HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mac vs PC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  16:12:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Någon som har erfarenhet på skillnaderna mellan
att köra Mac och PC ?? Har funderat på Mac tidigare
men aldrig kommit till skott.

Fördelar och nackdelar med båda

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/01/12 :  17:47:53  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Jag skriver detta på en Powerbook 15' för tilfället och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag är Mac ägare sedan ca 1.5 år sedan och trivs utmärkt med detta.
Alla reservationer jag hadde om mac är bortblåsta och det nya operativsystemet fungerar utmärkt.

Vad du får fundera över först är vad du skall använda datorn till och utifrån detta bestämma dig om du vill ha en mac eller pc.

Skall du spela är PC oöverträffat. Det finns spel till Mac men dom är dyra och det finns inte det utbudet som till PC. Men man kan ju alltid köpa en playstation eller x-box och spela spel på den.

Jag uppskattar min mac för en snygg, väldesignad och framför allt en i princip virusfri miljö.


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  17:52:17  Show Profile Send Larsho a Private Message
Dr Moureau

Jag använder min PC i dag nästan uteslutande till att
skriva i ordbehandlingsprogram och vara ute och surfa
på nätet, barnen brukar spela en del på nätet men det bör
väl inte vara några problem med om man har bredband ?

Några andra spel är det inte direkt tal om, och i stort
sett virusfri miljö hade ju varit skönt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:00:54  Show Profile Send Ayn a Private Message
I och med Mac OSX har Mac tagit klivet fram till ett riktigt riktigt bra alternativ. Tyvärr kostar det som det smakar, priset är lite i överkant. Men har man pengarna ska man absolut ha en mac av något slag med som alternativ!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:02:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
Men är det stora skillnader hanteringsmässigt och menymässigt ??
Någon speciell modell som rekommenderas ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:23:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har varit med i diskussioner som denna i snart 20 års tid. En gång i tiden fanns det rejäla skillnader mellan dem ex. vad gäller användarvänlighet, men för den "normala" användaren är skillnaderna numera väldigt små. På jobbet användes förr nästan enbart Mac på kontoren men under de senaste åren har de flesta gått över till PC med Windows 2000/XP och det har inte varit några problem (och nu inkluderar jag sekreterare och andra som ibland använt samma Mac i tio års tid).

Rent tekniskt har Mac närmat sig PC de senaste åren vad gäller vilka standarder som används (PCI,TCP/IP osv). Värt att notera är också att de senaste versionerna av Mac OS (OS X) egentligen är ett UNIX system (använder Posix kärna) med lita snyggare användargränssnitt (det har inget alls gemensamt med OS 9), så nya Macar är inte bakåtkompatibla (även om de oftast kan emulerar älder versioner vilket fungerar på vissa program).
I praktiken är det alltså bara "ideologiskt" som nyare Macar har något gemensamt med Apples tidigare datorer, både hård- och mjukvara är annorlunda.

Den största anledningen till att vi slutat använda Mac på jobbet är för övrigt priset, nya Macar är betydligt dyrare än likvärdig PC + att vi måste köpa in licenser för all programvara för ytterligare ett operativsystem.


Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:45:41  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Tycker att valet är väldigt mycket en smaksak och mer om vad man är mest van att använda. I många anseenden så tycker jag att mac funkar oftast bättre med "nybörjare" än vad pcn gör. Är man dock erfaren användare så är finns det inga problem pc heller. Utbudet av mac:ar är klart tillräckligt, väldigt välgjorda produkter och kostar lite mer men kommer igen i utseende och känsla. PCns klara fördelar är all tredjeparts produkter som pressar priser och erbjuder ett mycket flexibelt vägval. Men även enkelheten att kunna bygga en dator som passar just dig både prestanda, pris och utseende.

Som det även nämns ovan så kan man inte annat än hålla med om att apple lyftes enormt när dom lanserade mac os X.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/01/12 :  18:55:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Har kört PC sedan -96 och köpt 3 kompletta PC-system fram till och med April -04

Med tiden blir man proffs på:

CTR ALT DEL

Systemet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas

Virusvirusvirusvirusvirusvirus.......ominstallering........virusvirusvirus.....seg kola......ominstallering.....

