Private Message
Sitter på ett äldre budgettsystem som jag hadde planer på att uppgradera för evigheter sedan men ekonomin och övriga intressen har skjutit uppgraderingarna på framtiden. Min anläggning ser idag ut såhär

CD: Technics SLP670D
Förstärkare: NAD 310
Högtalare: B&W DM602 (ursprungsmodellen)
Subb: Audiopro B1-20
Högtalarkablar: Taralabs Klara
Signalkablar: medföljande gratiskablar

I rådande situation (familjesituationen kräver en stor säker kombi av hissiongetraktorvariant) kan jag inte avvara mer än några hundralappar max en tusenlapp till uppgraderingar så i princip räcker det inte längre än till nya kablar. Min fråga är då följdaktligen är det ens någon ide att lägga ut tusen spän på lite bättre kablar med tanke på min i övrigt mediokra utrustning. Skall jag hellre köpa några bra skivor för pengarna.
Om nu någon tycker att jag skall satsa på bättre kablar kan ni då ge mig några lämpliga tips inom min knappa budget.
Med Vänliga hälsningar
Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2005/01/13 20:36:07

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:28:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
Signalkablarna kan du få ett lyft om du byter ut.
Det borde räcka med runt 500:- begagnat för att få en kabel som skulle hänga med även om du upgraderar vidare i framtiden.
Frågan är bara vad du vill få ut med en upgradering...?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:37:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
spara vidare och lägg betydligt mer pengar längre fram så kommer du att få ett betydligt större lyft. Samtliga delar behöver bytas tycker jag

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:43:42  Show Profile Send overhang a Private Message
Då min anläggning inte direkt är någon hi-end anläggning antar jag att jag inte kan förvänta mig underverk men jag vill ha ett mer transparent ljud och här antar jag att kablar kan bidra något. Jag är väl medveten om att jag borde byta klabbet men man måste ju börja någonstans så tanken var dels att få en liten förbättring samtidigt som jag "mentalt" känner att jag påbörjat min resa mot ett system som inte bara är acceptabelt utan även käns riktig bra.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Qongo
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:56:08  Show Profile Send Qongo a Private Message
Jag håller nog med matte76. Spara pengar, och gör en lite rejälare uppgradering senare. Tills vidare kanske det går att förbättra ljudet genom att möblera om, om det inte stör familjen för mycket:)

Annars är ju en bra signalkabel vara skönt att ha på plats, så kan man stilla sinnet med att veta att den delen är tillräckligt bra för ett långt tag framöver.
/Måns
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/13 :  22:42:36  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jag tycker inte att signalkablar gör så mycket skillnad. Däremot högtalrkablar..

Men "lakrits" är inge vidare. Byta mot ett par skärmade diton med syrefria kopparledare, enkelt att DIY:a.

I ditt fall skulle jag ta en titt på cdspelaren eller akustiken.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:07:04  Show Profile Send CC a Private Message
Om du inte är rädd för lite DYI så kan vinna ganska mycket på lite roligare kablage än den medföljande skiten! Jag har hört betydligt "simplare" anläggningar som mått bra utav justa kablar...
Fast din spelare... Nja... Den bör nog stå högt på listan...

Räkna hur många meter signalkabel du behöver o köp
från ELFA, http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5811.htm löd dit hyfsade kontakter så har du en ganska okej kabel tills ekonomin tillåter större utsvängningar

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:56:48  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag skulle vilja föreslå denna signalkabel som kommer förändra din anläggning en hel del. Ok den är lite dyrare än 1000 kr men du kanske kan finna den begagnad.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=285

mvh Leif B
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:23:44  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hur gammal är CD spelaren? Är den över 5 år gammal borde du spara din 1000 lapp tills du har 2 och köpa en nyare begagnad CD spelare. Då får du nog ett rejält lyft. Några hundralappar på en signalkabel skadar nog inte heller, men en sådan uppgradering får du förmodligen full valuta för först efter signalkällebyte.
Jag känner inte till din CD spelare, men är den jättebra tycker jag att signalkabelbyte blir något mer intressant.
Lycka till!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/14 :  02:15:51  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ta en titt i Säljes här på forumet och handla dig ett bra par signalkablar för en billig peng. Personligen tycker jag att mina hemmalöddade Van Den Hul kablar med Bullet Plug är det största lyftet jag har fått från min anläggning, klart större än högtalarekablarna.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/01/14 :  08:10:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Skit i kablarna och köp istället något roligare för pengarna!
När du senare kanske byter upp dig så kan du börja fundera på vad du ska ha för kablar.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/01/14 :  12:17:29  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Min första "kompletta" anläggning var en gammal Technics cd, en NAD 304, som stod som pre-amp ihop med en NAD 216. Dessa var ihopkopplade till Dali högtalare med Tarakablar. Signalkabeln mellan cd och förstärkare var skitkablar som kom med cdn. Jag köpte Taralabs "CD" kabel för 4-500 spänn på den tiden. Det den gjorde var att mjuka upp det annars så vassa Technics ljudet till ett mer lugnt och fylligt ljud med mer bas. I mina öron en klart upplevd förbättring.

