HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Evidence 470
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/01/01 :  10:35:58  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Jag var inne på Hifi klubben i Göteborg nu i mellandagarna och provlyssnade. Jag var mest intresserad av Dali Evidence 470, vilken jag tyckte lät super! Dock lyssnade jag bara på denna och nån B&W(vilken jag inte alls gillade) och hann inte lyssna på Evidence 470 SE, som i och för sig ligger över min budget.

Men hur är egentligen skillnaden mellan en vanlig Evidence 470 och en SE? Är det verkligen värt pengarna om man är fattig?

Övriga synpunkter på högtalarna är också varmt välkomna för snart blir det köp!

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2005/01/01 :  12:03:07  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Orfeus!
Jag har inte lyssnat på SE mer än i förbi farten och inte heller ordentligt på Ev470. Alltså jag har aldrig jämfört dessa. Hur som helst så tyckte jag att SE lät bättre än det vaga minne jag har av Ev470. Den lät mindre varm om man säger så. Min åsikt är att det finns mycket bra högtalare i detta segment som tex JM Lab Chorus 716s/ 726s, Infinity Beta 40/50, B&W DM603s3/DM604s3, Monitor Audio B4 och S8. Bara som exempel sen finns ju Dynaudios 62/72 i detta segment. Vad jag vill säga med denna uppräkning är att du bör lyssna på så många alternativ som möjligt. Att svara på om det är värt det för en fattig person, nej en fattig person köper inte högtalare för 14kkr ej heller för 10kkr. Om vi säger så här provlyssna och om du tyker att skillnaderna är uppenbara till fördel för SE och du har råd köp den i så fall. Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2005/01/01 12:08:29
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2005/01/01 :  12:11:10  Show Profile Send Harman a Private Message
Vad har du för elektronik som skall kopplas till högtalarna?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/01 :  13:08:50  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Att svara på om det är värt det för en fattig person, nej en fattig person köper inte högtalare för 14kkr ej heller för 10kkr.

Kan inte mer än att hålla med. SE-varianten låter mer "modernt".
Med det menar jag att största skillnaden mellan en ny och gammal produkt från väldigt många tillverkare verkar vara att den nya låter ljusare. Detta gör förmodligen att ljudet uppfattas som snabbare och renare, men det ställer högre krav på elektronik för att inte låta påträngande.
Jag tycker 470 var bra som den var...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:41:50  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Tack för svaren!

Fattig och fattig - jag måste spara ett år för att få ihop till 10K. Men jag lägger gärna pengarna på ett par högtalare eftersom jag själv är musiker och för att jag tror att de kommer att få gå i många år, så det är något som är värt att satsa på. Så kort och gått - spara ett år för ett par Evidence 470 eller ett år och fyra månader för ett par 470 SE?

Den förstärkaren som ska driva dessa skönheter är en Sony STR-DB790
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:33:14  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ett år från nu...jag ställer mig tveksam till att 470-modellen finns i produktion då. Dessutom så har det nog kommit en hel del nya modeller då, både från Dali och andra tillverkare.

Börja spara först och se hur länge du står ut utan musik. Jag skulle aldrig kunna titta ut en produkt och inte inskaffa den förren efter ett år. Visserligen är mycket av tjusningen att fundera, tråna och längta, men det du ger dig in på är ju skälvtortyr.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:38:16  Show Profile Send marens a Private Message
Det är bra att du inte skyndar. Det har man ju gjort själv några gånger...

Jämför gärna högtalare A/B i samma rum om du har möjlighet (tid verkar du ju ha). Skillnaderna i ljudkvalitet blir så tydliga mellan olika högtalare som man innan kanske tyckte lät bra var och en för sig.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/02 :  06:27:42  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Som jag förstått det har du Orfeus redan pengarna (10000:-) och ska snart handla?
Ta det lugnt, som marens skriver. Det finns mycket kul i den prisklassen. Låna gärna hem den/de modeller du helst vill ha och lyssna i lugn och ro. Vad du hör hos handlaren är troligtvis inte så det kommer låta hemma hos dig.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Orfeus
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/01/02 :  12:59:42  Show Profile Send Orfeus a Private Message
Ja, precis - pengarna finns redan, även om jag får leva på pasta i några månader. Hur som helst så var poängen att de extra fyra (?) tusen en Evidence SE kostar mot en vanlig är något som jag verkligen måste slita för och jag kan alltså inte bara välja och betala vad det kostar, utan ekonomin sätter hinder i vägen. Rik eller fattig - allting är relativt och är nog i denna tråd inte relevant om bara frågeställningen förstås.
Men om det visar sig att en SE modell är så pass mycket bättre än en vanlig, så lägger jag gärna pengarna eftersom jag i varje fall räknar med att ha högtalarna minst femton år. Men då ska den vara klart bättre...

Jag tackar för tipsen med högtalare, verkligen super!
Förra veckan var jag inne på Hifipunkten i Trollhättan och lyssnade. Det var också trevligt. Bland annat lyssnade jag på KEF Q5, vilken i och för sig lät bra, men den hängde inte alls med på mina klassiska skivor som jag hade med mig. Efter en stund så fick jag tillbaka dem i handen och försäljaren trodde till och med att de varit komprimerade - men de var brända rakt av. Så på pop - okej, men på det stora hela så var det för min musiksmak en utklassning av Evidence 470. Och så lyssnade jag även på nån stativhögtalare som i och för sig lät bra, som i så fall skulle kompletteras med ett baselement, men... bra ljud men... nja...
Men man kanske skulle kila in dit igen och lyssna på Infinity Beta 50 och Dynaudio Audience :-)
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2005/01/02 :  13:08:25  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej igen!
Som jag sa tidigare lyssna så mycket som möjligt och låna gärna hem om du har två till tre alternativ kvar. Som du ser när du själv diskuterar dina ekonomiska möjligheter så har du egentligen en ganska klar uppfattning om hur mycket bättre högtalarna bör vara för att du skall slå till. Vi andra lever ju inte ditt liv och kan därför inte hjälpa dig med detta beslut. Ta det lugnt lyssna, tänk och slå sedan till som du säger så är det en investering för 15år framåt så det är viktigare att du blir nöjd än att priset blir exakt det du tänkt dig.

Lycka till och berätta gärna om dina provlyssningar här på forumet.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2005/01/02 :  13:58:31  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Är begagnat uteslutet?
Finns ju många högtalare för under 10kkr och då får du pengar över till elektronik.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/01/02 :  19:55:30  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag har själv ett par Dali Evidence 470 som jag driver med en Rotel RA-1060. Denna kombination tycker jag fungerar rent ut sagt ofattbart bra. Har svårt att tänka mig att det går att uppnå nämnvärt bättre ljud för pengarna. De fina med Evidence 470 är att de låter så homogent, varmt och ändå förhållandevis detaljrikt. Skulle inte vilja ha de nya Evidence ifall de låter ljusare, även om man säkert får ett lite bättre transparans i ljudet. Bättre transparans kan dock innebära att man offrar lite av det extremt lättlyssnade ljudet som 470 presterar. Detta är ju dock givetvis bara spekulationer. Eventuellt får man både bättre renhet och transparans med den ny modellen utan att försaka alla andra goda egenskaper som urpsrungsmodellen har och då vore det ju definitivt värt att lägga till några tusenlappar extra.

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/02 :  21:38:50  Show Profile Send Manga X a Private Message
För 10 lökar nytt skulle jag för min egen del köpa Dali Suite 2.8 alla sju dagar i veckan eller möjligen Quad 22L som också är en mycket kompetent högtalare!
Dali passar mig och min fru bättre dock.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000