HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya högtalare - hjälp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:50:59  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag har nu bestämt mig för en Primare kombination som ser ut som följer:

Primare SP31 Surroundförsteg.
Primare A30,2 2-ch slutsteg.
Primare A30,3 3-ch slutsteg.
Primare CD31 CD-spelare

Jag behöver alltså köpa in ett par nya frontar som ersätter mina Mirage OmniSat. Jag har lyssnat på bland annat JM Lab 907 BE men min handlare rekommenderar en Elac kombination med 207.2 som frontar och 203,2 som surround. Jag tänkte lyssna på kombinationen till helgen men skulle vilja höra vad ni tycker?

Tack

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:22:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Din budget för frontar och för hela högtalarpaketet? Primare med sin värme kan nog passa de kalla och ljusa Elac.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/10 :  21:21:48  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Det är nog lite pinsamt ja. Primare kombon kostar c:a 80,000 kronor den kommer att driva en högtalare för knappt 10,000 kronor (om man bara ser på frontarna). Jag gissar dock att man ska lyssna och inte stirra sig blind på en prislapp. Min originalbudget på frontorna låg på c:a 25,000 kronor.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:13:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Måste du tvunget ha så exklusiv elektronik då?

Eller kan du tänka dig att vänta med högtalarna och satsa på ett par mer exklusiva längre fram?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:08:28  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag kan tänka mig att betala upp till 25,000 kronor för ett par frontar. Det viktigaste är dock att det låter bra inte att det kostar mycket. Jag gillar Primare både när det gäller design och ljud och vill ha separata försteg + slutsteg.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:25:26  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Du skall kanske lyssna på Monitor Audio GR20 eller Audiovector Mi3 Super.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/11 :  13:31:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, Audiovector Mi3-serien är bra till Primare. Monitor Audio GR20 är också bra, mer bas men lite sämre upplösning än Audiovector Mi3 Super.
Audiovectorn har också smidigare och snabbare bas än GR20, men lite "slankare", mindre bumlig.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/11 13:33:31
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/11 :  14:44:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Nja, jag vet inte... har inte jämfört de två vid samma tillfälle än så länge... men vad jag minns så skulle jag mer säga att AV är lite "rundare" i basen och överlag lite mjukare i sitt sätt att spela, medan MA är lite "hårdare" och ja, lite "snabbare i basen" vill jag också minnas, mer "klipp" liksom. Men jag kan minnas fel. Tveklöst är båda alternativen mycket bra iallafall. Fast MA är betydligt snyggare, om vi ska ta in designaspekten också.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/01/12 :  03:49:48  Show Profile Send Per100 a Private Message
Det kommer aldrig finnas en 100% matchande center till 907be,
den är mer ägnad år tvåkanal. Har någon här erfarenheter av
kompromisslösningar i detta fall?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  08:16:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Ja MA är lite snyggare, men inte mycket då även Audiovectors Mi3:or är snygga på sitt sätt, stilrena liksom. Sen tycker jag absolut att Audiovector låter bättre, mer balanserade i basen och snabbare, snärtigare ljud. MA har fylligare ljud, men även långsammare och inte lika rappt. Jag har ägt MA GR20 tidigare och de är ganska bra för sitt pris, den lite överdrivna basen till trots. Audiovectors mellanregister och diskant är också klart bättre.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/12 08:18:07
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/12 :  11:01:51  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag kör samma förstärkeri till mina Amphion Argon2 (och Origo).
Denna kombination fungerar bra (i mina öron).

Andra högtalare i samma prisklass är BC Acoustique ACT B1 och Audiovector Mi1 Super (och uppåt). Priser från ca 11.000kr.

Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:05:04  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har ett par JmLab högtalare hemma vilka jag föll för, däremot gillade jag inte dem tillsammans med just primare (30.1). Till dessa hade jag provat med SF piano alternativt B&W av någon lämplig modell 805 signature alternativt 804 kanske?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:31:24  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ett bra begagnat alternativ kanske?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18062

Edit: Var bor du? Tänkte att man kanske kan rekomendera tillverkare efter var de har sina ÅF.
Personligen skulle jag hellre satsa en större del av budgeten på högtalare och rumsakustiska åtgärder då det är de två som jag tycker har störst inverkan på ljudet.

Mvh



Edited by - Baltazar on 2005/01/12 14:33:55
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:47:41  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
drpatrik > kan erbjuda dig Phonar P40 II för 16.500:- du kan sedan komplettera med center-, bipol-, bak- och sub.högtalare allt i samma serie (och färg) titta på min hemsida eller http://www.phonar.de


