HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 farlig sidoreflex
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/01/04 :  02:46:25  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
för ett tag sen flyttade jag högtalarna isär. den ena högtalarna kom då rätt närma fönstret. efter det upplevde jag ibland höga toner som lite resonanta, men jag lät högtalarna ändå stå så här för att det blev bred ljudbild.

för några dagar sen spelade jag ganska högt. så där högt man vill spela hård rock ibland. och upplevde en stark resonant ton, mest från vänstra sidan där fönstret är sidoreflexen. efter det har jag haft en svag tinnitus i vänstra örat.

kan fönstret orsaka ett starkt fladdereko? jag kan inte termerna så bra så det är lite svårt o förklara.

jag har även haft lite stressrelaterat tinnitus från jobbet så just nu är det svårt att säga om det förvärrar hela situationen. som tur är hörs det bara på natten, jag är glad att det inte är värre kan jag säga.



Det jag undrar är om det kan var farligt att ha fönster som sidoreflex? Isåfall hoppas jag det blir en liten varning så folk som har samma uppställning möblerar om.


Förresten så är mitt jobbrelaterade problem en 10 veckor lång praktikplats. Det säger väl hur bra jag klarar av stress

Edited by - Silversurfaren on 2005/01/04 02:48:23

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:55:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Låter osannolikt att du får tinnitus av en sidoreflex.
Reflexerna är väl alltid lägre än direktljudet från högtalarna.
Det där med stressrelaterad tinnitus har jag haft problem med tidigare.
Det beror på muskelspänningar i axlar och nacke.
Det låter som den troligaste orsaken. Då hade jag också problem med att jag blev överkänslig för vissa toner som tycktes skära i öronen.
Jag fick äta muskelavslappnande medel och det hjälpte mig.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/04 :  11:02:26  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Tinius från jobbet, det låter inte trevligt. Du skriver stressrelaterad, är du säker på att den kommer försvinna igen?

Fönstrer som resonansförstärkare, självklart. Det är inget dött material, det rör sig hela tiden.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:28:06  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
ja ljudet från vänster sida kom som ett starkt resonant ljud ... fast mycket starkare än innan. jag spelade också högre än vanligare just då.

Jag har fått tinnitus tidigare p.g.a av stress (som senare gått över). jag är nästan säker på att det är stress. Men den skadan jag fick för att jag spelade högt höll i sig mycket längre men är över nu!

Jag trodde inte såna skador kunde läka, men det har det gjort på nåt sätt. Det som är ännu konstigare är att man inte lär sig. Örona fick sig en rejäl törn för några år sen på en konsert. Men det gick över. Efter det har jag varit nogrann med att ha med mig öronproppar på konserter.

Fast nu ska jag definitivt vara försiktigar vid stereon också.
Go to Top of Page

axel
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/01/05 :  12:06:17  Show Profile Send axel a Private Message
Hej Nisse83!

Jag rekomenderar sidan http://www.tinnituswebben.se/
med tillhörande forum.

Där kan du läsa på en massa om tinnitus och ljudöverkänslighet.

/Axel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000