HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vart kan jag köpa "diffusorer"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:53:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
En kombination av absorbenter och diffusorer är bäst. Diffusorerna verkar genom att sprida reflexer både i tidsdomän och riktningsmässigt detta simulerar en större rymd utan att ljudet tappar energi. Absorbenter skal verka över stora register samt absorbera individuella noder för varje rum. För att lyckas bra måste man mäta annars famlar man i mörker.
När det gäller diffusorer skal dessa byggas efter vederlagda fysiska teorier annars blir det lotto av det hela, 1 på miljonen att ett DIY skulle bli 100% lyckat om man inte följer de avancerade teorier som finns.
Dessa finns ju som tidigare inlägg visat tillgängliga på nätet.
Alla ojämna ytor diffuserar dock i viss utsträckning.
Att mäta och bekämpa sina noder är dock ett första steg mot harmoni i akustiken.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:57:26  Show Profile Send PaleRider a Private Message

upteckare, eftersom du avskriver løsningen; har du gjort forsøk med percienner, målingar ock så dær? Lite større tre-percienner..
På hvilket sett dom er effektiva? Varianter av teamaet fungerar(i olika sammanhang)suverent mycket bettre enn någon annan spridare/dempare jag har forsøkt. Enkelt & genialt ;o)


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2005/01/17 :  18:41:03  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

Jag hade tidigare 6 st Benno d hyllor bakom tidigare. Men pga omöblering är detta inte möjligt.

Där av vill jag köpa/bygga något vettigt bakom minna Martin Logan.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/18 :  11:31:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kanske kan vara något http://www.roomlens.com/RoomLens.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/18 :  14:45:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det var mycket snack om "RoomLens" för ett bra tag sedan, det var ingen av de som snackade om att klona den som verkligen genomförde bygget?

Är lite intresserad själv nämligen.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:18:42  Show Profile Send mwali a Private Message
Annars finns ju en annan enklare lösning, nämligen aktiv rumskorrigering ala Tact eller meridian. Lite dyrt kanske, men man får ju försteg på köpet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:21:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
mwali: Skulle en tact lösa alla problem med oregelbunden frekvensgång?
Då krävs det nog en MASSA effekt om man skall klara av det.
Tror det är lite lättare att komma en bit på väg med några diffusorer & absobenter

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/01/18 15:22:44
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:27:55  Show Profile Send mwali a Private Message
Zalve:

Jag vet inte om det löser alla problem, fråga meridian eller tact.

Det är väl sant som du säger att man ska börja med de enkla billiga lösningarna först.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/18 :  16:10:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nej något aktiv akustikbekämpning ska inte in, det är snarare något man använder för att ta i tu med det lilla sista som man inte får till på annat sätt, kanske för att man inte vill in med allt för icke estetiska absorbenter etc.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/18 :  20:49:26  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Roomlenskloning har jag spånat på men det har inte blivit något av
det (ännu). Mest troligt så blir i så fall någon vägghängd variant.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/01/18 20:53:51
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/19 :  18:48:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Men hur är det med fyllningen i de rören, ligger det någon grund bakom mängden / placering utifrån Argent's RoomLens eller handlar det bara om gissningar. Material osv.?

Sedan verkar dina rör ha samma inbördes avstånd, vilket originalet inte har.

Visst kan man plagiera ett utseende, men det är ju funktionen som är det viktiga.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:05:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Enligt skissen, så ser det ut att vara olika avstånd mellan rören. Både uppe och nere.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:16:10  Show Profile Send svejk a Private Message
Har tidigare tänkt få sådana byggda. Det skall vara något sorts material i rören där det är skuggat, packad gullfiber?.

Det är olika mått på plattorna som rören körs ner i topp plattan skall vara öppen botten plattan skall vara dubbelt så tjock 19 mm MDF var jag inne på en uppe två nertill.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:16:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Se där vad slarviga ögon man har Intressant att veta om det valda avstånden grundas på något speciellt, kanske t.om. samma som på originalet?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/01/19 22:17:26
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:17:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ritningen skall tydligen föreställa orginalen om jag är riktigt informerad. Kommer inte ihåg exakt vad det gråa är men dämpull låter rimligt. Jag är inte ansvarig för ritningen, hittade den på nätet nånstans.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000