HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD S500 CD-spelare nåt att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/10 :  09:06:16  Show Profile Send KennethS a Private Message
Vad går en Primare D30.2 lös på begagnad? Hur låter den och är den nåt att ha?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  09:09:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Den har ju vunnit en del priser. bla årets bästa cd-spelare i sin prisklass 2002/2003 i HiFi Choice. Borde kunna fås för 7-8.000 i bra skick. Audiovector och Primare passar mkt bra tillsammans generellt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  09:23:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Bubben: "Blue... Jag vet inte hur man ska kommentera det där...så jag låter bli"

Du kanske plötsligt insåg hur orimligt ditt eget resonemang lät? Grattis i så fall!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/10 :  09:28:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Matte76: Vilken av D21 och D30.2 tror du är bäst?Rör ju sig om samma pengar...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  11:28:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har ej lyssnat, men troligen är väl 30.2 något bättre? Har dock ej lyssnat på den, vilket jag gjort med CD21, och den är mkt bra. Hör med Ledzepp här på forumet, han har CD21. Vissa har också sagt att CD21 ska vara minst lika bra som 30.2, men det ska vara osagt, har ej jämfört som sagt. Bägge är dock kompetenta spelare vars värme och bas passar Audiovector som handsken, bättre än Arcam enligt många.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/10 :  13:14:56  Show Profile Send Bubben a Private Message
Blue: Tråkigt att du vill spinna vidare på något som du orimligen kan ha en åsikt om.
Vad jag tycker om en produkt borde jag väl ha rätt att delge...?
Har du lyssnat på de båda NAD-modellerna som du tydligen tycker har en motiverad prisskillnad på ca 12000?
Jag har, och jag tycker absolut inte prisskillnaden är motiverad.
Tycker du något annat så delge det...
Istället för att påstå att jag anser att alla produkter låter likadant. Skulle jag i så fall lägga flera år av min tid på att leta upp en kombination som passar mig?
Nej, det låter inte som om det går ihop...eller?
Beskriv istället vad du har för åsikter om spelarna som omnämns i tråden, du har ju bara gått in med personangrepp, inte skrivit ett dugg om några aparater. Konstig inställning, men det kanske är så du tycker om att agera...
Har du något mer att säga kan du ta det via PM.

Angående Primare D30.2 så tycker jag det är en mycket bra spelare, men den är nog också svår att få tag i särskilt långt under 10k. Men bättre än NAD är den i alla fall.
Jag har jämfört den både mot DVD30 och D20, och den är mycket bättre än DVD30, och bättre än D20.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  13:59:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Bubben: Lugn och fin, så illa menat menat var det verkligen inte! Och definitivt inte personligt!

Jag menar bara att man kan bli lite trött på alla som snackar om dvd-spelare för 500 spänn som låter minst lika bra som cd-spelare i 20 kkr-klassen. På samma sätt känns det lite när man gör en jämförelse mellan NADs allra billigaste vs allra dyraste cd-spelare och säger att den senare låter skrikigt och vasst...

Men visst, du både kan och får tycka så! Och jag har aldrig lyssnat på silver line-spelarna, utan bara antar att jag skulle tycka att dom låter bättre än NADs betydligt billgare standardmodeller. Och visst, jag kan ha fel, men jag tvivlar fortfarande på att så skulle vara fallet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/10 :  14:30:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Blue> Om du tror att Bubben är en kile som tuggar om 500 kronors dvdspelares föträfflighet så har du gjort en grov miss. Om du går in och läser om hans cdspelarresa så kanske du fattar varför: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31759&whichpage=2

Där har passerat många fina cdspelare den senaste tiden och Bubben har prickat deras olika karaktärer på ett svindlande bra sätt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  14:53:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Rydberg: Okej, ja den tråden läste jag för ett tag sedan faktiskt. Helt riktigt, Bubben verkar ju inte precis vara någon förespråkare av dvd-maskiner för en femhundring som vägen till den ultimata källan...

Ännu märkligare då kanske att han sågar en spelare som NAD S500i så till den milda grad... Antingen skiljer väl sig hans smak starkt från recensenteras, eller så har recensenterna blivit fetmutade...


; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:07:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Eller så har han helt rätt, de intrycken han haft på andra cdspelare har stämt mycket bra med min egna så jag litar ganska mycket mer på Bubben än nån sketen hifirecensent

Dessutom, du har väl inte ens lyssnat på 500i, så då tror jag ju mer på Bubben som defacto har lyssnat än på dig som sitter och gissar...