Antivirusprogram som skall lösa problemet "en gång för alla" men är så omfattande att hela datorn går på 60% hastighet konstant och de programmen är OCKSÅ självdestruerande....

- - -

efter en massa tjat från vad jag upplevde som halvtokiga märkesfreak (mac-anhängare) köpte jag i April -04 en iMac.

Sedan dess har jag behövt starta om datorn:

0 gånger

Det har kommit röda kryss:

0 gånger

Jag har fått antal virus:

0 stycken.

Datorn kostade 13 000:- inklusive en skrivare och platt 15 " lcd (?) skärm.

På Hi Fi Consult har vi nu köpt in den första Mac:en, det blev en eMac för under 7000:- Dyrt? Känns inte så.

Spelar aldrig spel.

Att PC just nu (äntligen, kanske...) är ifatt tyder väl mer på Mac:ens överlägsenhet....

Varma rekommendationer alltså. Kan jag lära mig den lite annorlunda layouten så kan du.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:00:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
CTR ALT DEL

Systemet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas

Virusvirusvirusvirusvirusvirus.......ominstallering........virusvirusvirus.....seg kola......ominstallering.....

Antivirusprogram som skall lösa problemet "en gång för alla" men är så omfattande att hela datorn går på 60% hastighet konstant och de programmen är OCKSÅ självdestruerande....



Precis samma problem som jag har, datorn är löjligt seg och
jag får konstant en massa konstiga åtgärder som stänger ner det mesta, grrr. vad irriterande

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:07:00  Show Profile
Visst, en pc-maskin kräver mer kunskaper för att fungera klanderfritt.
Så är det. Men vet man vad man håller på med så är den minst lika bra om inte bättre.
Hur som helst. Jag funderar starkt på att köpa en Mac också. Har ni sett deras
nya. *dregel*





http://www.apple.com/macmini/

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:16:39  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

En mac är självklart inte felfri men som sagt klart fördelaktig för "nybörjare" som vill ha en enkel dator. Kanske den nya iMac ( http://www.apple.com/se/imac/ ) så slipper du även jobbiga lådor och tar lite utrymme.

Är själv inbiten pc-användare som inte haft virus senaste 5 åren på nån av de datorer jag använder eller har datorer som hänger sig titt som tätt. Dom flesta datorerna bygger jag även själv för att få precis det där man önskat. Själv kör jag även små fina burkar från Shuttle som gör datorn ännu smidigare men med fullvuxen prestanda till arbetet. http://eu.shuttle.com/en/Desktopdefault.aspx/tabid-3/


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:26:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
För det första: Detta är inte menat som ett personangrepp.
Men jag ser ofta denna typ av inlägg och de stämmer inte alls överens med mina personliga erfarenheter vad gäller PC efter det att Win2000/XP kom (win 95 var rejält buggigt).

Min dator på jobbet stänger jag av två gånger per år (över jul+över semestern på sommaren), jag har haft Win XP och före det Win2000 installerat på samma dator i 4 år och den har hängt sig kanske 1-2 gånger per år under den tiden. Vidare är jag datoransvarig för datorerna på min avdelning på jobbet (10% av min lön betalas på det sättet) och ger support på runt 75 datorer (inklusive ett antal Mac); INGEN av dessa datorer beteer sig på det sättet. Jag kör dessutom en Windows NT server, jag tror den har varit konstant på (med undantag av strömavbrott och flytt av servern) sedan 94 eller nåt i den stilen och den har inte hängt sig på den tid jag skött den (sedan 2000).

Jag HAR haft problem med nyare PC, då har det nästan alltid berott på endera direkta fel på hårdvaran (fel på minnet kan ge en hel del underliga problem, ett underdimensionerat nätaggregat lika så) eller buggiga drivrutiner.

