HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur koppla Audiovector Mi3-högtalare single wire?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:07:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det finns ju tre st anslutningar, märkta Bass (längst ner), Midrange och Treble (högst upp). Vilken ska man sticka in högtalarkabelkontakterna i? Hur ska bläcken placeras? Har ej hittat något om detta på nätet, och ingen manual ingår när man köper dessa högtalare. Det kommer ljud som åtminstone låter korrekt vilken man än använder (dock olika mängd bas), men vilken är "rätt" anslutning? Någon som vet?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:22:57  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Om du skall koppla single wire, så skall blecket "Koppla ihop" Bass, Midrange och Treble", för respektive "Pol" Plus (röd), samt Minus (Vit eller Svart).
Sedan ansluder du högtalar kabeln till respektive pol.
Varning!! Koppla INTE ihop Plus och Minus med blecken.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:26:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
"Sedan ansluder du högtalar kabeln till respektive pol"

Man kan väl bara ansluta kabeln till en pol, finns ju bara två kontakter?!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:31:34  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Ja , vi menar nog samma sak kabeln har ju två kontakter som ansluts till vardera pol.
Plus (röd) och Minus (vit eller svart).

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2005/01/08 :  15:33:21  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Om du ska koppla singelwire så gör precis som Leif Eriksson säger i inlägget ovan. Du kopplar blecken så att det ena blecket "kopplar ihop" alla tre plus polerna och det andra blecket "kopplar ihop" alla tre minus polerna. Sedan tar du in högtalarkabel och väljer nån av polerna, tex "treble" polen och ansluter din + kabel till plus "treble" polen och din minus kabel till minus "treble" polen. Sen är det bara att spela musik.

Du kan även experimentera med att ansluta din högtalarkabel till "midrange" polerna eller till "bass" polerna på exakt samma sätt som jag beskrivit att du ska göra med "treble" polerna ovan. Det borde inte bli någon märkbar skillnad, men det kan hända att högtalarna trivs bättre med att matas från någon specifik pol.

Hoppas det klarnade lite för dig.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/08 :  16:26:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jodå jag förstår hur ni menar, jag trodde bara att någon av anslutningarna är rätt val för singlewire och att de andra är för biwire/triwire...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/08 16:27:02
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/01/08 :  17:02:07  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Har hört att singlewire med fördel ska kopplas in på översta (diskanten) ...det har jag iallafall gjort på mina M3:or

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2005/01/08 :  17:04:19  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har också för mig att jag hört något liknande, därav mitt förslag att koppla singelwire till diskanten.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/08 :  17:04:39  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Skall du biwira så kan du förslagsvis koppla blecket mellan Midrange och Bass och ansluta en kabel där, och en annan till Treble, skall du triwira tar du bort blecket helt och ansluter en kabel till varje register.
Du kan i dessa fall använda helt serparata kablar med olika dimensioner eller kablar som är gjorda för Biwire eller Triwire, som exempel kan nämnas Kimber Bifocal eller Trifocal.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/01/08 :  18:22:29  Show Profile Send yudansha a Private Message
Blecken ska kopplas över alla kontakter på respektive sida, och singlewire-kabeln ska till diskanten.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2005/01/16 :  05:40:45  Show Profile Send Twilighter a Private Message
När de demas i butik ser jag oftast ena kabeln är kopplad till midrange och den andra till treble polen

naturligtvis den ena på plus och den andra på minus med bläcket sammanlänkandes alla 3 poler på resp sida

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000