HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Offtopic om tredje person
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/06/27 :  10:45:49  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej alla glada vanliga människor och alla andra!

Tyvärr så saknar forumet fortfarande en avdelning för övrigt där det annars skulle passa utmärkt att skriva såna här meningslösa inlägg.

Jag undrar varför en del av skriver om er själva i tredje person, d.v.s. "A tycker si och så" när det i själva verket är JAG som tycker si eller så. Är ni rädda för att stå för er åsikt eller är det ett alter ego som skriver/tycker som ni inte kan kontrollera till 100% och därför tar ni till detta något udda knep för att förmedla en åsikt?

Terminator
Professor Audiofil

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/27 :  11:04:10  Show Profile Send matson a Private Message
matson skriver på detta sätt ibland för att George Costanza från Seinfeld brukade säga "George doesn´t like this..."
Sen så är det ju rätt kul i största allmänhet också.....

quote:
Är ni rädda för att stå för er åsikt....

matson är inte rädd. Inte för något(liten reservation för tandläkaren och att bygga rörförstärkare....).

Aha, du försöker busa med matson din rackare.....

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/27 :  11:04:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Its the "Royal" we..


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/27 :  22:56:56  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det blir ett slags stilistiskt signum som är rätt kul att läsa om det hanteras med glimten i ögat...
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/06/27 :  23:08:26  Show Profile Send JM a Private Message
Jag har också länge undrat varför vissa skriver inlägg i "tredjepersonsperspektiv".. Det är ju ofta så man (tyvärr) talar med barn.... Det kan ju vara ganska kul ibland med personer som skriver/talar i 3D perspektiv men det kan ju bli lite jobbigt oxo..

Mvh/Janne
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/27 :  23:49:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
A skriver på detta sätt av någon anledning, men det går alldeles utmärkt att förstå vad han menar om man har läst A.s inlägg ett tag.
Och han skriver likadant när han mejlar, så det är inget att hänga upp sig på. Han har en hel del att tillföra i debatterna, då han är mycket kunnig i hififrågor. Om han ändrade stil, så hade jag saknat hans personliga stil, tror jag.
Man skulle helt enkelt inte känna igen honom längre.
Det är ju inte sättet att skriva som räknas, utan vad personen bakom kan tillföra. Och jag gillar hans sätt

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:00:41  Show Profile Send Morello a Private Message
I den här frågan håller jag med Jorma.
Det är bara kul om man kan känna igen en person på prosan.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:18:58  Show Profile Send toblun a Private Message
quote:

Tyvärr så saknar forumet fortfarande en avdelning för övrigt där det annars skulle passa utmärkt att skriva såna här meningslösa inlägg.

Jag undrar varför en del av skriver om er själva i tredje person, d.v.s. "A tycker si och så" när det i själva verket är JAG som tycker si eller så. Är ni rädda för att stå för er åsikt eller är det ett alter ego som skriver/tycker som ni inte kan kontrollera till 100% och därför tar ni till detta något udda knep för att förmedla en åsikt?



Känns det inte lite väl OT? Skrivsätt har inget med HiFi att göra.
Det finns nog gott om språkforum att diskutera detta ämne på.
Dessutom är inte alla polare med språket. Personligen har jag läs- och skrivsvårigheter och tar illa vid mig när jag får höra hur man vanhedrar språket (nu sa jag inte att du sa att jag gjorde det =).
Jag vet att jag stavar fel, jag vet att inte heter "för förstärkare" utan "förförstärkare". Men jag ser inte det.
Vad vet man om skribenten? Troligen inte så mycket.
Därför kan vi nog inrikta oss på de tekniska i han inlägg. Här är det viktigast att få fram ett budskap, inte hur man framför det.

Nu har toblun sagt sitt... ;))

//toblu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:53:54  Show Profile Send Morello a Private Message

Hej!

