HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Reality Ear Two i High Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/10/08 :  11:35:17  Show Profile Send dekengren a Private Message
Det var ju minst sagt en entusiastisk recension! Är det någon som hört detta 30kkr mirakel som ska spö skiten ur allt oavsett pris enligt High Fidelity? Om det stämmer (nu är ju sådant här subjektivt, men i alla fall) så är det ju en himla massa high-end till förhållandevis ruskigt lite pengar (30kkr är väl typ vad fötterna till Krells värstingslutsteg kostar? ).

/Daniel

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  11:39:50  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har inte hört den, men jag har tipsat om deras produkter här flera gånger tidigare. Den kostar dock inte 3000$ längre. Innan de tog bort prislistan från hemsidan så hade den gått upp till 4000$.

Det finns rätt mycke skrivit om den på

http://www.harmonicdiscord.com/forums/

De jämförde den b.l.a mot http://www.odysseyaudio.com Dual Mono steg, och det verkade vara en rätt jämn match. Själv är jag lite sugen på odyssey grejerna, fast det är ju jobbigt med tull o sånt.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:28:39  Show Profile Send dekengren a Private Message
Ok, läste lite inlägg på harmonicdiscord... argh, jag vill ha ett sådant här slutsteg!! *ångest*

Det är en sak jag inte riktigt fattar, fast det beror nog mest på att jag inte läst på tillräckligt. Ear Two är väl ett klass D-slutsteg? Varför har den analog linje ingång då, borde inte den vara digital? Eller har jag fullkomligt missat någonting nu? (känner mig mer än lovligt dum, men är så nyfiken att jag var tvungen att fråga)

/D
Go to Top of Page

Humoriffi
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:37:40  Show Profile Send Humoriffi a Private Message
Jag har mejlat om prisuppgift och svaret jag fick var följande:
eAR power amplifier: 19995,- DKR
eARTwo: 24995,- DKR
eAROne: 19995,- DKR./ each

Inkluderat skatt. De är dessutom nu i MKII utförande något som de själva påstår ökat väljudet ytterligare.
Skulle själv VÄLDIGT gärna äga en eARTwo men det ligger inte inom min budget.

Andreas

Mycket ska man höra innan öronen trillar av
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  14:46:29  Show Profile Send Rebo a Private Message
Oj, de verka ha sänkt priserna lite på earTwo då :) Kanske inte vore så dumt med en sån då iaf. Synd bara att de på harmonic discord sidan inte var så impade av basen. Jag gillar nämligen bas Men jag kanske slår till på en senare iaf. Läste nått på forumet att de kanske skulle lägga till en Bas justerings möjlighet på dom.

Dom är inte ett klass D steg i vanlig mening. Med ett Klass D steg så syftar man på ett så kallat ”puls breds modulerat system” (PWM på engelska). Dessa steg verka använda en annan teknik (låter som att det är någon slags kontrollerad oscillator), som jag tyvärr inte vet något om.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/08 :  14:47:29  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag vill passa på att be er läsa min recension av PS Audio HCA-2 slutsteg, med liknande teknik. Jag förstår att det ger slutstegsångest, men det borde ju vara i positiv bemärkelse, tänk om man verkligen kan få detta otroliga välljud till så "rimliga" pengar. Då är väl hifi entusiasterna att gratulera.

Om någon vill, så byter jag bort min cd, försteg och sutsteg och skivspelare mot ett HCA-2, rakt av. Någon sugen?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  15:32:35  Show Profile Send Rebo a Private Message
StefanB: observera att det inte är samma teknik i ear och hca-2. Det står lite mer om det på av:s hemsida, under FAQ.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  15:39:05  Show Profile Send Rebo a Private Message
En sak som stör mig med ear stegen är att det ser så trångt ut där man ska ansluta kablarna. Sen så måste man ha wbt kontakter eller inga kontakter alls Fattar inte varför de har valt en sån dum form på lådan.