Så, kanske slänga ngn krona på en kabel och de andra 500 på nya skivor? Idag så säljer hifiklubben prism 100i o 200i för 3-400 kr. Enligt beskrivning gjorde min gamla Prism CD samma som beskrivs på deras QED Qunex 1 och 2 Kabel.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/14 :  12:27:11  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du vill prova vad nya signalkablar gör i ditt system tycker jag du skall besöka Clas Ohlson. Deras finkablar kostar klart under hundralappen och spelar enligt mina öron jämt med 500-kr varianter från hifi-butiken.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:05:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Aton:
quote:
Om du vill prova vad nya signalkablar gör i ditt system tycker jag du skall besöka Clas Ohlson.

Nja - jag vill varna för Clas Ohlsons kablar. Jag bytte upp mig från deras 2,5kvmm högtalarkabel till Tara Labs Klara. Skillnaden var uppenbar till Tara Labs fördel. Huruvida samma förhållande gäller för signalkablar vet jag inte men jag är skeptisk till Clas Ohlsons kablar efter min upplevelse.

Jag har skrivit lite om mina erfarenheter i en tråd under Recension, Hårdvara på härvarande forum: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33009

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:07:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo - en sak till: Jag tror att et byte till bättre signalkabel för några hundralappar kan vara bra för välljudet. Eftersom jag inte har några aktuella erfarenheter av dylika kan jag inte komma med några förslag.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:29:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Skit i kablarna och köp istället något roligare för pengarna!
När du senare kanske byter upp dig så kan du börja fundera på vad du ska ha för kablar.
// Jonas

Kan faktiskt vara en god ide! Du får ju mellan 4 och 7 cdskivor för den slanten. Kan väl inte vara fel!!!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:35:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Alltså... det är klart att ett en massa hifirävar här tycker att du "borde" byta ut alltihopa. Borde och borde liksom... Högtalarna och stärkaren tycker jag är helt ok. Och jag är övertygad om att du kommer uppleva en viss förbättring av ljudet med nya signal- och högtalarkablar. Inte nödvändigtvis begagnat heller, en tusenlapp borde (iallafall nästan) räcka till QEDs billigare varianter från Hifiklubben. Dom är mycket prisvärda!

Sedan... i nästa steg tycker jag du ska satsa på en ny cd-spelare. "Budgetspelare" idag låter betydligt bättre än dom gjorde för 5-10 år sedan, så jag tror inte att denna uppgradering heller behöver kosta en förmögenhet.

Lycka till!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:57:30  Show Profile Send overhang a Private Message
Kul att så många engagerar sig med min huvudbry.
Som jag nämnt tidigare skulle jag gärna byta allt om jag hade den ekonomin (om jag kunde lägga samma pengar på hifi som min pendlarbil kostar mig skulle jag ha en helt annan anläggning).

När det gäller DIY så måste jag nog tyvär erkänna att det inte är min starkaste sida även om jag är lite nyfiken på att fixa till något själv utav halvfabrikat. Men jag tar nog det exprimentet vid ett senare tillfälle

Jag kommer nog att prova att byta signalkabeln till antingen en billigare instegsvariant allternativt en begagnad lite finare. På så vis blir det nog pengar över till en skiva eller två
Väl medveten om att jag kommer att bli tvungen att avlägga en rapport här om detta medförde någon förbättring eller ej.

Tackar för alla råd så här långt.



CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2005/01/14 14:02:04
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:58:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
ska du satsa på en komponent att byta ska du nog satsa på cd-spelaren. Där lär du märka mest skillnad, skit in skit ut.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/01/14 :  14:13:54  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag tycker att det är värt att prova lite bättre kablar. Jag har alltid märkt att byta av kablar gör skillnad även i "budgetanläggningar". Dina grejor är ju inte så tokiga faktiskt ;-) B1-20 har jag ägt och den spelar mycket bra med osedvanligt torr och fin bas ;-)
Har du levt med anläggningen ett tag så är chansen stor att du får in lite nytt liv i anläggningen med lite bättre kablar. Det blir roligare att lyssna ;-) Beroende på högtalarkablarnas längd så borde de göra mest skillnad (om de är långa) fast man kan aldrig veta säkert. Palcering av stereon och subben samt t.ex mjuka fötter under högtalarna eller bättre stativ kan också göra underverk.
Lycka till!
/Shaft
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:33:24  Show Profile Send matså a Private Message
Shaft, precis så upplever jag det med min sword o jag har verkligen budgetanläggning.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:24:43  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Alla har inte alltid ekonomi att byta allt, vilket ju kanske vi alla vill göra, (alltid 7 dagar i veckan dygnet runt).
Jag tycker att det handlar om att staka ut ett mål, man kanske inte kan gå dit nu, men man kanske kan börja att gå åt rätt håll.
Den anläggning som overhang har spelar ju faktiskt skjortan av det mesta som stormarknader har idag, (det svensson köper). Och ambitionen finns ju, så utgångsläget är ju bra.
Om det nu finns en tuselapp eller så i kassan, så räcker det ju inte till att göra ett jättelyft på elektronik och högtalare, och eftersom signalkablarna är den klart svagaste länken, så kan det väl vara en god idé att göra en satsing där.
Lägger du en tuselapp eller så på en begagnad signalkabel, så får du sannorlikt något som kostat 2-4000 nytt, och det kan du leva med ett tag i uppgraderingskedjan.

Välkommen i klubben, (uppgraderings träsket).

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/01/14 18:35:04
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:18:21  Show Profile Send JD a Private Message
Får nog instämma med sista inlägget.....När du ändå tänker i dessa banor

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000