Du verkar ju iallafall insett att du placerade Bubben i fel fack med ditt första inlägg, bra. Man kanske inte ska va så snabb med att placera folk i fack


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:18:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Generellt har ju Blue rätt, en cd-spelare som kostar 10-12.000 brukar vara klart bättre än en som kostar 3-4.000, framförallt om de är av samma fabrikat. Annars kan man ju undra varför de tillverkar den dyrare spelaren överhuvudtaget? Däremot kan det finnas extremt prisvärda maskiner som ger bättre ljud än dyrare spelare, men de brukar då vara av olika fabrikat. Man bör lyssna först som alltid.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/10 15:19:54
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:34:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Rydberg, nu är det ju du som får ta och coola ner lite.

Jag har inte satt någon i något fack. Det enda jag säger är att jag känner viss skepsis inför uttalanden om att påkostade produkter från väletablerade tillverkare skulle vara superkassa. Det är dom ytterst sällan, av rent markandsmässiga skäl. Eftersom flertalet av de potentiella köparna är ganska duktiga på att avgöra kvalitetsskillnader är det i princip omöjligt att sälja rena skitprodukter till höga priser i hifibranschen. Men visst, hur pass mycket bättre kvalitet man får för en viss prisökning varierar ju däremot sedan väldigt mycket, och det är upp till var och en att bedömma vad man gillar bäst, och är beredd att betala.

Uttalanden om "sketna hifirecensenter" är jag ännu mer skeptisk till. Det finns gott om förståsigpåare ute i stugorna, särskilt i vårt land, som tycker att dom själva kan mer om hifi än världens ledande hifitidningar och recensenter tillsammans. Kul för dom. Själv kan jag bara konstatera att jag blivit mer imponerad av produkter som hyllats i t.ex. engelsk press än div Pioneer-dvd-spelare och gamla NAD-slutsteg som allt som oftast rekommenderas av dessa "experter".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  15:40:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med Blue här...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:05:17  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Har precis beställt en Primare D30.2, får den på onsdag. Kommer att jämföra den med min Roksan Caspian dvd, de ligger prismässigt lika i Sverige. Hoppas att den spelar skiten ur min caspian, annars......
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:06:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Blue> Nu gör du ju samma sak igen när du börjar dra upp P 668 och NAD 208, varken jag eller Bubben är medlemmar och varken jag eller Bubben har rekommenderat dessa produkter. Själv sitter jag nöjd med en cdspelare som kostar 60000, vad tror du den falangen som du trodde Bubben tillhörde skulle tycka om en sådan investering?

Ditt första inlägg i tråden: "Jojo, dom dryga 10 pappen i prisskillnad mellan de två är nog bara hittepå från NAD. Eller hur? Gamla vanliga "priset har ingen betydelse-snacket"... tröttsamt. "
Det är ju helt uppenbart att du trodde Bubben var med i den falang som du ofta "kämpar mot" på faktiskt.


matte76> Vem har talat i generella termer? Varken jag eller Bubben iallafall

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/01/10 16:06:27
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:06:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Klenkar: Återkom med lyssningsjämförelser, hade varit intressant!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:13:23  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Det är uppenbart att detta med god ljudåtergivning inte alls intresserar dig Blue. Hade du varit intresserad av detta ämnesområde hade du aldrig gjort dig lustig över NAD 208. Återgivningsförmågan hos detta slutsteg når nämligen nivåer som många inte ens kan drömma om.

När det gäller din tro om en hundraprocentig korrelation mellan välljud och pris vet man inte om man ska skratta eller gråta. En varas pris är, något förenklat, en indikation om tillverkarens kostnadseffektivitet. Vari ligger logiken i att låg kostnadseffektivitet implicerar god ljudåtergivning? Långsökt är bara förnamnet.