++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/01/12 14:50:20
Go to Top of Page

andreasmjunstedt
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:23:48  Show Profile Send andreasmjunstedt a Private Message
Det är många som lovordar Audiovector men jag är inte lika förtjust, diskanten är väldigt bra och även mellanregistret som är väldigt detaljerat med bra 3d men sen basen...Långsam,tunn och bumlig! Det finns bättre alternativ i prisklassen, tex qrs merkurius.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/12 :  22:41:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
andreasmjunstedt: Vilken modell av Audiovector menar du? Håller inte med generellt, basen är i mitt tyckte snabb och exakt, om än inte så fyllig och dominerande som i många andra högtalare. Den är neutral hos AV tycker jag. Om nu basen är som du säger hade de nog inte fått så lysande kritik som de fått av både recensenter och privatpersoner.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/12 22:44:30
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/12 :  23:01:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Vet inte hur man får basen i Audiovector Mi3 att bli långsam, tunn och bumlig. Måste ju antingen vara felmatchning av grejor, dåligt rum eller kopplat fel. Men jag är ju partisk då jag äger ett par själv. Men jag har själv aldrig lyckats få dom att låta så som andreasmjunstedt beskriver dom. Nu har jag ju för all del inte provlyssnat qrs merkurius.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/12 :  23:43:16  Show Profile Send Amund a Private Message
Tror det handlar om smak och tycke. Personligen så hör jag till den skalan som har lite svårt för AV, speciellt Avangarde modellerna.
Så jag tror inte någon har rätt eller fel utan bara olika smak.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  07:56:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror nog andreasmjunstedt har kopplat dem fel eller lyssnat på dem felkopplade, när jag kopplade single wire till anslutningen längst ner (bas) så blev basen mycket riktigt ganska bumlig och långsam, men när jag kopplade dem rätt (som rekommenderat för single wire), till anslutningen längst upp (diskanten), blev basen snabb, djup och rapp. Själv älskar jag Avantgarde, tycker det är den bästa högtalare jag hört under 50.000, vilket inkluderar allt från Dynaudio contour, B&W, Monitor audio osv. Sen har jag inte hört högtalare över 50.000 förutom på Arkenmässan, och visst, de är bättre men det skiljer inte jättemycket precis. Små nyanser, men prisvärt? Nja...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/13 08:05:22
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/13 :  09:07:38  Show Profile Send KennethS a Private Message
Amund: Visst gäller tycke och smak. men jag skulle aldrig anklaga AV för att vara bumliga och långsamma, sen kan jag förstå att vissa kan uppfatta dom som lite tunna. Men jag tycker det gäller först och främst den gamla serien som jag själv inte var imponerad över. Men klart, jämnför man dom med t.ex Sonus Faber så är AV "slankare" men samtidigt upplever jag AV neutralare än dom.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  09:10:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
AV är neutrala och förmedlar musiken utan att lägga till så mycket, vilket tex Dynaudio och Monitor Audio gör (bas och värme), Sonus Faber vet jag ej, har aldrig hört. De upplevs inte som direkt slanka när man lyssnar på dem, men jämfört med tidigare nämnda märken som överdriver bas och värme så kanske...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/13 :  13:54:32  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Tack för all fin input:

Jag tittar just nu på följande högtalarkombination:

Elac 208,2
Elac CC 200,2
Elac 204,2 + stativ
Elac SUB 211,2

Jag ska lyssna på denna kombo hos en av handlarens anställda. Han kör också en Primare kombination med SP31. Om det faller mig på smaken så beställer jag på tisdag. Min största hi-fi investering någonsin (och min sista säger min fru). I denna investering ingår även en 43" plasma och lite annat smått och gått.

Baltazar: Jag håller med dig problemet är att allt ska in i vårt vardagsrum (40 kvm) och min fru har ett och annat att säga till om

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2005/01/13 16:23:53
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  14:03:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det blir nog kanon med Elac! Jag har aldrig hört dem, men de har ju fått bra kritik vad jag läst. Primare blir nog bra till då Elac troligen behöver lite värme, de ska ju vara ganska analytiska.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

andreasmjunstedt
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/13 :  19:20:42  Show Profile Send andreasmjunstedt a Private Message
Högtalarna jag pratar om är Mi3 signature. Drivna med Thor och denon 2900 som signalkälla, kablaget är audioquest, bedrock biwire till högtalare och signalkabeln tror jag hette cobra. Som jag tidigare sa så spelar dom väldigt öppet och detaljerat, väldigt fint ljud men det är ingen rapp bas och knappast någon riktig botten. Jag jämför med mina Merkurius som kanske inte riktigt kan leverera samma fina diskant men som å andra sidan har en rapp tung bas.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:50:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
andreasmjunstedt: Ingen tvekan om att du gjort något fel med kopplingen av dem (se mitt tidigare inlägg) eller att Thor inte passar Audiovector så bra (vilket jag läst på ett par ställen, det ska bli lite slankt ljud). Prova med Primare, jag lovar du får sån bas som jag har hemma nu; djup, rapp och snabb! Jag kopplade ju mina Avantgarde fel först (single wire till bas-anslutningen), då blev basen slö och bumlig, nu är de rättkopplade (single wire till diskant-anslutningen) och basen är rapp som en kobra! Har du kopplat rätt tror jag det beror på antingen Thoren eller på akustiken/rummet. Sen är väl inte Denon 2900 den allra bästa signalkällan. Mi3 Signature fick f.ö 91 % i ljud av HiFi choice i deras senaste stortest (Audiovector bäst i test). Tex fick Dynaudio Contour S1.4 83 %. De berömde Signaturens snabba bas!


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/13 20:58:04
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:14:38  Show Profile Send Per100 a Private Message
andreas, testa något annat än denon 2900 så skall
du se att det börjar hända saker. Har själv haft den
hemma liksom flertalet dvd som pio 668, denon 3800 och det är synd att inte koppla bättre signalkällor till ett par fina högtalare.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000