HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare i 10k kr klassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:00:01  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Äger själv ett par piP sedan i somras och är mycket nöjd.
Som nämnts är basen smått otrolig för storleken av både element och låda. I mindre rum, som mitt eget, är det inte alls nödvändigt med sub.
Ljudtryckskapaciteten får ändå anses som väldigt bra för att vara en stativare.
Tycker man inte ljudtrycket eller lågbasen räcker till kan man ju alltid kompelttera med ett slutsteg och ett par av INO´s basmoduler. Även de minsta paret bestyckade 8"-basar(3k utan låda) verkar väldigt kompetent. -3db@24hz är ju helt ok, eller om man så vill kan man slå till på modellen över med 10"-element som kostar 4760 utan låda. Då ligger -3db@17hz och -1db@19hz.

Fö. har jag försökt hitta en stativare som mäter sig med piP´s lågbasegenskaper men inte hittat något för rimliga pengar.
Ok, bas är ju verkligen inte allt så det bör väl påpekas att även övriga register låter otroligt bra.

Bilder på några modeller samt kontaktinfo finns här: http://naqref.com/ino.html

Om du ger mig din mailadress kan jag skicka prislista och produktkatalog.

Fö. är det nog inga problem att köpa just piP av INO utan provlyssning och "betänketid".
Kommer dock byta mina piP mot en annan högtalare från samma tillverkare

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2005/01/09 13:05:00
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:01:56  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag är nyfiken på piP, men hur kan dem ge en 3D förmåga när de ska placeras mot en bakvägg?

mvh

Edited by - Leif B on 2005/01/09 13:05:16
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:06:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Leif B->

Man måste givetvis dämpa bakväggen. ca 1x1.2m dämpamterial har jag för mig rekomenderas av ino.
Ljudbildens 3-diemnsionalitet och placering av intstrument tycker jag är löjligt bra.


Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:17:14  Show Profile Send Leif B a Private Message
Får man fråga vilken elektronik du har till dina piP?

mvh Leif
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:27:26  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Givetvis får du fråga det
Min studentanläggning består av:
Pioneer dv-575, Denon AVR-2105 samt piP.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:42:01  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tackar, har du något förslag på en cd-skiva som du hör ett tydligt djup i ljudbilden?

mvh Leif
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:42:56  Show Profile Send p1son a Private Message
De små stackarna ger inte intrycket att låta så bra som ni säger. Men skenet kan ju bedra. Inte ögonen som bestämmer här. Får väl bilda mig en egen uppfattning när tillfälle ges.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:46:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Några skivor jag kommer på på rak arm är Diana Krall - Live in Paris, Diana Krall - Love Scenes(DTS) och Patricia Barbers senaste live-skiva, a fortnight in France. Även dts-utgåvan av Eric Clapton Live Unplugged är riktigt kul att lyssna på.

Nä, nu måste jag sätta igång att plugga. Tenta imorgon

mvh


Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/01/09 :  13:59:37  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tack för förslagen, och lycka till med tentan.

mvh Leif
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:37:22  Show Profile Send Smackman a Private Message
Pip - högtalarna ser ut som något som säljs på biltema i rea hörnan....
Men skenet kanske bedrar :)


Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/09 :  20:01:20  Show Profile Send Baltazar a Private Message
"...inte dömma hunden efter..."

Lite mer info om piP för dom som är intresserade.

Modell piP
Baselement: 1 st 10,3 cm
Diskantelement: 1 st 1,9 cm
Impedans: 5 ohm
Placering: Ca 49 cm över golv (40 - 55), mot eller strax framför dämpad vägg
Kontinuerlig / Max effekt: 25 W / >100 W (> 300 Hz)
Känslighet: 86 dB-2,83 V
Rek.först.eff: 10-100 W
Tonkurva -3dB/typ.linj: 34 - 21 000 Hz / ±2,5 dB
Deln.fre./Branthet: 4,5 kHz fashomogent. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck: 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W)
Dimension(b*h*d)/Vikt: 16,4*33*28 (15,1/10,8 lit) / 4,5 kg
Finish: Valfritt (102 fanér & lacker)


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/01/09 :  20:06:05  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Smackman:

Skenet bedrar!
Ingvar Öhman är enligt min uppfattning (och flera andras är jag helt säker på!) Sveriges i särklass mest kompetenta högtalartillverkare.
Jag har fortfarande inte stött på någon högtalarkonstrukör som utforskat en högtalares alla komplexiteter så grundligt som herr Öhman. Att sen Öhmans ljudideal handlar om att så korrekt som möjligt återge en komplex musiksignal med allt vad det innebär inte faller alla i smaken är möjligt. Själv tycker jag den ljudåtergivning som hans högtalare presterar är smått otrolig!
Särskilt när man tar priset i beaktande (även om hans toppmodeller inte är direkt billiga).

