Först kan jag säga att jag är glad för att ha "hittat hit", till ett bra trevligt forum. Håller på med att snickra ihop mina egna kablar och kommit till antennkablar för radio/satelit.. jag bara vägrar att använda de medföljande. Köpte faktiskt ett par på Classe som såg bätre ut men efter demontering kunde jag bara konstatera att det var 1'a klassens sk*t.
Skulle uppskatta tips om DIY kablage (det är väll lätt) men framförallt BRA kontakter... (de e väll de de kallar komposit)
Slutmotstånd behövs om du kopplar in Tv apparater i serie. Slutet på ledningen måste alltid ha ett motstånd på 75ohm för Tv koax. Annars kan signalen studsa och dämpa signalen i tidigare led, all energi i sladden vänder vid avbrottet. Du kan alltså bara koppla på dig på ena änden på den som heter slutmotstånd, terminering skulle jag kalla den.
Jepp det är som Jax säger Det är bara om sista sladden är oansluen som man måste terminera. Brukar sitta ett termineringsmotstånd i sista antennuttaget ifall ingen TV skulle vara inkopplad.
jag tittade runt lite på kablage å kontakter, om man skall köpa kabel, kontakter, ferrit'er så blir det tyvärr dyrare än att köpa en bra färdig, så här har jag fått göra en kompromiss. Har beställd färdig kabel och kommer att kapa, lödda om och klä med strumpa innan jag nöjer mig