"Tricket" för att undvika sådana problem är att köpa från pålitliga leverantörer (på jobbet handlar vi mest från Dell som är riktigt bra), många som har problem verkar ha köpt sin dator från svenska leverantörer som själva bygger sina datorer (INET, Computime m.fl) och ibland har dessa helt enkelt snålat in på viktiga komponenter (typexempel: Billigt minne vilket nästan med automatik ger en instabil dator) eller har inte testat datorn ordentligt.

Jag bygger själv datorer då och då (till hemmet men även datorer som används i mätuppställningar på jobbet, då vill jag ha 100% koll på vilka komponenter som sitter i datorn) och vet hur lätt det är att frestas att snåla in på någon "oviktig" komponent, senast försökte jag komma undan med ett dåligt nätaggregat vilket gjorde datorn instabil.
Alltså, ska man köpa från någon leverantör som bygger själv se till att du väljer en som använder kvalitetsmärken på komponenterna; har du inte tillräckligt kunskaper för att avgöra detta köp från Dell eller liknande.

Att Windows är mer drabbat än OS X beror på antalet användare, det finns en del kända hål i OS X men eftersom antalet användare är så begränsat så blir inte problemen lika stora eftersom de inte exploateras på samma sätt, Microsoft är också MYCKET bättre numera på att hantera säkerhetsproblem, har man bara virusskydd och en brandvägg installerad (tips: Installera senaste servicepacket till XP, brandväggen är rätt ok nu) så klarar man sig nästan alltid.



Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:58:51  Show Profile Send HJ a Private Message
Visst är det "Off Topic - Fritt Forum" men ämnet känns farligt nära politik/religion

Min lilla åsikt är att om design spåelar någon roll så kör Mac 8:or runt PC, men vill du spela någon gång då och då så skall du kanske satas på PC.

Lycka till.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:01:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
f95toli


Jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter, och jag har
haft otroligt mycket strul men XP sedan jag började använda
det, det är ju bra att det har funkat för dig men det innebär
ju inte att andra kan ha det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:12:34  Show Profile Send Anton a Private Message
Nu, men den högst moderat prissatta mini-macen, kan ju inte priset vara ett hinder längre.
Har man redan en ok skärm kan man ju behållade den och köpa en mini för 6000:-.
Steget över till den "ljusa sidan" har aldrig varit lättare.
De flesta program man kan tänkas använda som hemanvändare finns till mac.

Finns massa nyttig info på www.99mac.se

/A

Edited by - Anton on 2005/01/12 20:15:06
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:15:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
JI, men min poäng var att XP ÄR stabilt 99% av fallen och har du så stora problem så beror det inte direkt på operativsystemet. Så om du har problem så beror det antagligen endera på att du har någon buggig drivrutin, installerat något olämpligt (det finns en del "hjälpprogram" som alltid ligger i bakgrunden och drar en väldig massa resurser), har drabbats av något virus/trojan(vanligare än man tror) eller helt enkelt fel på hårdvara (som jag nämnde så är trasigt/dåligt minne ett väldigt vanligt fel). Alternativt kanske du helt enkelt har en dator med ex. ett dåligt moderkort och då spelar det ingen roll vad du kör för operativsystem; det kommer att vara instabilt ändå.

Man kan inte direkt jämföra Mac och PC vad gäller stabilitet av den enkla anledningen att PC är en arkitektur (eller kanske standard) inte en datormodell; två datorer behöver inte ha någon del gemensam, det är som att jämföra en Kia med en BMW och utifrån erfarenheter med Kian säga att BMWs bilar är av dålig kvalité.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:25:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har inte någon erfarenhet av mac. De är säkert bra.

Men om man har Linux som operativsystem på PC verkar den bli oerhört mycket stabilare.
Jag är nybörjare på Linux men det verkar lovande - minst sagt. Kommentarer om detta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:20:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror det beror på vad man gör, för några år sedan var Linux definitivt mer stabilt än Windows men numera tror jag som sagt var att "normalanvändaren" inte märker någon skillnad (om det nu finns några "normalanvändare" av Linux).