Jag tror också man ska ta den som HF skriver med en nypa salt. De har knappast testat den mot massa krellar etc. Enligt harmonic discord så var ju Stratos DM för ca 1800$ bättre på vissa saker.
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:05:00  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

En sak som stör mig med ear stegen är att det ser så trångt ut där man ska ansluta kablarna. Sen så måste man ha wbt kontakter eller inga kontakter alls Fattar inte varför de har valt en sån dum form på lådan.

Jag tror också man ska ta den som HF skriver med en nypa salt. De har knappast testat den mot massa krellar etc. Enligt harmonic discord så var ju Stratos DM för ca 1800$ bättre på vissa saker.




Nej, jag tror inte heller att man har testat dom mot några Krellar.
Jag skulle tro att dom relaterar till liknande produkter i samma prisspann mm.

Rent generellt så säger mig min erfarenhet att den utvekling inom hifi som det går "trögast" för så är det just den på slutsteg. Nu menar jag rent ljudmässigt alltså. Att bygga slutsteg som spelar Hi end har många kunnat länge. Sen tycker jag det är mest karaktären om man ska se det rent ljudmässigt.
Men om man har tillgång att prova flera slutsteg samtidigt av samma fabrikat som sträcker sig över, låt oss säga 15 år så kan man konstatera att karaktären går fram och tillbaka utan att några större direkta ljudskilnader igentligen har hänt.
Det kan T,ex vara väldigt svårt att avgöra vilken som är bäst, utan det handlar kanske mer om vilken karaktär man föredrar.
Sen finns det ju givetvis en hel del andra skilnader i konstruktionen som skiljer och även sist men inte minst i disegnen.

Jag tror inte att man ska förvänta sig några under i denna kategori men sen är det väl så att det kanske blir mer och mer prisvärda produkter.
Mvh

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:06:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
trollet: Enligt hemsidan och HF så ska den ju vara bäst ovaset pris
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:10:34  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

trollet: Enligt hemsidan och HF så ska den ju vara bäst ovaset pris



En klyssa man har hört många gånger men ändå så laver märken som Krell och Mark Lewinson kvar.
Med handen på hjärtat så tror jag inte att så många hifi entusiaster skulle köpa dessa märken om nu så var fallet.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:12:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jo visst är det en klyssa.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:06:11  Show Profile Send dekengren a Private Message
Hifitrollet, anledningen att jag startade tråden är just för att i High Fidelitys recension testar dom den mot ML, Gryphon mfl och hävdar att dom åker på pisk, tom i basområdet. Därav mina funderingar kring om någon *lite* mindre partisk part, än den danska hifitidningen som skriver om det danska slutsteget, har hört den... Fast fortfarande, hur man än vrider och vänder på det så verkar det vara en fruktansvärd massa slutsteg för pengarna! Det är ju trevligt!

Förresten, nån som vet om den finns att höra hos någon handlare i sverige/stockholm?

/D


Edited by - dekengren on 2002/10/08 17:07:09
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:24:03  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag skulle inte tro att någon handlare vill ta hem dom. Enligt det som fanns att läsa på hemsidan tidigare så betalar butiken i så fall samma pris som du som kund gör då du beställer från hemsidan. Om butiken ska kunna sälja med någon vinst måste dom alltså sälja vidare till ett högre pris än det som man själv kan köpa dom från hemsidan.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2002/10/08 :  21:00:02  Show Profile Send Per2 a Private Message
Personligen tror jag hifi-världen står inför en revolution. Detta är inte första vaningstecknet.
Andra recensioner är bla Veritas (i HF och Hifi News), Bel-Canto´s Evo serie (Stereophile), Spectron, Tact, Sharp, PS Audio mfl.
Och alla kostar 30.000kr.

Är det en slump att Krell börjar göra högtalare? Detta är bara början.

Och lite bilder på underverken:
http://www.audioprophile.com/products/amps/digital.htm

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000