HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skall köpa anläggning - hjälp!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hifi-Jens
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/01/05 :  14:18:48  Show Profile Send Hifi-Jens a Private Message
Hej hej!

Jag skall köpa stereo, men vet inte vad jag skall lägga mina slantar på. Detta eftersom jag inte är särskilt insatt i utbudet. Jag tänkte en anläggning i prisklassen 8-10000 kronor.
Den skall innehålla:

- CD/DVD som även kan läsa digitala format.
- Receiver med hemmabiokapacitet. Skall kunna kopplas till dator, tv och vinylspelare.
- Högtalare. Så små som möjligt med så bra ljud som möjligt.

Jag tänker i första hand lyssna på musik och tänkte börja med två högtalare. Men vill ha kvar möjligheten att bygga ut med fler högtalare(hemmabio) i framtiden.

Letar inte i första hand en micro/mini-anläggning men inte heller en bautaanläggning med golvhögtalare. Helt enkelt en schysst kompromiss mellan storlek, ljudkvalitet, multifunktion och, såklart, pris.

Någon därute som kan hjälpa mig?
Även tacksam för tips på vad jag bör undvika.

Vänligen
Jens

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/01/05 :  16:09:19  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Nads billigaste dvd/hemmabio-kombo kan kanske vara något, bör väl kunna få plats med ett par hyfsade högtalare i budgeten då också. Både förstärkare och cd/dvd har mycket bra ljud / krona och kan vara något att starta med att titta på. Högtalare har jag inget tips på rakt arm om men dyker säkert upp ett dussin inom ett dygn...

Är det nytt eller begagnat som gäller? Är ju både för och nackdelar med båda, begagnat gör att du kan få lite bättre prylar för samma pris men nytt gör att du lättare kan låna hem från butik och testa först för att lättare hitta det just du faller för.

Har du lyssnat på något ungefär inom din prisram, det är nog lättare att ge tips om man vet vad du gillar/inte gillar. Är du all-ätare på musik och vad ska du gör mest, se film eller lyssna på musik?

// Daniel

quote:
Även tacksam för tips på vad jag bör undvika.


Det du ska tänka på är att vad någon eller kanske flera här tycker är superbra kanske inte alls är något som faller dig i smaken så köp absolut ingenting ohört utan försöka lyssna på några olika anläggningar för att få en uppfattning om vad du gillar/inte gillar. Du har kanske nåra beganta som är intresserade av stereoprylar, provlyssna hos dem och sedan känner de säkert någon annan som har samma intresse så du får höra några olika system.

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2005/01/05 16:12:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/05 :  16:13:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Undvik affärer där du inte kan/får provlyssna på grejorna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/01/05 :  16:15:01  Show Profile Send Conan a Private Message
Det som har överlägset mest ljudpåverkan är enligt min mening högtalarna och de akustiska förutsättningarna som finns i ditt lyssningsrum. Börja därför med att välja ut de högtalare som passar in i din bugdet och planera för att de har grundläggande förutsättningar för att kunna prestera bra i rummet. Min personliga favorit är en högtalare som heter piP från Ino Audio. Det går att köpa högtalarna från ca 4.000 paret men då får du montera filterkomponenter och element själv i en obehandlad låda (färdigmonterad låda i rå MDF). För ca 1.500 extra per par får du lådan fanerad från tillverkaren i svart ask eller körsbär.

Jag är själv en mycket lycklig ägare till ett par piP som köptes färdigfanerade och som enkelt kunde monteras ihop med vanliga verktyg på ett par timmar. Högtalarna är konstruerade att stå på ca 50cm höga stativ och placerade dikt an mot bakväggen. Bakväggen bör också vara dämpad med en akustikskiva av profilerad skumplast bakom varje högtalare enligt tillverkarens rekommendationer.

En piP är 16,4x33x28 cm (BxHxD) och är sin litenhet till trots en fullresisterhögtalare som klarar sig utmärkt utan basmoduler. Förvänta dig inga konsertljudtyrck bara men det var du ju inte ute efter heller.