Beträffande billiga DVD-spelare, som du uppenbarligen har ett bashorn i sidan till, har jag hört att producenterna mer eller mindre skänker bort dessa produkter medan vinsterna istället genereras på plasmaskärmar och liknande produkter. Hur håller ditt resonemang här egentligen?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:23:06  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Skall bli, har dock ingen möjlighet att köra primaren med xlr-kablage.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:30:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mr Ekan: Yeah right!! En billig dvd-spelare skänks bort medan cd-spelare inte gör det... Dvd-spelare ska klara både bild och ljud, och en för tex 2.000 kr har givetvis tonvikten på bilden, det är ju det en dvd-spelare är ämnad för. Mekanik, D/A-omvandlare mm är valda billiga komponenter för att priset ska kunna pressas. Ren logik Mr Ekan! En cd-spelare för 2.000 däremot har all krut på ljudet, så självklart låter den bättre än dvd-spelaren.

Rydberg: Har jag inte påstått heller, uttalade mig bara om hur det generellt brukar vara.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/10 16:38:47
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:44:27  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Mycket OT här eller
Rubriken lyder: "Nad S500 CD-spelare nåt att ha?"
Övrigt kan Ni väl ta via PM. Öken att behöva läsa
en massa dynga mellam inläggen som verkligen handlar
om cd-spelaren

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:55:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Rydberg: Förstår att du tolkade min kommentar som att jag "placerade någon i ett fack", men det var inte min avsikt. Den enskilda kommentaren om att NADs dyraste cd-spelare i princip skulle vara sämre än deras billigaste maskin förde dock mina tankar till en del andras önsketänkande om sagolika hi-end-dvd-spelare som går lös för 500 spänn. Jag ber om ursäkt om jag på något sätt antytt att Bubben skulle vara en förespråkare av sådana apparater, och jag betvivlar på intet sätt heller dina kunskaper i ämnet.

Mr Ekan: Jodå, "god ljudåtergivning" intresserar mig till viss nivå. Fast mer intressant tycker jag är att jag, subjektivt, tycker om det jag lyssnar på (vanligtvis då ljud i form av musik). Jag fick inte någon wow-upplevelse de gånger jag lyssnade på 208an, men det var länge sen och vem vet, idag och med andra högtalare kanske det hade funkat bättre för mig. (Pioneer dvd-spelaren lyssnade jag för övrigt på nyligen, och jag tyckte den var helt ok, dock ej lika bra som en ren cd-spelare i något lägre prisklass som jag jämförde med).

Jag har aldrig någonsin sagt att det finns en hundraprocentig korrelation mellan välljud och pris. För det finns inte. Däremot tycker jag att dyrare oftast (men långt från alltid) betyder mer eller mindre bättre. Bättre hur? Subjektivt bättre. Jodå minsann, jag tillhör de få i vårt hifiland som tycker denna upplevelse är viktigare än F/E-tester och LTS-rekommendationer.

Gällande billiga dvd-spelare som "skänkes bort" kan jag bara säga: Mycket möjligt, låter rinligt. Själv har jag dock fortfarande inte lyssnat på någon sådan maskin som i mitt tycke låtit särskilt bra.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  16:58:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Snoddas: Sånt händer. Det började med att någon sa att NAD S500i lät vasst och skrikigt...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:02:02  Show Profile Send mwali a Private Message
Sedan går Bill och Bull igång.



Edit: infogade glad gubbe...

Edited by - mwali on 2005/01/10 17:06:53
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:07:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ojojoj...Här har det hettat till märker jag..Lite OT men sånt händer...*hehehe*

MEN JAG MÅSTE SÄGA ATT JAG ÄR KÄR!

Lånade hem på kul en Audio Research CD3 för det facila priset av 66.000kr!!!! Samt Nordost Valhalla Signalkabel för 30.000kr och Nordost Valkyrja för det billiga priset av 42.000kr..

Och jag säger bara en sak:HERRE JÄ**** rent ut sagt!Allt blir bara så självklart med en helt enorm ljudbild och detaljrikedom som är helt sjuk..Och då undrar jag bara hur det skulle bli med mer pris matchande slutsteg och högtalare. Men jag är grymt imponerad av hur min stackars Nad S300 och mina Audiovector Mi3 klarar av bara fullkomligen explodera ljudmässigt med dessa komponenter..Jag är helt enkelt mållös. Det är det sjukaste ljudlyft jag någonsin varit med om hemma....

Vill tacka Lefflers Hifi här i Linköping till chansen att få testa dessa exotiska hifiprylar hemma.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:20:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
KennethS: Var inte din budget för cd-spelare 4-6.000? Gör inte misstaget att lyssna på så pass mycket dyrare produkter, du kan börja få konstiga tankar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000