HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur köpa elbas? -> Så här blev det!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:17:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Sonen har planer på att skaffa en elbas!

Han har provat lite då och då, när det har en dykt upp en elbas i hans väg och han vill prova lite mer. Därför har han bestämt att skaffa instrumentet. Såsom klok (nåja) och ekonomiskt tänkande farsa funderar men ju på att det kan vara vits att leta begagnat. Allt enligt den vanliga devisen bättre grejor till lägre pris, än vad man kan få om man köper nytt.

Därför frågar jag nu forumets elbaskunniga skribenter om var det finns marknadsplatser för köp av begagnade elbasar?

En och annan synpunkt på vad man ska tänka på vid inköp av elbasar tas även tacksamt emot.

mvh/ Jörgen G

edit: ny rubrik

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/01/31 10:43:09

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:28:57  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En sökning på blocket.se gav 93 träffar i Sverige.
Borde väl räcka ett tag.

Köp en basförstärkare på en gång så att du inte får för
dig att använda steron till det. Nybörjar-basister och
ömtåliga högtalare är inte någon bra kombination.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/01/11 :  13:27:06  Show Profile Send Gus a Private Message
Musikbörsen tycker jag att du ska besöka.
Brukar ha mycket begagnat,dessutom har dom varit kunniga och tillmötesgående dom gånger jag har haft kontakt med dom.
Dom bor bl.a på Södermannagatan 10 i Stockolm
http://www.musikborsen.se/

Mvh.Gus
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/11 :  22:55:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Denna får du med största sannolikhet tillbaka pengarana på om några år. Chansen att dom föräntat sig är inte liten.

http://www.vendolin.se/annons.php?142758


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:53:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för infallsvinklarna.

Dahlberg - jo vi hade tänkt skaffa separat förstärkare och högtalare till basen... Blocket har vi också ägnat en halv tanke.

Gus - tänkte inte på Musikbörsen. Deras huvudnamn i Stockholm är ju Slagverket och de har väldigt mycket trummor med tillbehör. Så de låg liksom inte närmast till hands när man tänker på musikframkallande utrustningar av strängtyp. Men visst ska de kollas in. Förstärkardoktorn vid S:t Eriksbron är annars den butik man - eller åtminstone vi - först tänker på när det gäller stränginstrument.

svejk - Jo det vore nåt, men vågar man spela på en sån? Den verkar ju hyfsat inspelad, men hur sliten är den? Utsliten? Tack för övrigt för marknadsplatsen som din länk ledde till. Den hade vi inte en aning om.

Till sist vill jag uppmana alla skribenter att fortsätta ge tips och infallsvinklar.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:26:57  Show Profile Send bliss a Private Message
Hur gammal är grabben, spelar han i nåt band? Jag hade nog helt enkelt köpt ett nybörjar paket på musikbörsen eller motsvarande. Det räcker gott att börja plinka på. Håller intresset i sig går man tillbaks med prylarna och lägger de emellan en dyrare bas och kanske annat förstärkeri.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:39:14  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jörgen, hur gammal är sonen? Det finns ju lite olika storlekar på både gitarr/bas... Har själv köpt en 3/4 gitarr till min dotter som visat intresse för stränginstrumenten på sistonde.. hon är fö 10 år. det kan vara lite svårt att få bra ergonomi om man köper fullstor det första man gör... Ett hett tips är annars musikskola, där får man testa instrument i lugn och ro samtidigt som man får låna instrument av skola till terminsavgift.

Annars funkar www.musikborsen.se, www.jam.se www.vendolin.se http://www.gmf.se/forum/forum.asp?FORUM_ID=12 , etc..

Tips, den finns små hohnerbasar som är väldigt lättspelade, sk huvudlösa där stämskruvarna sitter i kroppen.

mvh//jouni

Edited by - ollilaboratories on 2005/01/14 13:53:11
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:20:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Åhh - grabbar jag glömde den detaljen. Sonens ålder alltså. Han är sexton! Har spelat valthorn och klarinett i musikskolan när han var runt tio, tolv år utan att bli biten och fortsätta mer än ett par, tre terminer på varje. På senare år har han gått förbi elgitarrer och basar hemma hos kompisar och i skolans ordinarie musikundervisning. Då har han han kommit underfund med att bas är kul. Han spelar inte i något band men har kompisar som han kan jamma med. Och gör det i mån av tillgång på instrument.

Efter sonens egna efterforskningar hos släktingar, kompisar och annat löst folk är han inne på bliss förslag om nybörjarpaket från just Musikbörsen. Jag har en känsla av att det är där han hamnar till slut.

Återigen tack för alla synpunkter! De har kanske inte givit så många nya friska idéer, men framför allt sonen har fått stöd i att han inte är ute och cyklar i sina funderingar.

Alla som har ytterligare funderingar kring ämnet är naturligtvis välkomna.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/01/14 22:23:03
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:53:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nu är alltså köpet genomfört och det kommer konstiga ljud från sonens rum. Och ibland påminner de om musik! Och det allt oftare!

Så här blev det:
Tipsen om Musikbörsen togs ad notam. Nybörjarpaket också. Till slut blev det en Ibanez-bas i paket med en Peway-kombo. Musikbörsen/Slagverket i Stockholm hade slut på sina Ibanezer. Det blev efter lite turer istället Musikbörsen Växjö som fick leverera på postorder!

Tack alla som bidragit med synpunkter!

mvh/ Jörgen G

PS
Kan dessutom meddela att Posten skötte hela leveransen utmärkt. Paketen kom en dag tidigare än förväntat och aldeles hela. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000