Author |
Topic |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 02:32:00
|
Musik ger mig glädje, njutning , avkoppling men fungerar också tröstande och stärkande. I dessa dagar när vi tar emot så mycket tragik och sorg så är det skönt att musik finns. Här kommer jag att lista 11 st låtar/skivor (utan inbördes ordning)som jag tycker ger mig kraft på olika sätt. Ser fram emot era egna tips och kommentarer. Vilka skivor eller låtar plockar ni fram när det känns tungt.
1. Dear God - Stefan Andersson
Från den underskattade plattan "Strangers house" som kom 2004. En av årets bästa svenska skivor, jag tror många missat denna. 1:a låten "Sister Mary" är en riktigt skön låt med tankeväckande text. Den starka låten "Go to war" är tillägnad John Rhon som så brutalt blev misshandlad och dödad. Låten "Dear God" ställer frågan som vi ofta ställer oss: "Dear God, where the hell were you today ? I shouted out your name, a friend just passed away. Dear God, forgive the little man who doesn´t understand such a great masterplan."
2. Songbird - Eva Cassidy
Från skivan med samma namn som de flesta känner till. Finns många låtar som tröstar här "Fields of gold", "Over the rainbow" samt nämnda "Songbird". Mycket stark platta.
3. Tears in heaven - Eric Clapton
Finns bl.a på den utmärkta "Unplugged"-skivan. Clapton skrev låten efter att hans lille son så tragiskt omkom.
4. Every grain of sand - Emmylou Harris
Från den fantastiska skivan "Wrecking ball". Låten skriven av Bob Dylan. "I hear the ancient footsteps like the motion of the sea sometimes I turn, there´s someone there, other times it´s only me I am hanging in the balance of a perfect finished plan like every sparrow falling, like every grain of sand."
5. Ave Maria - Aaron Neville
Är låt nummer 13 på skivan "Warm your heart" som kom 1991. Otroligt gripande och vackert. Höj volymen. Avslutade filmen "Alive" som handlade om en flygkrash i Anderna.
6. I wish you were here - Pink Floyd
"How I wish, how I wish you were here. We´re just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year. Running over the same old ground. What have we found ? The same old fears. Wish you were here."
7. I will fly away – Alison Kraus och Gillian Welch
Har hämtat den här låten från soundtracket till filmen “O brother, where art thou?” som skapade ett nytt intresse för genuin country och blugrass-musik. Alison Kraus är för närvarande den artist som jag lyssnar mest på. Framförallt dvd:n och cd:n Alison Kraus + Union station Live. ”When the shadows of this life have gone I´ll fly away Like a bird from these prison walls I´ll fly I´ll fly away...”
8. Zombie – Cranberries
En mycket stark låt med intensiv insats av Dolores O´riordan. Från skivan ”No need to argue”. Låten behandlar kriget och inbördeskrigens vanmakt men sorgen och ilskan är ju densamma…Som sagt en stark låt som skall spelas högt. ”Another head hangs lowly, Child is slowly taken. And the violence caused such silence Who are we mistaken.”
9. Don´t give up - Peter Gabriel & Kate Bush
En favorit-tröstare. Från skivan ”Shaking the tree.”
11. Ghost in this house – Alison Kraus
Som hon sjunger. Från ovan nämnda skiva.
Detta var bara några exempel, annars har Van Morrison otroligt många bra låtar som ger en hopp. Även om man inte köper det kristna budskapet fullt upp har låtarna en andlig innebörd som är universell.
Ser fram emot era tips även inom andra genrer som klassisk musik, jazz, hårdrock mm.
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2005/01/02 02:34:20 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 21:32:55
|
Jag trodde det skulle vara ganska lätt, då jag lände att jag hade en del sånger på skivor som kunde vara rätt. Väl letandes bland så inser man att man får gräva djupare, för detta 'r nåt väldigt personligt. Här är nog de flesta som ger mig stöd och tröst.
* Kristina från Duvemåla/Helen Sjöholm - Du är i gott bevar Kristina vet att hon troligen kommer att dö om hon får ett barn till, men kärleken till Karl-Oskar gör det värt det.
* Eva Cassidy - Over the Rainbow Medveten om att hon inte hade så lång tid kvar så ville hon ändå förmedla det som andra hade skrivit. Den som har ett videoupptagningen vet att hon lyckades.
* Celine Dion/Andre Bucceli - The Prayer Framfördes igår på TV4 hjälpgala, av Peter Jöback och en tjej som jag aldrig hörde namnet på, på svenska. Nästan bättre än på engelska
* Sting - Shape of My HeartFörmedlar nån känsla som jag ändå inte hittar i texten. Ett melansoliskt mästerverk
* Lina Sandell - Bred dina vida vingar EN Pslam mer djup och bredd. Lina skulle nog vara stolt över Carolas version. Här saknas INTE känslan som Lina vill förmedla. * Lina Sandell - Blott en dag Här finner jag tröst när jag behöver det. Lina Sandell var en klok kvinna.
* Van Morrison - Whenever God shines his lightHar ett positivt budskap som kan göra en glad. * Kirk Franklin (Feat. Mary J Blige, Bono) - Lean On MeNär man verkligen behöve stöd, så kan man även behöva höra lite positiva ord. Gospel när den är som bäst.
* Ted Gärdestad - Himlen är oskyldigt blåHimlen är oskyldigt blå, Som ögon när barnen är små Att regndroppar faller som tårarna gör, Det rår inte stjärnorna för Älskling jag vet hur det känns, När broar till tryggheten bränns Fast tiden har jagat oss in i en vrå, Är himlen så oskyldigt blå
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 21:41:22
|
Sarah - Witness "Will we burn in heaven like we do down here"
Kan man fråga sig..
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/01/03 : 12:34:02
|
In Flames - Only for the weak
|
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2005/01/05 : 21:49:54
|
Beth Orton - Central Reservation
Louis Armstrong - Wonderful world
Jag satte ihop en skiva strax innan jul till en vän som just separerat med sin partner. Den skivan har jag själv lyssnat mycket på sen jag kom hem från Thailand i måndags. Musik hjälper. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/01/05 : 21:49:57
|
Man kan ta fram en skiva med Oliver Shanti and Friends. Härligt avslappnande, upplyftande, uppbyggande, lugnande - välj själv vilket resultat som önskas...
Några av de bästa skivorna: Well Balanced Tai Chi Too Shaman |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
|
Topic |
|
|
|