HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad köpa först? Stärkare eller Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:14:53  Show Profile Send hanis a Private Message
Jag har haft en liten tanke ett tag nu!

Man börjar ju fundera på att skaffa nya högtalare och ny stärkare
men pga ekonomin så blir det lite svårt att köpa båda samtidigt.

Så min fundering är vad bör man titta på först?
Vad är lättast att matcha: En högtalare efter förstärkare eller en förstärkare efter högtalare?

Detta förutsätter förstås att man har en signal källa(or) som man är nöjd med.

hanis

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:22:40  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Börja med en förstärkare.
Risken är att om du köper ett par bättre högtalare till en sämre förstärkare, så kommer du tyvärr att höra hur dålig förstärkaren verkligen är.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2002/10/08 :  11:39:53  Show Profile Send mus a Private Message
Jag skulle börja med högtalarna.
De har störst betydelse för ljudet och skall också fungera med ditt rum. Men ha samtidigt i bakhuvudet vad du tror att du vill ha som förstärkare då du skall byta den, om du har tänkt dig en SE 2A3 skall du nog inte köpa dig ett par Logans...
Allt hänger samman.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:02:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Börja alltid med högtalarna.
Det är högtalarna som ställer krav på förstärkare, inte tvärtom.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:20:51  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag måste nog ansluta mig till dem som förespråkar högtalare framför förstärkare... Jag tycker att det känns mer naturligt att försöka hitta ett par högtalare som man trivs med och som passar (såväl estetiskt som ljudmässigt) i det rum man skall ha dem. Dvs ett par högtalare som fungerar under de förutsättningar som finns hos dig. Tex spelar det ju in hur långt ut från väggarna (bakväggar, sidoväggar) du kan ha dem. Och sedan välja förstärkare utifrån vad som passar dem.

Skaffar du förstärkaren först kommer du att begränsa antalet högtalare du (framgångsrikt) kan haka på den. Typ.

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:37:47  Show Profile Send lindvall a Private Message
Visseligen är det kloka råd som ges ovan, men nu är det ju också så att ett par dåliga högtalare låter bättre med en finfin förstärkare, medan ett par finfina högtalare låter skräp med en dålig förstärkare. Om man har klart för sig vilka högtalare man i framtiden vill försöka sig på, så skulle jag nog välja att köpa förstärkare först.

Har man däremot en medelgod förstärkare från början (med ett ljud man kan leva med och utvärdera högtalare på) så är det naturligtvis bättre att köpa högtalare först... Tror jag.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:40:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Leta upp högtalar/förstärkar kombin du tänker köpa. Köp stärkaren och spara till högtalare sen.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:49:37  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag hävdar fortfarande att det är bäst att byta förstärkaren först.
Förr rekommenderade jag alltid kunderna att byta högtalarna först eftersom man oftast får störst ljudförbättring per krona då, vilket jag fortfarande tycker.
Men ett typexempel är när en kund har valt förstärkare och högtalare i butiken som han tycker låter bra, men väljer att börja med att enbart köpa högtalarna.
Kunden tar hem dessa och kommer tillbaka med motiveringen att det låter vasst hemma i dom nya högtalarna. Kunden byter till ett annat märke av högtalare men återkommer igen med samma motivering. Man ber kunden ta med sin förstärkare för att jämföra i butiken. Då märker man att det faktiskt är den som låter illa det är bara det att det har inte hörts tidigare med dom billigare högtalarna. Då väljer kunden att antingen köpa allt på en gång eller köpa en ny förstärkare istället för högtalare.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:51:52  Show Profile Send hanis a Private Message
Jag har haft båda tankarna, och som Soulman säger är det lättare att hitta en högtalare som passar mitt rum bättre. Om det finns ett större utbud (som det ju gör om man inte behöver tänka på förstärkaren) så är det ju lättare att hitta en högtalare.

Samtidigt så måste ju förstärkaren man har orka driva och låta bra under den tiden som man sparar lite pengar till högtalarna.

Det är en svår balans gång!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/10/08 :  12:53:48  Show Profile Send drgreen a Private Message
Börja matcha högtalare till rummet...sen matchar du förstärkare till högtalarna...
men om du vet vilka högtalare du sen ska köpa (till passande rum) så kan du ju förstås tjacka förstärkaren först
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/08 :  13:13:12  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag skulle satsa på förstärkaren först.
Men det vet ni väl redan.

Jag skulle behöva bättre stärkare själv mina högtalare kan hänga med länge än, men först behöver jag en LP12a.


Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/10/08 :  13:32:33  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om det är så att du skall köpa båda sakerna relativt snart så finns det ett annat tillvägagångssätt.

