HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 cnc-fräsa bafflar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  22:01:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
nån som vet mellan tummen å pekfingret vad det skulle kosta att cnc-fräsa bafflarna till mitt nya projekt i massiv ek eller valnöt?


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/30 :  23:07:03  Show Profile Send primere a Private Message
Tyvärr är det nästan så att det är omöjligt att hitta någon som gör det åt dig! De flesta som äger sådana maskiner gör upp så pass stora partier och har så mycket administrativt runt om! Men hittar du någon så ska du nog inte bli förvånad på en prislapp runt 1000-3000 beroende på hur ärligt det går till! Men det är de beskeden jag fått när jag letat runt!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/30 :  23:08:55  Show Profile Send asto a Private Message
säger inte så mycket om din fråga men det är nog den första baffeln som blir dyrast med tanke på programmeringen.

de är väl få snickerier som har cnc, men de ligger väl runt 300-500 kr i timmen skulle jag tro + material givetvis.....
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/30 :  23:22:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
snickeriet som jag va i har cnc maskin å kan fixa det...men jag glömde fråga...kan iofs fråga på måndag men jag har inte tålamod till det :)

1000-3000 lät inte så farligt iaf...hoppas du har rätt bara

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:42:54  Show Profile Send Joav a Private Message
Var på scania på studiebesök, där hade det tagit en dag att programera en fräs att göra ett städa.
Det kan finnas skolor som har cnc...
ett förslag är att försöka hitta någon att sammarbeta med... du har kunnskap om filter och design finns det nån som har en cnc-fräs och vill ha nya högtalare så är allt klart

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:28:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Prova på någon yrkesskola om du har tur så kan lärarna tycka att det är en bra övning till en duktig elev. Har själv en sådan utbildning i bagaget och det är som asto skriver att programmeringen är dyrast och mest tidskrävande + annat som skall till.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2004/12/31 :  09:47:52  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Ritar inte alla sina lådor i CAD?

Då tar det inte så lång tid att få upp det i CNCn

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:07:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
looovet det beror ju på om dom har en cadcam maskin...har dom det borde ju programmeringen va gratis bara man caddar åt dom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000