Jag håller med om att lingvistik inte har något med hifi att göra, men å andra sidan är det en tämligen intressant disciplin.
Språket är ju trots allt ett av människans mer basala sätt att kommunicera med. Det som oroar mig något är den generella degenerering av språket som ter sig allt tydligare.
Kontamination av olika språk samt användandet av ord i fel sammanhang blir allt vanligare. Jag anser att man bör vårda sitt språk då det underlättar kommunikation mellan människor samt minskar risken för missförstånd.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:07:02  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vare sig personliga sätt att uttrycka sig eller läs- o. skrivsvårigheter eller problem att sätta in ord i sitt rätta sammanhang, får utgöra något hinder för att aktivt deltaga i forumsdiskussioner.
Det är väl avsikten med ett inlägg som räknas (tycker jag)
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:08:32  Show Profile Send toblun a Private Message
Jag sa inte att man ska strunta i språket. Jag påpekar bara att det finns personer som är mindre bra på att uttrycka sig.
Jag tillägga att jag hade en kille i min gymnasieklass som omedvetet skrev om sig själv i tredejperson och blandade med Jag-form.

Nu syftar jag inte på någon här på forumet utan bara rent generellt så finns det personer som du säger, bör vårda språket lite bättre.

//toblu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:10:52  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:



Vare sig personliga sätt att uttrycka sig eller läs- o. skrivsvårigheter eller problem att sätta in ord i sitt rätta sammanhang, får utgöra något hinder för att aktivt deltaga i forumsdiskussioner.
Det är väl avsikten med ett inlägg som räknas (tycker jag)





Självklart skall alla som vill deltaga i debatten på forum ges möjlighet till det.
Mitt inlägg var snarare riktat mot Svenska Akademin som resonerar enligt följande devis:
"Om ett fel upprepas tillräckligt många gånger godtas det"

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:16:03  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Hej!

Jag håller med om att lingvistik inte har något med hifi att göra, men å andra sidan är det en tämligen intressant disciplin.
Språket är ju trots allt ett av människans mer basala sätt att kommunicera med. Det som oroar mig något är den generella degenerering av språket som ter sig allt tydligare.
Kontamination av olika språk samt användandet av ord i fel sammanhang blir allt vanligare. Jag anser att man bör vårda sitt språk då det underlättar kommunikation mellan människor samt minskar risken för missförstånd.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-





Håller med dig Morello om att det är intressant med diskussioner kring språkbruk, men håller nog inte med om att "degenereringen" av språket är något att oroa sig för. Språket skall vara levande och anpassas efter sin samtid, snarare än att vara en uppsättning statiska kommunikationsregler.
Att vissa ord försvinner ur språket beror på att dom helt enkelt spelat ut sin roll och blivit ersatta av andra. Jag menar att "vårt" språk inte kan klassas som sämre än den svenska som talades under 1500-talet, ur en kommunikationssynpunkt.


A(udiomaniker) har nog dessvärre lämnat oss(tillfälligt hoppas jag), då han blev sur inne på "diy-delen"(se tråd "Surt sa räven..."). Men matson hoppas såklart han kommer tillbaks, då han lyckas locka till rena gapskratt ibland och mycket tänkvärda inlägg i allmänhet.


'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero


Edited by - matson on 2002/06/28 01:16:5
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:41:48  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:


Hej!

Jag håller med om att lingvistik inte har något med hifi att göra, men å andra sidan är det en tämligen intressant disciplin.
Språket är ju trots allt ett av människans mer basala sätt att kommunicera med. Det som oroar mig något är den generella degenerering av språket som ter sig allt tydligare.
Kontamination av olika språk samt användandet av ord i fel sammanhang blir allt vanligare. Jag anser att man bör vårda sitt språk då det underlättar kommunikation mellan människor samt minskar risken för missförstånd.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-





Håller med dig Morello om att det är intressant med diskussioner kring språkbruk, men håller nog inte med om att "degenereringen" av språket är något att oroa sig för. Språket skall vara levande och anpassas efter sin samtid, snarare än att vara en uppsättning statiska kommunikationsregler.
Att vissa ord försvinner ur språket beror på att dom helt enkelt spelat ut sin roll och blivit ersatta av andra. Jag menar att "vårt" språk inte kan klassas som sämre än den svenska som talades under 1500-talet, ur en kommunikationssynpunkt.