En sak att tänka på är att "normalinstallationer" av Linux ofta använder ganska "generella" versioner av drivrutiner till hårdvaran vilka ofta inte är lite hårt optimerade som de till Windows, väldigt optimerade drivrutiner som använder alla egenskaper (hårdvaruaccelaration osv som behövs till ex. spel) ger oftast mer problem. Jag har iofs inte använt Linux jättemycket (däremot har jag en del erfarenhet av Solaris) men jag har körde det hemma för några år sedan, när jag körde "vanilj"-versionerna av drivrutinerna var allt stabilt men när jag började använda optimerade drivrutiner (samt använde optimeringsflaggorna vid kompileringen) så blev det ingen större skillnad i stabilitet jämfört med Windows.

Det ska tilläggas att man lika gärna kan ha problem med hårdvaran under Linux, på jobbet fick jag fick starta om ett par beräkningservrar som körde Linux två gånger i veckan; det visade sig att de överhettade när de belastades hårt).

Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:14:50  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
En erfarenhet som jag har (men som absolut inte behöver gälla hela tiden) är att "märkesdatorer" ofta ger mer problem än de man satt ihop själv med kända komponenter. Dell som nämnts brukar fungera helt tillfredsställande men många av de stora tillverkarna använder egna OEM kompontenter. Dessa komponenter kräver egna drivrutiner och "känns inte igen" av vissa program, trots att funktionen är densamma. Skräckexemplet var en kompis föräldrars dator som krävde en särskild windowsversion för att fungera. I dag är det inte lika illa men en del av problemen kvarstår.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:18:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
En mac är självklart inte felfri men som sagt klart fördelaktig för "nybörjare" som vill ha en enkel dator. Kanske den nya iMac ( http://www.apple.com/se/imac/ ) så slipper du även jobbiga lådor och tar lite utrymme.




Tober

Den var verkligen läcker

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:22:42  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Precis som man kunde misstänka - tråden är nära att spåra ur direkt!!!

Det spelar väll ingen roll vad man använder, så länge man är nöjd med vad man köpt.
Som sagts tidigare är det idag inte någon stor skillnad mellan dessa system idag.
Personligen kör jag parallellt mellan min laptop (mac) och stationära (PC) - fungerar klockrent!

Mac - Design, enkelhet, intuitivt användande av datorn och ett lite dyrare pris än PC

PC - Mer valfrihet, något bättre programutbud samt ett lågt pris pga alla tillverkare.

Mitt råd är att gå till en Apple store (beroende på vad du bor) och känn lite på datorerna samt ställ frågor om du är seriöst intresserad av en mac.
Annars är det bara att fortsätta köra på din PC.

Nuff said

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:25:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda MAC till DTP/bildbehandling och likande uppgifter,
Dock har jag ett "litet" spel intresse och därför står det PCs hemma.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:46:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Appropå Linux: Ett bra (coh Hifi-relaterat) exempel på när Linux är ett bättre val än Windows är BruteFIR, här behöver man ju i princip bara Linux-kärnan (kernel) och inget annat vilket är optimalt i det här fallet.
Det går att i princip bygga en BruteFIR dator enbart med ett moderkort, processor och minne, man kan boota upp systemet via ex. ett USB-minne.
Jag har faktiskt funderat på att prova det så småningom.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:50:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nu hänger jag inte riktigt med i allt tekniksnack, är det
något jag kan göra för att förbättra min situation med PC:n

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/01/12 :  23:12:40  Show Profile Send Gebex a Private Message
En av anledningarna att Mac ofta är stabilare än PC är att det inte finns lika många hårdvarukombinationer. När operativsystemet är byggt efter ett mindre antal olika konfigurationer och programutvecklarna inte behöver ta skillnader i hårdvara i beaktning i lika stor utsträckning så blir det generellt mindre antal fel.

I stort sätt alla av de vanligaste nyttoprogrammen finns för Mac.

Det håller på att komma fler spel till Mac men om du är intresserad av spel så är fortfarande PC helt överlägset.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/12 :  23:14:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
Gebex

Spel kör jag på Playstation 2 eller direkt online på "nätet"

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000