HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför sitter jag nöjd???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/01/04 :  22:38:14  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Tänkte uppgradera mina AudioVector M1or till Signature/avantgarde eller ev M3 Signature. Var och lyssnade hos en handlare i flera timmar på mestadels akustisk musik i ett bra dämpat rum och "ahaa" och "wow"-upplevelsen uteblev helt... Jag tyckte bara att de trollade fram en massa konstiga artificiella nyanser och hade hissade diskantnivåer och ibland bara medelgod "time". Jag hade helt enkelt väntat mig mer "musik" på nåt sätt. De var drivna av bra elektronik också.

Jag känner mig lite desillusionerad... detta har aldrig hänt mig tidigare!

Testade då att lyssna på Intelligent Sound fr Norge, 2 vägare med 6 1/2" bas typ, och de svängde på bra och var raka i frekvens men mellanregistret hade "tratt"-ljud så de blev det inte heller...

Har ni varit med om liknande?

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/04 :  23:11:43  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Din elektronik?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/01/04 :  23:31:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Var lycklig!!

Bravo
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/01/05 :  01:20:23  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
quote:
Mr Ekan Posted - 2005/01/04 : 23:11:43

Din elektronik?


CD Cambridge D500 SE
Stärk Cambridge A500 (integrerad) + P 500 (extra slutsteg för bi-amp)
Kablar Eichmann Tech. Express 6 signalkabel med "Bulletplug" + ngn hyfsat seriös högtalarkabel med silver skor på också fr ljudmakarn.

Edited by - uncle buck on 2005/01/05 01:23:34
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/01/05 :  01:23:03  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
quote:
Bravo Posted - 2005/01/04 : 23:31:06

Var lycklig!!


Kanske borde vara det och investera pengarna i en projj istället...
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/05 :  08:03:52  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Anledningen till att aha och wow-upplevelsen uteblev är troligtvis din elektronik. Du skall kanske uppgradera cd-spelaren först innan du funderar på att uppgradera högtalarna. Kanske även förstärkaren....
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2005/01/05 :  08:39:34  Show Profile Send big-olle a Private Message
Det var väl hos förhandlaren och inte hemma som WOW upplevelsen uteblev?

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:22:08  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Om du är nöjd ska du inte komma till mig och lyssna på bryggade NAD 208 .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:28:32  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag får inte heller någon "wow" upplevelse av Audiovector... Intelligent sound har jag dock aldrig lyssnat på.

Du kanske skulle lyssna på lite roligare högtalare av annat märke än dom du lyssnat på. Sonus Faber tex..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:41:03  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Håller med Akhenaton, Audiovector och "wow" kopplar jag inte
ihop, nej då får du gå till en annan Dansk tillverkare.


Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:50:32  Show Profile Send Mahler a Private Message
Regel 1 i min mening när det gäller hifi och wow-upplevelser är att de knappast upplevs hos hifi-handlaren utan snarare hemma där man vet hur akustiken är och där ljudbilden är invand.

Hos en hifi-handlare är ljudet och akustiken mkt mkt sällan rättvisande av doningarnas kapacitet. Först hemma som jag tycker man kan utvärdera det fullt ut. Dessutom tar det tid för ljudbilden att "sätta sig" i det läge där man verkligen upplever de stora skillnaderna.

Nåja,

Vill du förresten ha en WOW upplevelse är Vienna Acoustics the way to go!!

Mvh

/Dempa

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:59:08  Show Profile Send hjort a Private Message
Visst blir man frustrerad.
Har inte hört deras billiga modeller än men när jag lyssnade på lyxvarianten av S6 för 117.000:- så lät det faktiskt inget vidare.
Då finns det roligare märken om det är musik man är ute efter.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:15:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ledzepp: Förstår att du syftar på Dynaudio, men jag kan säga att just en "wow"-känsla fick jag när jag bytade från Dynaudio contour S3.4 till Audiovector Mi3 Avantgarde, som har både mer detaljerad, luftig diskant och bättre släpp. Visserligen delvis beroende på att Audiovector är mer lättdrivna, men visst KAN Audiovector ge "wow"-känsla..de är dock ganska neutrala och förmedlar signalen utan att lägga till mycket, som tex Dynaudio gör. De lägger till en del värme tex, som ju vissa vill ha. Jag tycker dock Audiovector är mer "korrekta" än Dynaudio, därmed inte sagt att de är bättre, beror på vad man är ute efter.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:35:23  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
matte 76: Så sant, så sant..
Den personliga smaken som vanligt, men den glöms lätt bort här
på forumet..
Jag önskar verkligen du skulle få höra som mina Contourer sjunger
nu!! Toksläpp!! Men tyvärr är det en bit till Malmö.....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:43:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skulle du inte skaffa en mer kraftfull förstärkare Ledzepp? Men dina 2*100 watt räcker kanske, vad vet jag? Grattis till din cd-spelare, den är mkt bra för pengarna, har haft den hemma på lån.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:01:07  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Tack för all feedback!

