HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kopplade fel men blev ändå så rätt?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:02:36  Show Profile Send jaejin a Private Message
Av en hast kopplade jag fel mellan mitt monoblock,slutsteg och cd.
Kopplade signalkabeln ifrån monoblocken till cd på försteget. sedan kopplade jag signalkabeln ifrån cd:n till main på försteget.

detta var inte min intention. men till min förvåning fick jag en enorm volym höjning.

Frågan är? Är detta skadligt för min anläggning på något vis? Vad är det som händer signalmässigt. Kan några kunniga hjälpa till med detta?

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:20:43  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Låter som om du har ett passivt försteg (endast volymkontroll, ej förstärkare). Volymökningen skulle i så fall bero på att volymkontrollen inte jobbar som spänningsdelare längre.

Din CD har förmodligen hög drivförmåga så den orkar driva volymkontrollen från fel håll men jag skulle inte köra på det här sättet då CDn kan skadas på sikt. Noll volym kortsluter CDn.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:40:24  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Förutsatt att det är ett passivt försteg, dvs bara en volymkontroll så blir det väl bara att volymkontrollen nu går åt fel håll. Dvs om man vrider till det som vanligtvis är tyst så får max maxvolym.
Det borde i så fall inte vara skadligt att köra så här, men lite knäppt att vrida volymratten åt fel håll.
Eftersom volymratten har "log" kurva så blir det riktigt konstigt om man inte håller sig nära mitten med denna felkoppling.
Dessutom så blir det ju tråkigt om du väljer något annat än "CD" som ingång på förförstärkaren. Då kopplar du bara ihop två ingångsenheter och inget ljud kopplas till slutstegen.

Om du vill ha mer volym så rekommenderar jag att bara koppla som vanligt och vrida lite mer på volymratten :-)
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:42:22  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det stämmer att jag har ett passivt försteg. anledningen att lite högre volym skulle vara en fördel är att jag har rörmonoblock och att den volym jag fick gjorde att min anläggningen spelade mycket bra. detta misstag gjordes då jag bytte signalkablar vid en provlyssning hemma. spelade på anläggningen en del. hoppas inget har skadats av detta.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:51:13  Show Profile Send jaejin a Private Message
silvervarg: Den effekt jag fick varinte att volymen blev motasatt. utan ifrån vänster till höger så blev det succesivt högre precis som vanligt men att allt var mycket högre. Blommade ut som om jag hade kopplat till ett steg till eller liknande. Visst kan jag bara vidra på volymratten och få mer volym. men min kombination med rör och passivt försteg gör att jag får vidra på till klockan 11 halv tolv innan det är normalhögt. Alternativet är väl att biampa och köra transistor på botten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000