Tyvärr, om du inte bor i Stockholm med omnejd, säljs endast Ino Audios högtalare direkt från tillverkaren och endast efter en provlyssning hos Ino. Vidare krävs en veckas betänketid efter lyssningen innan du får handla. Lite bökigt kan tyckas, men firman är ett "vid-sidan-av"-företag som själv väljer hur produkterna ska säljas. Hursomhelst är detta en högtalare som mäter sig med alla stativhögtalare på marknaden, oavsett pris. Känner du dig bara lite lockad så rekommenderas starkt ett besök hos Ino. Föteraget kan nås på inoaudio@hotmail.com eller (säkrast) på telefon 070-523 3232.

Med högtalarna valda och de akustiska förutsättningarna klara (dikt an mot bakvägg med dämpskivor bakom)tycker jag sedan att du kan gå på tester och rekommendationer vid valet av DVD och A/V-receiver för den summa pengar som du har kvar. Pioneerns DVD-spelare har fått mycket bra kritik och även maskiner för under tusenlappen ska vara mycket goda även för vanliga CD. Vad gäller receivrar skulle jag kika på nån apparat från kanske Denon, HK eller Yamaha för runt tretusen.

Lycka till!

Edit: fel telefonnummer till Ino Audio.

Militant Ljudrättsaktivist

Edited by - Conan on 2005/01/05 16:16:40
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/05 :  16:23:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmm...

Jag föreslår att du väljer "riktiga" högtalare fram och kompletterar med en center och ett par mindre bakhögtalare när det blir dags för det. Jag har sajälv gjort misstaget att inhandla en hembioanläggning (Bose) med små sattelier där fram. Det blev urkass till musik.

Standardsvaret när det gäller bra stativhögtalare i resonabel prisklass är Quad 11L och 12L för 3900 respektive 4900 kronor. Använd sökfunktionen på HiFiForum så finner du många trådar där dessa omskrivs. Alternativ kan vara något ur B&W:s 600-serie i samma prisklass. Även dessa finns det en del skrivet om på forumet.

När det gäller elektronik har jag noll koll på vad man ska välja för DVD och flerkanalsförstärkeri. Det får andra föreslå.

Det viktigaste är i alla falla att du fösöker dig lyssna fram till något du gillar och inte har för bråttom.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:30:59  Show Profile Send JonasV a Private Message
Hjärtligt välkommen till vårt forum Hifi-Jens!

Kul att du visar aktivt intresse då blir man inte så lätt blåst.
Här blir man ofta respekterad och trevligt bemött.

varför kompromissa?
högtalare: 4x German Physiks Gaudi.
Förstärkare: 13x Krell MRA.
Ha Ha, bara skojja
Har själv bara två års erfarenhet av Hemmabio, men jag har fått hjärta för Denon och Dali som ger mycket kvalitet för pengarna.
Denon har ofta Phonosteg i sina Recievers vilket inte är vanligt.
Dom är också praktiska och lättanvända.
Dali har jag till Center och Surround, min bror har haft ett par små golvare länge och vi är mycket nöjda!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/01/05 :  21:21:53  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag säger, kolla i gulasidorna (www.gulasidorna.se) efter vilka handlare som finns på orten och gör besök i butikerna. Ta med dig skivor som du är förtrogen med och lyssna.

Spontant tycker jag att denna från NAD är intressant

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/dvdreceiver/detail/NAD_L70_DVDreceiver.htm?id=1221

Sedan kanske får du så småningom ställa dig frågan om de är värt att offra hemmabiofunktionerna för en bättre musikåtergivning.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Hifi-Jens
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/01/05 :  21:31:33  Show Profile Send Hifi-Jens a Private Message
Ja vad tycker ni därute?

Hur mycket "bättre" anläggning får man om man skippar hemmabiofunktionen till förmån för 2-kanalsljud? (förutsatt att systemen kostar lika mycket)

/Jens
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/05 :  22:19:00  Show Profile
3 ggr så bra kanske. Om man nu vill vara utan bion, själv är det 95% film och 5% musik i min anläggning .. Finns inget tråkigare än att sitta och lyssna utan att göra något.
Kör mina Sennheiser vid datorn istället när jag lyssnar musik!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/01/05 :  23:20:38  Show Profile Send Peter J a Private Message
Det finns ett annat trevligt alternativ och det är Monitor Audios Bronze serie med den största stativaren. Kostar runt 3-3500kr och låter riktigt trevligt. Till det kommer ostnaden för ett par stativ vilket går på runt 1500kr.
Förstärkare kan man väl fundera på de billigare från Harman Kardon eller Yamaha med lämplig dvd från respektive företag. Elektroniken borde nog gå på runt 6-7000kr.