Har sovit på saken och kommit på att lyssningsrummet hos handlaren kanske är för väldämpat? Massor av mattor, pizzatak, textilier på väggen, basfällor mm. Kanske därför det inte "sjunger" om ljudet utan mer låter som ett väl påläst läxförhör.

Ang AudioVector och deras dyrare modeller så vill jag lyssna på dem en gång till innan jag förkastar dem helt.

Ni som kan marknaden så väl, har ni några skojjiga begagnat tips?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:10:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Apropå det så lyssnade jag för första gången på stativvarianten av nämnda Dynaudio Contour härom veckan, med AVI-stärkaren och Arcam-FMJ-källa. Riktigt sköna högtalare måste jag säga, klart bättre än vad jag hört från Dynaudio tidigare! Kändes väldigt behagliga och lättlyssnade med ett imponerande djup i ljudbilden. Lite sådär att man dom första tio sekunderna tänker "jaja en lyxig stativare utan botten i musiken som vanligt", men sedan sitter man kvar och märker att man ju faktiskt njuter, och att man vill lyssna mer. Och basen är bra, även om den inte är direkt "stor"...

Men visst märks det att dom är lite trögdrivna, AVI-n hade ju inga problem, men man fick kräma på en del jämfört med när man lyssnade på t.ex. Monitor Audios "guldtjugor", för övrigt väldans trevliga högtalare det också! Men där kanske styrkan mer ligger i attacken och dynamiken. Med andra ord: Ännu mer min bag!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/05 :  11:53:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Gillar du attack och dynamik Blue, så lyssna på Audiovector Mi3 signatur eller avantgarde. Detta är de mkt bra på, liksom Monitor Audio GR20 som iofs är sämre än Audiovector på parametrar som upplösning, neutralitet osv. Men de är bra ändå, dock lite dyra i vårt land, de kostar 1.500 pund i England (23.000 här). Även Dynaudio contour är bra på dessa saker, men då kräver de kraft, så AVI borde ju vara bra till dem.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2005/01/06 :  01:46:26  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Det kan kanske vara så att du förväntade dig ett jättelyft ljudmässigt?
När ljudet inte levde upp till dina förväntningar så började du leta fel istället.

/Mikaell.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/06 :  11:52:17  Show Profile Send Falumas a Private Message
Efter att man nått en viss nivå (går ganska snabbt) så blir det inte några riktiga "dag och natt" skillnader längre. Man skall dock komma ihåg vad Hifi-gurun Farbror Barbro sa "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". I strävan till det perfekta ljudet kan man alltid förbättra något, det blir inte enormt mycket bättre varje gång. Ibland kan man faktiskt höra skillnaden, andra gånger har man köpt en cool pryl och prylglädjen gör då att det känns bättre.
Själv är jag också nöjd över ljudet jag har idag. I strävan på det perfekta ljudet byggs dock ny subbas och nya surroundhögtalare samtidigt som nya signalkablar är skickade från USA.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/06 :  12:40:28  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Personligen kan jag säga att jag fick en wow-upplevelse med Mi3 på Arken-mässan förra året. Vilket driv, vilken dynamik och rymd! Kontrollen över basen var heller inte att leka med. Dock tyckte jag ljudet var en aningen vasst, framförallt när den som höll i demot körde på Rage against the machines. Men det berodde troligtvis på att högtalarna drevs med Arcam-elektronik. Det verkar som om många föredrar att driva Audiovector med en förstärkare med lite mjukt ljud, typ Primare.

uncle buck: Rummet kan mycket väl ha spelat dig ett spratt, var personligen med om en liknande sak när jag provlyssnade min Primare I20 hos en handlare med Acoustic Energy högtalare och dämpat tak. Det lät ganska tråkigt. Tog ändå förstärkaren hem för provlyssning och ljudet hemma var ett helt annat än det i affären. Hemlåning är alltid att föredra, men jag vill samtidigt också poängtera att din elektronik begränsar något möjligheterna till en wow-upplevelse. Men visst, det kan ha med smak att göra med jag tror inte det då du verkar gilla Audiovector-ljudet. Jag hade tittat efter en bättre cd-spelare, sen tittat på att uppgradera högtalarna.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/06 :  17:46:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Precis som Peter_gbg fick jag en wow-upplevelse av Audiovector Mi3-serien både på Arken och på demo här i Malmö (Hifi Skåne). Otrolig dynamik och luft mellan instrument, samt stor ljudbild. Och driiiv....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/07 :  09:39:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Förresten: För att svara på din fråga: Var glad så länge det nu varar...brukar inte vara så länge är min personliga erfarenhet...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2005/01/07 :  23:20:00  Show Profile Send Heat a Private Message
nää om man är riktigt nöjd så varar det på sin höjd ett år

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/08 :  02:12:15  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Bytarsjukan har ofta en förklaring...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/01/08 :  03:45:42  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Tack alla! Tror jag kommer att satsa på lite bild närmast framöver... så kommer väl ljuduppgraderingen så småningom krypandes. Nu ska vi bara fylla den stora vita väggen...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000