A(udiomaniker) har nog dessvärre lämnat oss(tillfälligt hoppas jag), då han blev sur inne på "diy-delen"(se tråd "Surt sa räven..."). Men matson hoppas såklart han kommer tillbaks, då han lyckas locka till rena gapskratt ibland och mycket tänkvärda inlägg i allmänhet.


'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero


Edited by - matson on 2002/06/28 01:16:51



Hej!

Med degenerering avsåg jag tex det faktum att allt fler nyttjar engelska och amerikanska termer då det finns svenska motsvarigheter.
Vidare börjar det bli vanligt förekommande att skriva "sej" istället för "sig". Sej är en fisk.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:44:53  Show Profile Send dole a Private Message
Degenerering av språket.
Sej sig
Spendera(anglosism) tid, man tillbringar tid, spenderar gör man med pengar.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/28 :  02:02:57  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Hej!

Med degenerering avsåg jag tex det faktum att allt fler nyttjar engelska och amerikanska termer då det finns svenska motsvarigheter.
Vidare börjar det bli vanligt förekommande att skriva "sej" istället för "sig". Sej är en fisk.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-





Hej!
Jo, jag förstår vad du menar och håller med till en viss del, men i "backspegeln" kommer nog våra åsikter ses som stelbenta. Förr var det ju fint med exempelvis franska låneord, men när det är engelska så blir det slarvigt? Sen finns det ju vissa praktiska skäl till att det kommer in utländska ord, som t.ex alla datortermer. Där hinner man ju inte med att "uppfinna" svenska ord utan det engelska ordet blir accepterat. Sen blir det ju för sent att ändra....
Det som jag kan tycka är lite konstigt är när man använder låneord "fel" och låtsas som ingenting. T.ex ordet "cd-skiva". ("Compact disc"-skiva....vad är det?)
Jaja, det om detta. Väldigt off-topic dock(till och med från tråden som var off-topic redan den).

Mvh/Mats

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  02:33:08  Show Profile Send Morello a Private Message


Hej!

Att man säger CD-skiva är lite lustigt. Det är en klockren tautologi, dvs "tårta på tårta".
Tittar man på hur människor mellan 20 och 30 skriver och jämför med den äldre generationen så är det uppenbart att något i skolsystemet gått väldigt fel. Om jag inte missminner mig är Timbre lärare. Kanske har han någon förklaring till de med tiden avtagande skrivfärdigheterna.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-

Gjorde en liten test och tog bort ett gäng "quote" på rad för att se hur mycket mindre inlägget blevmvh Slad
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/06/28 :  15:44:52  Show Profile Send 10 a Private Message
[flame]
För att kommentera ursprungsämnet, tycker jag det är skitirriterande med folk som skriver i tredje person. Dessutom är det i mina ögon inte så mycket "kul" som fånigt och pretentiöst. Det är väl också lika mycket ett "stilistiskt signum" att skriva i första person som att skriva i tredje, bara man är konsekvent (vilket vissa av "förövarna" verkligen inte är). Fast inte för att jag bryr mig så mycket...det är ju bara att skita i att läsa deras inlägg...
[/flame]

Också, George talar bara om sig själv i tredje person när han blir upprörd.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/28 :  22:17:57  Show Profile Send Timbre a Private Message