Total summan blir nog omkring 9-12000kr beroende på produktval samt inköpsställe.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/06 :  03:42:18  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag tycker du ska ta en riktig funderare på vad du vill ha ut ur systemet nu, och inom en snar framtid. Ska du endast ha DVD kopplad till TV, eller kommer det en projektor snart? Ska du endast ha DVD kopplad till TV och köra två kanaler (vilket jag gör) kan du köpa en 2 kanalers förstärkare. Ska du köpa projektor och är besluten att köra 5.1 eller 7.1 system, köp en hemmabio receiver.
Mitt system har blivit precis tvärtom från vad jag tänkte mig från början. Det är inte så farligt, men det är slöseri med pengarna.

Jag rekommenderar Yamaha receivers om du ska köpa en. Jag hade en Denon innan, tyckte inte alls om den. Jag var faktiskt glad när den gick sönder så jag kunde köpa en ny receiver.
Pioneer DVD rekommenderar jag också, har haft 2 stycken och båda har varit kanonbra.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:01:50  Show Profile Send Aton a Private Message
En begagnad hembiostärkare med 5.1-ljud bör du kunna hitta riktigt billigt om den är ett par år gammal. 5.1 räcker långt och förstärkarna tappade snabbt massor i pris eftersom det kom så många nyare modeller. Välj nån modell som fick riktigt bra testresultat när den var ny. Tidningstest hittar du på biblioteket.

Edited by - Aton on 2005/01/06 15:02:43
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:09:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Som flera sagt tidigare: Provlyssna alltid högtalare innan du väljer! Olika högtalare kan ha väldigt olika ljudkaraktär, vad man gillar är högst personligt. Prislappen går inte att använda som urvalsinstrument. Använd absolut din egen musik när du provlyssnar och var vaksam på detaljer som t ex vass återgivning av "skarpa" ljud. Sånt kan förstöra mycket i det långa loppet. Om man inte gillar den typen av ljudåtergivning vill säga.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:24:18  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag tror personligen inte att det finns mycket som slår just pIP i den prisklassen. Dessutom är pIP den enda högtalaren man "får" köpa av Öhman utan betänketid.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:34:05  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Är löjligt nöjd med min anläggning som består av:

Denon Avr-2105, ca: 5k
Pionner dv-575, ca: 2k
Ino Audio piP, ca 4k

Summa ca: 11k

Dv575 kan med fördel bytas ut mot dv 470 som har samma ljud-dacar men saknar stöd för DVD-A och SACD men kostar ca: 1300:-

AVR-2105 rekomenderas av INO, och används faktiskt vid demo där(främs tack vare mycket bra försteg) och den ska ha mer än tillräckligt effekt för piP.

Personligen rekomenderar jag inte Quads L-serie framför piP. Har ägt ett par 12L vilka byttes ut mot piP.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:34:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Själv fattar jag inte alls grejen med hemmabio, har varit hos polare med maffiga hembioanläggningar och kollat på film, men jag blir bara sjösjuk... För mig känns det som att det är en upplevelse jag vill ha när jag går på bio, hemma är jag så nöjd så med min 29 tummare + dvd-vhs-kombo, helt ärligt.

Musik däremot, där är jag mer kräsen av mig... Men, man läser ju överallt nuförtiden att det finns billiga hembioreceivers och dvd-spelare som är bra även vid musiklyssning, och något bör det väl ligga i det. För 10 lök tillsammans borde man kunna få ett hyfsat paket från typ Pioneer. (Jag tror dock fortfarande att samma pengar ger dig bättre musikåtergivning med cd-spelare + stereoförstärkare, men men...).

Och så högtalare ja... det är det viktigaste av allt, tycker nog de flesta... Quad låter som en god idé tycker jag. Dom har ju även en sub som ska vara väldigt bra, och det behövs ju onekligen om du ska köra hembio med stativare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:23:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Baltazar:
quote:
/.../Personligen rekomenderar jag inte Quads L-serie framför piP. Har ägt ett par 12L vilka byttes ut mot piP.