Edited by - hifirocker on 2005/01/09 20:07:14
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/09 :  20:20:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Håller helt och hållet med dig Hifirocker.
Sen att I.Ö gärna berättar precis allt om sina högtalare och dess konstruktioner är ju rätt kul. Vilka högtalare köper man direkt av dess konstruktör som gärna svarar på alla ens dumma frågor? Han har väl även varit konsult åt B&W som jag tror de flesta här inne anser vara bra högtalare och om de behöver hans hjälp så...
Och som Hififrocker nämner är högtalarna dessutom konstruerade med hjälp av hans kunskaper från forskning i psykoakustik.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2005/01/09 20:22:30
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/09 :  20:46:21  Show Profile Send p1son a Private Message
Bara lite trist att jag inte har möjlighet att åka upp till sthml för att provlyssna dessa pjäser. Det är ju trots allt mitt intryck som är den fällande domen.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/09 :  20:46:31  Show Profile Send Blue a Private Message
"Rek.först.eff: 10-100 W"

Herr Öhman har onekligen ett gigantiskt inflytande på Hifi-Sverige. Men på en punkt verkar det som att han inte riktigt har lyckats... Mest poppis bland Pip-ägare verkar ju vara att driva dom med ett eller två NAD 208, eller möjligen Rotel 1090... Inga fjuttiga 100-wattare där inte alltså, även om det tydligen är vad tillverkaren rekommenderar...

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/09 :  21:45:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag kan inte se att något nämnts i tråden som som är rätt väsentlig för Ino Audio piP: Högtalarna säljs normalt i byggsats. De går att få färdigbyggdda men väntetiden är då väldigt lång. I synnerhet om man vill ha något speciellt utförande.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/09 :  21:51:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
dumt att köpa nåt som e betydligt sämre för dubbla pengarna...sen är det nog absolut inget problem att leja bort till en snickare om man inte vill göra jobbet själv...då har man dessutom 100% garanti på att finsihen är riktigt bra...ett snickeri gör dom lätt under 5000:- iaf


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/01/09 :  22:27:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Blue:

Det beror nog på dessa förstärkares förträffliga ljudåtergivning snarare än Ino Audios effekt rekommendationer. Dessutom tror jag nog att Öhman tycker de förstärkare du nämner passar utmärkt till att driva piP () även om dess urkraft inte behöver utnyttjas fullt ut till piP då den högtalaren inte klarar av extrema ljudtryck.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  10:06:04  Show Profile Send Blue a Private Message
hifirocker: Å andra sidan... ett av LTS-gängets starkaste argument för 208an är ju dess saftiga kraftresurser, att det är så himla svårt att hitta någon lika kraftfull stärkare i mänskliga prisklasser. Men sådana krafter är ju tydligen rätt svåra att utnyttja ihop med piparna? Det är där jag inte riktigt får ihop tankarna kring detta ständigt rekommenderade förstärkar-högtalarkit...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/10 :  11:16:56  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det är väl kombinationen av ofärgat ljud tillsamans med mycket effekt som är det speciella med 208. Det krafitga Rotel 1090 rekomenderas väl också av LTS som ett alternativ? Dock betingar de ung ett dubblet så högt pris beggade.

Mvh


Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/10 :  14:28:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Jaja, diskussionen om det eventuellt "ofärgade" ljudet från nämnda förstärkare behöver vi ju kanske inte gå vidare med här och nu. Tycker mer att det är lite lustigt att eftersom LTS ännu inte lyckats/velat hitta några andra (t.ex. mindre kraftfulla) "ofärgande" förstärkare än dessa två muskelsteg, så kopplas dessa gladeligen ihop med piparna hos LTSare över hela landet, trots att man tydligen inte har någon användning av slutstegens effektresurser tillsammans med dessa högtalare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/01/10 :  18:10:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Blue:

Jag känner att detta är OT men LTS rekommenderar så vitt jag vet även några mindre effektsvaga förstärkare och slutsteg på sin hemsida. De flesta är dock inte till salu idag, men går nog att hitta begagnat för den som är intresserad.

Det är ju dessutom aldrig fel att ha tillgång till mycket effekt om man planerar att köpa basmoduler till exempel.
Det gör att fronthögtalarna kan spela ännu högre samtidigt som distorisonen minskar då de slipper återge lågbas (detta är extra påtagligt vid kraftiga ljudtryck). Hur mycket effekt man behöver hänger ihop med hur pass trögdriven högtalare man har samt hur dynamisk musik man spisar.Ino piP på 86 db känslighet i kombination med kraftigt dynamisk musik och "hyffsat hög volym" kräver trots allt en del effekt.

Edited by - hifirocker on 2005/01/10 18:11:41
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/01/10 :  20:23:55  Show Profile Send Patrik a Private Message
Vilken konstig diskussion... Ibland verkar det som om ett fåtal konstant letar efter saker de kan påpeka negativt om bara LTS är inblandad på något sätt.... Men, men, tycker de att det är kul så visst...

Själv har jag en liten Denon DM-31 till mina piP. Skulle jag vilja ha en Nad 208 till dem? Jovars, men inte behövs det i mitt sovrum i alla fall (samt att jag då skulle behöva separat CD-spelare och försteg istället för den lilla smutta 31'an).


[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000