Börja med att bestämma dej hur mycket du vill betala tillsammans när du har alla dina pengar. Alternativt bestäm hur mycket du vill lägga på varje del för sig. Ta med dej din CD-spelare till butik och lyssna på förstärkare och högtalarkombinationer som passar din budget. När du tycker att du hittat bra grejer så låna hem dom. Behåll den del du tycker ger dej mest just nu och lämna tillbaks den andra och köp den när du får pengar.

Det går naturligtvis även att göra så om man skall köpa från olika företag men då får lyssningen ske i hemmiljö med de olika delarna hemlånade.

Lycka till!

Edited by - Gebex on 2002/10/08 13:34:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/08 :  15:09:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sten pekar på ett dilemma och utifrån hans utgångspunkt så
blir det naturligtvis minst problem om man byter förstärkare först.
Visst kan det bli problem hemma om man köper en högtalare som avslöjar anläggningens
brister. Så jag får väl ändra mig.
Gebex tillvägagångssätt är naturligtvis riktig, ska man testa högtalare
så bör man göra det ihop med en förstärkare som man vet kan driva dom, samt
med en bra signalkälla inkopplad, så man kan höra högtalarnas hela potential.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/10/08 :  15:49:40  Show Profile Send hanis a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Sten pekar på ett dilemma och utifrån hans utgångspunkt så
blir det naturligtvis minst problem om man byter förstärkare först.
Visst kan det bli problem hemma om man köper en högtalare som avslöjar anläggningens
brister. Så jag får väl ändra mig.



Jag kan hålla med dig Björn-Ola om att det kan bli problem om man köper högtalarna först att det avslöjar resten av anläggningen. Men detta är ändå under en begränsad tid, eftersom en ny förstärkare tillkommer.


Har idag en Onix A-60 och ett par Dali suite 2.5 och skulle kanske vilja byta upp mig på högtalarsidan och vet då inte om ett förstärkar byte är nödvändigt. Om det är nödvändigt vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga och vad jag ska byta först.

Först ska jag ta och jämföra min Onix mot lite andra förstärkare sen får vi se vad som händer.

hanis
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:11:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag skulle rekommendera en förstärkare först. Köp en bra förstärkare, spring runt och lyssna i alla affärer eller hemma hos entusiaster tills du hittar en med ett ljud du gillar. En bra förstärkare ska kunna driva vilken högtalare som helst! Matcha sen ett par högtalare till din förstärkare, den är lättare att bära med sig till affärer när man vill testa. Jag tycker det är svårt att först skaffa högtalare eftersom vissa är väldigt kräsna (iofs sa jag just att en bra förstärkare ska kunna driva allt)...
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:11:23  Show Profile Send Soulman a Private Message
Eftersom jag precis har uppdaterat både högtalare och förstärkeriet så har jag precis gjort det som diskuteras i denna tråd

Jag skulle väl vilja säga att jag var rationell och gjorde allt enligt en plan och så. Men då skulle jag ljuga Jag sprang på mina nuvarande högatalare som demo-ex till ett så bra pris att jag inte kunde säga nej. Jag letade egentligen efter en förstärkare eftersom jag tyckte att mina dåvarande (sämre) högtalare behövde bättre stärkeri... Nåja. Jag kunde inte tacka nej till erbjudandet och köpte glad i hågen högtalarna.

Jag var riktigt orolig att det skulle låta f--n hemma pga min dåliga dåvarande stärkare (en Sony TA FB 930 R). Speciellt eftersom Jamo Concert 11 av många anses som rätt kräsna... Men gissa om jag fick fel. Det lät grymt bra. Trots dålig förstärkare. Så jag rekommenderar helt klart att skaffa högtalarana först som jag tidigare nämt här.

Sen att jag såsmåningom köpte nytt förstärkeri är ju en helt annan sak Men poängen (om det nu finns någon?? ) är att om jag hade köpt förstärkare först och fastnat för en rörförstärkare hade det inte funkat med mina nya högatalare, och pga att de behöver relativt mycket kraft var mina val till förstärkare begränsade efter valet av högatalare.

Sen håller jag nog med de som anser att det är större skillnader mellan hur olika högtalare framför musiken än vad det är mellan förstärkare... Så för att vara tjatig; börja du med högatalare!

Hmmm.. det märks att det är eftermiddag . Något förvirrat blev det här...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:01:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Börja alltid med högtalarna.
Det är högtalarna som ställer krav på förstärkare, inte tvärtom.



Instämmer inte minst eftersom om det nu "låter katastrof" med de nya högtalarna så kan man knappast anse att det inte skulle låta dåligt även med en bättre förstärkare.

Kanske inte fullt lika dåligt, men högtalarna skall anpassas efter rummet där de skall spela.

Det är rummet som får avgöra vad valet skall bli.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000