HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kopplas jag ihopp detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:58:55  Show Profile Send rowa a Private Message
Hur kopplar jag ihopp följande saker.

Pioneer DV717 (dvd/cd)
Nad T742 (surrondförstärkare)
Nad 114 (2-kanalsförsteg)
Proton (slutsteg till front)
+en ev. dac


Hur fasen ska jag koppa ihopp detta?
Pioneern har dubbla utgångar med rca, så jag kan skicka signal till båda naddarna.

Och slutsteget har dubbla pre-outs, dvs jag kan koppla in 2 försteg i det om jag vill, går det att ha både 114 och T742 inkopplad i slutsteget samtidigt? Om de båda får samma signal från dvdspelaren?

Om inte måste det iaf fungera om jag stänger av den ena enheten när den andra är igång.

För jag vill använda försteget vid musiklyssning, och surrondförstärkaren vid filmtittning, utan att behöva ändra massa kablage.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:05:30  Show Profile Send Calle G a Private Message
Enda skälet till att göra på det viset är om du tror att förstegsdelen i din surroundförstärkare är sämre än ditt separata försteg. Jag tror inte det är någon fantastisk skillnad, du skulle nog ha mer att vinna på ett separat slutsteg till frontarna (eller är det Proton-steget?)
Jag skulle satsa på
DVD -> (ev. DAC ->) T742 -> Slutsteg L/R
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:12:24  Show Profile Send weezer a Private Message
Ja slår du av NAD 114 vid film ser jag inga problem med det hela, jag tror inte du ska försöka ta ut signalen samtidigt från DVD och via T742s preouts, kan ju bli knas...
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:15:52  Show Profile Send rowa a Private Message
Calle G: Förstegsdelen är sämre i surrondförstärkaren. Är en brutal skillnad tom...

weezer: Så har jag också tänkt, har även tänkt att "kan det gå fel så går det fel".

Går det inte att koppla in dvd´n i 114 och sen koppla in 114 i surrondförstärkaren?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:20:40  Show Profile Send Calle G a Private Message
Kopplar du in 114 i surroundförstärkaren så använder du ju den som ett extra försteg, väl? Du vill ha någon form av Direct Pass Through egentligen antar jag..
Har du höger/vänster högtalare kopplade till ett separat slutsteg nu?
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:23:24  Show Profile Send weezer a Private Message
Satt å lurade på alternativt svar länge, därför Calle hann före mig....du kan ju ta analog signal, dvs 2kanalsmusiken från DVD till 114, och sen ta siganlen från försteget till surroundstärkaren, men frågan är hur den blir behandlad i surroundstärkaren sen...signalen lär väl misshandlas sen ändå, om du inte har ngn bypassfunktion (vilket jag betvivlar tyvärr).

Appropå två signaler in i slutsteget vet jag inte om det är så lyckat egentligen, tror frågan var uppe tidigare (gällde jämförelse av två källor olika signalkällor och göra bytet mellan dessa så enkelt som möjligt), ngn annan får nog uttala sig om det....
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:26:20  Show Profile Send rowa a Private Message
Slutsteget är ett 4-kanals som jag kör bryggkopplad.

Jag vill undvika att signlerna möts ngnstans, ser ut som den enda vägen är att koppla om imellan.

Måste klura mer på detta.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:35:49  Show Profile Send weezer a Private Message
Om inte så får du väl driva dina frontar med surroundstärkaren vid film, och vid 2kanalslyssning med Protonsteget, så slipper du tänka mer på det..:).

Edited by - weezer on 2005/01/03 12:36:28
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:53:53  Show Profile Send rowa a Private Message
Och koppla dubbla högtalarkablar?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:42:50  Show Profile Send weezer a Private Message
Hrrm, ja just ja. Angenämt problem det där uppenbarligen.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/03 :  19:11:06  Show Profile Send Calle G a Private Message
Eller gör som jag, köp en TV med inbyggd Dolby Digital-dekoder (man kopplar alltså in DVD-spelaren med digital koaxkabel). Någorlunda trevligt surroundljud och man slipper en hel skrälldus med problem. :) Vill man ha tryck finns det linjeutgångar för samtliga kanaler, för mig som bor i lägenhet duger det faktiskt riktigt bra med de inbyggda grejorna.
(Det är alltså inte nån sån där billigare Virtual Dolby tjosan utan äkta DD 5.1, L/R/C/sub i TVn. Dock inte DTS)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000