Språkliga synpunkter.
Ingenting är nytt under solen. Hur har inte äldre generationer förfasat sig över de uppväxandes språkhantering genom seklerna?
Åtminstone de som själva hade god kontroll på sitt språk.
Vad som är speciellt i dagens situation, är den kraftiga språkassimilation som det svenska språket utsätts för just nu.
Som Morello mycket riktigt påpekar; upprepas ett fel tillräckligt många gånger blir det slutligen accepterat som rätt språkbruk.
Språket lever ett eget liv som en stor omformbar massa i ständig förändring.
Ett exempel: En elev begär ledigt "för vi skall gå till Stockholm".
Ingen reagerar i omgivningen där jag jobbar, därför att i många av hemspråken distingerar man inte gå från åka.
Om femtio år kan det vara accepterat eftersom spanskan heller inte gör den distinktionen. Världsspråken härskar vare sig man vill eller inte.
När det gäller skrivfärdigheter och dess problematik har jag en alldeles egen, icke yrkesmässig teori.
Vi (och framförallt de yngre) lever idag i en slags "MTV-tillvaro".
Det betyder snabba, korta sekvenser i informationsflödet. Ut med en, in med näste. Skolan har dragits med i denna cirkus och den nödvändiga tiden till reflektion och eftertanke har beskurits rejält.
Dessutom är stressnivån betydligt högre i dagens klassrum och försöker man själv läsa in en viktig bruksanvisning under stark stress förstår man vad det handlar om. En överdrift kanske, men reaktionen blir likartad i ett längre perspektiv.
Detta påverkar självklart all inhämtning av färdigheter, inte minst läsning och skrivning.
Nu börjar detta inlägg bli långt, men jag har också märkt att många ungdomar talar, läser och skriver i "MTV-takt". D.v.s. snabbt, osammanhängande och stympat.
Här har vi ett problem.



Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/29 :  00:10:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mycket klokt talat magistern!!!
Vet dock inte om jag fick svar på vad du tycker om att eleverna säger "för vi skall gå till Stockholm". Jag tycker på något sätt, trotts att världsspråken härskar, att vi skall till sista man värna om vårt svenska språk. Jag drar mitt strå till stacken genom att konstant "rätta" de som säger "han" när det skall vara "honom".

Även om denna tråd kan tyckas lite off topic så tycker jag det är en viktig tråd även här då vi på Internet (obs! egennamn) uttrycker oss i skrift och det blir väldigt jobbigt och svårt att läsa en skriven text som har stora/många språkliga brister...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/29 :  05:19:40  Show Profile Send Timbre a Private Message


Där ser du hur lätt man grumlar till det skrivna språket.
"Ingen i omgivningen" uppfattas ju som att inte jag som anställd heller skulle bry mig om dessa fel.
Det gör jag naturligtvis och stannar till varje gång det dyker upp. Försöker förklara och analysera.
Men det uppväxande släktet skall ta över språket och om dom inte reagerar nu, kommer dom att göra det i framtiden...
Jag tror att Morello tyvärr har rätt.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/29 :  07:57:54  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej och hallå!

Timbre har en rad intressanta synpunkter.
Exemplet om eleven vars avsikt var att åka till stockholm kanske faller något utanför ramarna då jag misstänker att det var fråga om en invandrare. Att komma till ett främmande land och lära sig ett nytt språk är naturligtvis väldigt svårt.

"Men det uppväxande släktet skall ta över språket och om dom inte reagerar nu, kommer dom att göra det i framtiden..."

Jag misstänker att Timbre har rätt. Tiden kommer att ge oss svar på frågan. Personligen tycker jag det skulle vara trist om det visar sig vara på det sättet.

mvh




Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/29 :  08:26:34  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nu blir denna Offtopic-tråd ännu längre, men det kan faktiskt vara ungdomar födda i Sverige som uttrycker sig så.
Det handlar mycket om var man bor.
En språkassimilation börjar alltid någonstans.
En gång i tiden var det i kungliga gemak som det franska språket inblandades med svenskan.
Idag blandas världsspråken i våra stora bostadsområden.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/29 :  08:59:40  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Tråden börjar bli lång och hör kanske inte hemma på ett hifi-forum.
Ämnet är dock väldigt intressant tycker jag.
Det står naturligtvis var och en fritt att uttrycka sig på ett sätt som man själv anser vara lämpligt, ehuru det bör ske inom anständighetens ramar.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/29 :  09:41:57  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, vi knyter ihop den här, Morello.
Det är ju faktiskt ett hififorum...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000