HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Single, bi- eller triwire till Audiovector?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/11 :  16:15:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Någon som jämfört dessa tre kopplingsalternativ? Hur mycket bättre ljud får man om man kör biwire eller triwire jämfört med singlewire? Är det lönt att lägga extra pengar på bi- eller triwire?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/11 :  16:46:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Bäst gör du nog i att testa... men generellt brukar jag tycka att biwiring funkar bra. Fast med en begränsad budget kan det nog vara så att det är bättre att satsa på en riktigt bra single kabel än en halvbra biwire. Tycker det är det tipset man får från de flesta också...

Så... triwire kanske är lite overkill, om du ska ha bra kablar hela vägen. Det kan dessutom kanske komma att se ganska lustigt ut?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:05:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vissa högtalare kan dock vinna MYCKET på att köras med biwiring eller nu då tri-...

Men som sagt så ska man hellre köra så bra kabel som budgeten tillåter och testa...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:38:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ingen med erfarenhet från just Audiovector M3 eller Mi3 serierna? Tack Blue och MartinH.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:00:34  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag har ingen erfarenhet av Audiovector på det sättet men om jag inte minns fel så rekommenderar Audiovector bi och tri-wiring.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:41:32  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Pratade med Ljudtema om detta för mina M3:or, och som sagt, Audiovector rekommenderar bi- och tri-wiring. MEN, som alltid är ju en (1) BRA kabel bättre än 2 mindre bra, jag körde Bi-wirat med IXOS 806 förut men använder nu en Kina kabel singlewire (RoseVoix-FS). Om jag ska vara ärlig hade jag väldigt svårt att höra någon skillnad på dessa. Det var mycket lättare att höra skillnad på signalkablarna (Kimber silver vs. Xindak AC-01) och CD-spelarna (Original A8s och NAD C542). just my 2 cents......

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:55:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilken cd-spelare resp. signalkabel föredrog du Thomas?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:59:23  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Det jag brukar höra är att man då man uppgraderar ofta har en sämre kabel kvar. Den kan man sedan använda för att bi-wire:a. Ska man köpa nytt lönar det sig att köpa den bästa man har råd med och bara köra med en enda. Men som alltid, testa. Helst blint. Det har jag gjort, och sparat massor av pengar på!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:12:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Oscar-ja: Jo men man bör väl använda samma sorts kabel, till alla anslutningar? Åtminstone av samma fabrikat så inte ljudkaraktär skiljer sig åt?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:13:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Eller så köper man typ en Audioquest Caldera triwire, den är redan uppdelad och funkar kanon med AV-burkar. Borde finnas att få tag i beg för en 4-5 papp. Hittar du en bw eller sw kan audioquest handlare terminera om.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:20:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Frågan är: Ska man satsa på en riktigt bra singlewire kabel som tex den nu flitigt diskuterade Xindak FS-1 och köra singlewire eller köpa bi- eller triwire som kanske är något sämre än Xindak?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:21:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Matte76> Kör singel-triwire!

Ett exempel på singel-triwire är Kimber trifocal


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/01/12 11:24:07
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:22:16  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Jo...Kimbern vann klart över Xindak...men den är ju *mycket* dyrare också....(fick låna den av en polare) sen är Original A8s klart bättre än NAD:en, något varmare med bättre ljudbild, enormt avslappnad, men med både skärpa och precision, grym detaljkänsla, och välbalanserad. t.o.m Diana Kralls "SSSS" på "Look of Love" plattan blev nästan bra....att den sen är oförskämt billig i förhållande till allt annat gör den enligt mig tveklöst till ett av de bästa köp man kan göra för en CD under 5000:-




Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:23:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja, Audioquest är väl inte så dumt? Även lite billigare som Slate och så ska vara bra har jag hört, och har ju så att säga "inbyggd" biwire. Kanske inte så jätteflashigt och "klippartat" som t.ex. Xindak från Kina, men för biwiring är det ju en smidig lösning, och dom finns ju att köpa överallt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:31:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
sånt kan vara svårt att veta i förväg....

Har du otur så kan den billigare passa bättre triwirad !! För det är tyvärr inte bara ett pris på en kabel som spelar in..Det kan vara så att en passar i ett system och inte i ett annat, och då kan en som är billigare låta bättre för att matchningen är bättre.

Och vissa högtalare kan bli klart bättre med tex biwiring, så då skulle jag gå på det.

Men som sagt, testa..
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:03:25  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag skulle köpt dubbla längder med Xindak FS-1.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:12:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men vet man att Xindak passar med audiovector ?!? Det är inte säkert...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:26:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har hört en gäng M3 i olika utförande med AQ Caldera singel triwire och det har alltid funkat mycket bra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:51:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Peter gbg: Kan man köra med dubbla längder Zindak fast man bara har ett par högtalaranslutningar på förstärkaren?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:00:07  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Det borde väl gå om man ansluter dem till samma högtalaranslutning?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:01:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo men de är ju färdigterminerade när man köper dem...då får man ju terminera om dem?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:06:22  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Du kan väl ansluta 2 spadar till samma högtalaranslutning på förstärkaren/slutsteget? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:09:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du kan ha rätt, jag har alltid använt bananer, så vet ej hur man gör med spadar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:20:20  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
När jag biwirade mina M3 signature (då super) så ansåg jag att förbättringen var stor. En svårare fråga var att bestämma _hur_ jag skulle biwira, dvs vilka två element som skulle vara sammankopplade. Jag började med att driva baselementet separat och koppla ihop bas/mellan och diskant eftersom jag mest behövde förbättra basen. Nu kör jag de två 6.5":arna ihop och diskanten separat och är nöjd med det...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  16:38:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men då har du väl triwirat staffann?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/14 :  14:07:25  Show Profile Send Buffert a Private Message
Hade ett par M3 Super tidigare som helt klart mådde väldigt bra av biwire. Slutade med att de kördes med en Kimber 8TC terminerad för biwire.
Kan även rekommendera att prova Soundcare superspikes till M3. På mitt trägolv gjorde de sensation jämfört med original spikes. De är ju dessutom billiga :)
Fick även förslag om att prova att byta ut blecken mot kabel istället, men det han jag aldrig pröva innan de såldes vidare.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.95 sekunder. Snitz Forums 2000