HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad gör jag för fel när jag etsar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:07:53  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag har nu försökt med två kort, positiv resist, och det sket sig båda gångerna... Jag lyser med UV-lampa (rätt sort) i 15min, sedan blandar jag 5del vatten 1del kaustik. Jag doppar bara kortet i några sekunder men all resist försvinner...

Receptet är snällare än det jag hittat här på foru,et som säger 3dl vatten 1dl kaustik...

Vad är fel???

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:32:46  Show Profile Send Lash a Private Message
Du kanske lyser för länge, jag lyser bara i 3min med mina lysrör.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:38:21  Show Profile Send MartinX a Private Message
Var har du sett receptet med 3dl vatten och 1dl kaustiksoda? Menar du 1dl pulver? Det är rent vansinnigt för starkt, på min burk med framkallare står 10gram kaustiksoda till 1liter vatten. Jag tvivlar på att man kan lösa upp 1dl kaustiksoda i 3dl vatten. Om man har en bra(täckande svart) kretskortfilm kan man elda på bra länge med UV lampam utan att det blir dåligt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/01/10 :  18:20:09  Show Profile Send radelius a Private Message
Mellan 7 eller 12 gram/liter är det som brukar anges. Har för mig att jag brukar köra med ca 7.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/10 :  21:41:48  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har fått rätt på det hela! Det var som ni sade helt vansinnigt mycket soda, det gick att lösa upp, hett så in i bomben blev det...

Receptet finns här om ni inte tror mig...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19316&SearchTerms=,kretskort

Kan man lysa för länge?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:54:56  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det förvånar mig att folk fortfarande etsar med saltsyra/väteperoxid.

Själv använder jag natriumpersulfat. Betydligt behagligare.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/01/11 :  00:00:29  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Själv lyser jag ca 7 minuter på 30 cm avstånd med UV-lampa på 250W. Sedan 1/2 dl kaustiksoda till 2 liter vatten. I faktabladet till fotoresistframkallare http://www.kjell.com/filarkiv/Teslanol/p20dev_0206_se.PDF
skrivs det om 1-2%ig brukslösning. Denna framkallare är ren natriumhydroxid vilket är huvudingrediensen i Kaustiksoda 85-100%.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/01/11 :  09:20:26  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Ah, det är mina gamla synder. ;=)

Jag köpte flytande "rör-rensare" på "ICA" i Frankrike. Dessutom använde jag mig av en stark glödlampa, därav tiden för mina kort.

Så med de kemikalier jag använde och med vanlig glödlampa fungerar det bra. Anledningen till att jag använde mig av saltsyra/väteperoxid var för att det fanns enkelt tillgängligt, just på "ICA" (butikskedjan Champion i Frankrike).

Anledningen till att du misslyckas är helt enkelt att du inte tränat tillräckligt. Det där med att göra kretskort är ett hantverk som kan te sig lite klurigt, om inte omöjligt, i början.

Ett sätt att se hur lång tid du skall exponera ett kort, är på en liten långsmal testbit täcka hela kortets fotoyta med ogenomsläppligt papper (typ svart pysselkartong) och sedan dra undan en centimeter per halvminut. När du sedan framkallar, ser du hur mycket som försvinner på en gång och vilken exponering som fungerar bäst. Det som försvinner på en gång har varit exponerat för länge. Sedan mäter du hur många centimeter som försvunnit och drar bort 30 sekunder per centimeter av den totala exponeringstiden.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/01/11 :  09:51:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
När slabbade själv hade jag en lampa som krävde cirka 1 minut! Den lampan var ruggig. Var inte i samma rum som den lampan för länge!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/01/11 09:52:17
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/01/11 :  10:38:19  Show Profile Send Lash a Private Message
Någon som har tips på bra "papper" att använda? Jag har overheadpapper till min laserskrivare, men den skriver så uselt så det blir inte riktigt svart.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  10:52:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man behöver faktiskt inte OH, vanligt papper i dubbla lager fungerar rätt ok vid utskrift från laserskrivare om man inte har för små detaljer. Annars är bläckstråleskrivare oftast bättre i detta fall eftersom de täcker bättre.

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/11 :  11:34:34  Show Profile Send gongken a Private Message
Biltemas oh-film och bläckstråle fungerade (till sist) utmärkt för mig!

