HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 absorbentmaterial?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/01/01 :  22:11:56  Show Profile Send pak a Private Message
tänker/måste skaffa mig absorbenter då jag bytt lyssningsrum till ett mindre.har kollat lite på riktiga hörngrejer på nätet och sett att de är gjorda av polyuretanskum.var finns det sånt att få tag på i helst massiva block,eller finns det nåt annat enkelt material förutom isolation som funkar för ca 120 hz-våldsam topp.får helst inte bli för stora då rummet är ca 3*3.5m.behöver dock dämpas ganska hårt då det kan bli lite väl intensivt.
och skriv helst inte "sök"...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:43:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Skum fungerar inte så bra eftersom cellerna är slutna vilket ger liten dämpning. Mineralull, markskivor eller membranabsorbenter fungerar bättre. 120 Hz är inte superlågt så det borde kunna fixas ganska lätt. Här finns några tips http://web.telia.com/~u87124019/acoustics.html

och sedan finns säkert massor med gamla trådar om du söker lite. Ämnet är ganska frekvent.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/01/03 :  21:23:12  Show Profile Send pak a Private Message
nu har jag fixat lite.
markplattor fick det bli.
1 st bakom varje högtalare snett i hörnen 900*600*50mm-behöver det vara topp och bott på såna i hörn?eller går det lika bra med att ha det öppet uppåt?
sen blev det 2 st 1200*300*50 på varje sidovägg vid båda högtalarnas reflex.ska sitta lite ut från väggen väl.?
+att jag har rätt så tjocka draperier bakom högtalarna för säkerhets skull,och en matta på väggen bakom mig.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:07:18  Show Profile Send Haakan a Private Message
uppdatera med bilder samt lyssningsintryck

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:17:44  Show Profile Send esl a Private Message
Pak. Slut utrymmet så att det blir så tätt som möjligt till volymen bakom markskivorna. Om du har en mycket jobbig resonans (kvadratiskt rum, eller multipel) så tycker jag att du skall prob´va en helmholzresonator (basreflexlåda)
Den stämmer du av till rumsnoden, vilken lätt dämpas på detta sätt. Dock bör du ha ett strömmningsmotstånd för att inte lådan skall "sjunga med".
/esl
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:55:01  Show Profile Send pak a Private Message
sådär,nu är det någolunda tätt vid hörnen-det funkar tydligen!
har inte satt fast sidopanelerna än-blir i morgon antagligen.men jäklar vad det blev bättre altså.nu sparkar det i bröstet,det har det aldrig gjort förr,och stereobilden är flera meter bredare än rummet.lite för häftigt vid 100-120 hz fortfarande+en dip vid 60 men det är inte så grötigt längre.
blir det konstigt om man gör en basfälla bak vid ena sidan av lyssningspositionen men inte den andra då det sitter en dörr där?
hur brett dämpar ett hängande innertak?om man får för sig att fixa ett sådant,typ sånt som brukar hänga på kontor osv.det får ju inte bli för tryckande tyst i rummet heller,som det blir med för mycket draperier.
jag vill kunna spela riktigt högt utan att det blir för påträngande-det är inte så lätt i små rum har jag märkt+att det riktigt djupa basen inte kommer fram riktigt under 40hz.
bilder kan jag inte fixa just nu för min idiotdator känner inte av kameran.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/04 :  19:09:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Innertak är bra men dämpar ner till 250-500Hz beroende på tjocklek. Brukar hjälpa till ordentligt i rummet.

Dämpning av 40hz behövs membranabsorbenter eller helmotz resonatorer.

Båda finns beskrivna i den tidigare länken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/04 :  21:51:58  Show Profile Send esl a Private Message
En ren basabsorbent kan du placera i vilket hörn som helst aftersom de låga frekvenserna har en så lång våglängd att du inte har en riktning på ljudet i ett litet rum.
Ljudet är mer en uniform tryckändring.
Du vinner 9dB på att placera absorbenten i ett hörn.

/esl
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:01:31  Show Profile Send pak a Private Message
hur skulle en helmotz resonator se ut för att dämpa vid 100-120 hz?och hur mycket dämpas?
fattade inget av uträknaren på en av sidorna.
vid 25hz börjar basen höras någolunda,31.5 lite mer,40drar det på bra,likaså 50,men en dip vid 63,normalt vid 80 igen,100 blir kraftig,likaså 125,160 lite ner igen,200 ok.enda jag har att kolla med är dessa frekvensspår.så om nån kan utläsa nåt av detta så är jag tacksam.eller vad jag läst mig till så kanske en tubetrap är att föredra,har inte så värst mycket plats.



-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2005/01/05 20:26:04
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:49:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En helmholtz-resonator dämpar väldigt smalbandigt och är därför svår att få till så att den dämpar i det området i frekvensbandet där du har problem.
Tube-traps är nog att föredra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000