För oss som inte på något sätt skulle kunna tänka oss att snickra, löda och skruva ihop ett par högtalare eller vänta över ett år på dem är Ino Pip inget alternativ. Då tycker jag att det är helt på sin plats att föreslå Quad 11L och 12L. Vad jag minns var du lyrisk över dina 12L när du hade dem Baltazar, så dåliga kan du knappast tycka att de är.

Sorry för utvikningen i din tråd Hifi-Jens

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:44:16  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nar har jag sagt att 12L var/är dåliga? Jag anser bara att piP låter betydligt bättre och rekomenderar naturligtvis den bättre av de två.
Om man inte kan eller vill löda och skruva är dom kanske inte ett alternativ men det är väl de flesta på detta fora kapabla att själva avgöra. Jag anser dock att det är värt att lära sig enkel lödning och hantering av borrmaskin med tanke på hur bra piP är för pengarna.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2005/01/06 16:48:16
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:52:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej och välkommen!

Jag tycker du bör funder på hur viktigt hembio är för dig. Personligen tycker jag att en bra tvåkanalanläggning + projektor (och eventuellt gärna sub) ger riktigt bra filmupplevelse och du slipper då kompromissa med kvalité på fronthögtalare och förstärkeri. Bra fronthögtalare och förstärkare och källa (cd/dvd) ger en helgjuten fin ljudbild utan "hål i mitten".

Ett bra tips är att gå runt och lyssna i olika butiker med egen musik och helst flera gånger, kanske någon på hifi-forum bor i din närhet? System låter väldigt olika i olika rum, ibland tom olika beroende på om man spelar på lång eller kortsidan av rummet!

Begagnatmarknaden kan vara en bra inkörsport och det går alltid att fråga om råd på diverse forum om produkterna och om (o-?) rimliga priser. Fördelen med begagnat är att du oftast får väldigt mycket för pengarna. Vill du senare sälja förlorar du oftast inte så mycket pengar, nackdelen är osäkerhet och avsaknad av garanti och problem med möjlighet att lyssna i förväg.

-Ha INTE bråttom! Det är nog det vanligaste felet... Det är sällan som en "deal" är så bra att det inte kan vänta.

edit: knasig meningsbyggnad

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/01/06 16:58:25
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/07 :  06:51:17  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Helt ärligt så uppfattar jag aldrig ljuden som kommer från surroundhögtalarna. Alla effekter som t.ex flygplan som flyger förbi märker jag inte när jag tittar på film. Inte ens på bio med DTS ljud. Det kanske bara är jag, men jag är för upptagen med filmen för att höra ljud från alla hörn och kanter.
Därför blev det 2-kanaler för mig istället.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/07 :  11:06:21  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Alla effekter som t.ex flygplan som flyger förbi märker jag inte när jag tittar på film.
Festligt, så är det även för mig när jag är på bio, jag tänker ytterst lite - ofta inget - på surroundefffekterna. Men hemma är jag mycket mer medveten om filmljudet.
Go to Top of Page

Hifi-Jens
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/01/09 :  15:31:28  Show Profile Send Hifi-Jens a Private Message
Ok...då lutar det mer och mer åt en schysst 2-kanalare.
Högtalar-tips jag fått är:
Ino Pip
Quad
B&w
Har även kollat på Dali-varianter...

Nu till nästa dumma fråga.
Hade tänkt att placera högtalarna intill TV:n på en stereobänk. Är det en bra idé? Eller måste man ha stativ för att få bra ljud?

Sedan vore det schysst med lite tips på bra receivers...

Love
Hifi-Jens
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:15:21  Show Profile Send Blue a Private Message
Min erfarenhet är att stativare trivs bäst på stativ... satsa på det! Behöver inte kosta särskilt mycket heller!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:26:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Magneterna i högtalarna kan ställa till det med bilden på en TV om det är vanligt bildrör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/01/16 :  18:52:02  Show Profile Send matså a Private Message
Ino pip 28 är helt fantastiska högtalare. Jag hörde dom igår hos Nattlorden. De är små men låter som de är stora golvare. Och då menar jag inte jws eller Proson golvare

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000