Swede: Du har helt rätt i att jag är nybörjare och med träning blir man så småning om duktig. Dock vill jag säga att om man tillreder ditt recept på framkallare så får man vara mer snabb än duktig, i alla fall om man blandar med ren kaustiksoda. 1dl kaustik på 3dl ger en ca 0,1 sekunds framkallningstid... (i alla fall för mig och med kjell&co:s mönsterkort...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/01/11 :  17:38:27  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag har slutat använda OH-papper sedan jag upptäckte att resultatet blir sämre. Även med bra skrivare får jag oftast utskrifter där tonern kryper upp mot konturerna på utskriften. Bäst resultat får jag med vanligt bra kopiatorpapper och en vettig laserskrivare. Exponerar 11-12 minuter i exponeringslåda med UV-rör. Med denna metoden har jag absolut inga problem med detaljer ner till 10-12 mil =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/01/12 :  00:44:44  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Japp, vanligt papper fungerar väldigt bra.

En bra laserskrivare som inte är i nån slags "econ" inställning, sen vänder man pappret så trycket kommer mot mönsterkortet. 6-7min i ljuslådan jag använder och resultatet blir väldigt skarpt.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:55:49  Show Profile Send gongken a Private Message
php & Ionizer: Funkar det lika bra med bläckstråle på kopieringspapper tror ni? Kör ni enkelt ark eller dubbelt?

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:59:55  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ja det funkar utmärkt med bläckstråle på vanligt kopieringspapper. Det kan tänkas att du behöver ställa skrivaren på bästa utskriftskvalitet så att den inte snålar med bläcket. Enkelt ark räcker mer än väl.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:26:05  Show Profile Send gongken a Private Message
Låter intr!

Aka prova det, tackar..
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

ihlberg
Member

57 Posts

Posted - 2005/02/02 :  01:34:15  Show Profile Send ihlberg a Private Message
Gonken.. Jag lånar din tråd lite, om det går bra..

Jag har lite "newbie" frågor ang det här med att esta kretskort.
Jag har inhandlat grejer från kjell&co.
Skrev ut min layout på oh-film från biltema.

Resultat:

Det händer ingenting när jag lägger korten i framkallaren.
Jag har belyst korten med uv-lampa på 250W i ca 10min på 40cm avstånd.

Tror ni jag belyst korten för länge?
Kanske skulle pröva kaustiksoda istället för framkallaren från kjell&co?

Vad jag förstått så är det Trial & error som gäller för dom flesta som börjar med det här. Men om ni har några tips så tar jag gärna emot dom, så slipper jag slänga så många kort.

/Stefan
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/02/02 :  05:59:18  Show Profile Send Lash a Private Message
Är kortet kopparrent när du framkallat det? eller är filmbeläggnigen kvar?

Dessutom bör man framkalla i svag belysning, att stå i köket med alla lampor tända verkar förstöra beläggningen.

Edited by - Lash on 2005/02/02 06:00:26
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:16:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Pinsamt ögonblick:

Skulle göra kretskort för första gången och hade även jag köpt kort från Kjell.com. Tejpade på OH, belyste och framkallade. Ingenting! Försökte två gånger till med längre tider men fortfarande: Ingenting. Det var ungefär då jag insåg att den svarta ytan var en skyddande plastfilm!

Så var det inte på den tiden jag framkallade fotografier!!!


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ihlberg
Member

57 Posts

Posted - 2005/02/02 :  12:54:09  Show Profile Send ihlberg a Private Message
Lash: Korten blir helt kopparrena. Jag har belyst dom i med kökslampan fast med alla andra ljus släcka + att det var mörkt ute.
Hur känsliga är korten för vanligt ljus egentligen?
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:08:55  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det mörka på overheadfilmen mörkt? Håll den mot en lampa och kolla igenom, det ska inte lysa igenom, jag måste använda två lager OH-film.

Så känsliga för vanligt lampljus tror jag de inte är, men försök minimera tiden du har dem framme efter att du tagit bort skyddsfilmen och tills dess du framkallar. Men jag tror inte att det beror på det. Du kör förmodligen för länge i lampan/framkallningsvätskan eller har för dålig svärta i OH-filmen.

Edited by - Lash on 2005/02/02 14:12:59
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:09:32  Show Profile Send gongken a Private Message
Det fungerar nu... Ett lager OH utskriven på HP bläckstråle i högsta kvalitet... Det var det hystriskt starka receptet på framkallningsvätskan det var fel på. Allt är numera frid o fröjd!!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000