HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp sökes - har jag kopplat rätt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/12/28 :  16:53:32  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Har suttit och kliat mig i huvudet och försökt få plats med alla dessa komponenter på den lilla plattan. Till slut tror jag att jag lyckades, men jag skulle ändå vilja ha klartecken innan jag pluggar in lödkolven

Ser detta rätt ut?

Det gömmer sig ett 47Ohms motstånd nedanför den största spolen, parallellkopplad över spolen... kameran fick visst inte med den.


Schemat ser ut såhär:




Någon som har kommentarer på hur jag kan göra filtret enklare, bättre eller nått tips för att förenkla lödningen i största allmänhet? Senast jag lödde var nog i sjunde klass

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/12/28 :  17:55:38  Show Profile Send jonsson a Private Message
Det ser bra ut bara du fått rätt värden på grejerna så;-))
apropå det, vad har du för värden på motstånden i diskantdelen antingen 4,7 och 47ohm eller 5 och 50ohm, eller?? eller snurrar jag ihop det?? men som sagt; jag tycker det ser ok ut... för å va petig: ställ diskantspolen upp, bara ställ den upp utan å vrida, å passa spol-bandet nere vid 8,5mikrofaradarn i basdelen så du inte kortsluter men det ser du nog...

Mvh Magnus Jonsson

edit hehe väl stort utan decimalbestämning

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2004/12/28 17:57:32
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:48:21  Show Profile Send asto a Private Message
Varför skall diskantens spole stå upp? har sett detta i något samanhang, kan någon förklara, please.......
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:52:31  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Asto: Länken ger dig svar http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/crossover_coils.htm
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:58:12  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Länken ger dig svar


Helt otroligt......

Detta var bra att veta, Tack!!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/12/28 :  20:29:02  Show Profile Send asto a Private Message
ska man vara extra petig så måste ju detta betyda att varannan spole ska vändas till stående.....
fast dessa små induktans avikelser kanske inte påverkar basen så mycket som diskanten.....

När jag löder filter så brukar jag planera komponent placeringen så det går att löda ihop dessa utan kabel stumpar emellan.(så korta signalvägar som möjligt) frågan är, vilket skall man prioritera??? korta signalvägar eller 10-20 cm mellan spolarna??
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/28 :  23:26:15  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
ska man vara extra petig så måste ju detta betyda att varannan spole ska vändas till stående.....

Jo, det stämmer bra.

Eftersom du redan har en stående och en liggande spole och den sista spolen är ungefär lika långt ifrån båda
så är bästa orienteringen samma som den minsta av de andra spolarna.
Dvs spolen bör ligga ned, precis som den redan gör enligt fotot, enligt vad jag har förstått.

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/12/29 :  12:04:06  Show Profile Send ILLY a Private Message
Gäller detta resonemang endast för spolar, eller är det samma med trafos?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/29 :  13:13:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant länk! Att man aldrig ska lägga spolarna ovanpå varandra beror ju på vad man vill göra.
På bilderna är spolarna seriekopplade. Det skulle ju vara OK att lägga två mindre spolar
ovanpå varandra om man vill ha ett större värde.
Men riktigt så är det ju inte här i filterkopplingen, för här vill man ha minimal induktiv
koppling mellan spolarna. Då placeras de lämpligen i XYZ-led, en åt varje håll.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/29 13:15:58
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/12/29 :  14:08:52  Show Profile Send jonsson a Private Message
anledningen till att jag tycker han skall ställa diskantspolen upp ochså är att då får han spolarnas "plan" helt skilda från varann... dvs en som ligger= O en som står upp= I och den andra står= - dvs man vrider diskantspolen 90grader mot den andra stående.. så tror jag man skyddar mot bäst mot läcket... som Bernt skrivit ovan såg jag just..hehe nåja lycka till iaf!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/12/29 :  14:53:42  Show Profile Send Peter S a Private Message
Hur är det med kondinger i filtret? Gäller nåt liknande för dom?
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/12/29 :  16:36:10  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Det blev ju en intressant diskussion av detta

Tack för synpunkterna! Ska nog testa att ställa diskantspolen vinkelrätt mot de andra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000