Author |
Topic |
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 16:53:32
|
Har suttit och kliat mig i huvudet och försökt få plats med alla dessa komponenter på den lilla plattan. Till slut tror jag att jag lyckades, men jag skulle ändå vilja ha klartecken innan jag pluggar in lödkolven
Ser detta rätt ut?
Det gömmer sig ett 47Ohms motstånd nedanför den största spolen, parallellkopplad över spolen... kameran fick visst inte med den.
Schemat ser ut såhär:
Någon som har kommentarer på hur jag kan göra filtret enklare, bättre eller nått tips för att förenkla lödningen i största allmänhet? Senast jag lödde var nog i sjunde klass |
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 17:55:38
|
Det ser bra ut bara du fått rätt värden på grejerna så;-)) apropå det, vad har du för värden på motstånden i diskantdelen antingen 4,7 och 47ohm eller 5 och 50ohm, eller?? eller snurrar jag ihop det?? men som sagt; jag tycker det ser ok ut... för å va petig: ställ diskantspolen upp, bara ställ den upp utan å vrida, å passa spol-bandet nere vid 8,5mikrofaradarn i basdelen så du inte kortsluter men det ser du nog...
Mvh Magnus Jonsson
edit hehe väl stort utan decimalbestämning |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
Edited by - jonsson on 2004/12/28 17:57:32 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 18:48:21
|
Varför skall diskantens spole stå upp? har sett detta i något samanhang, kan någon förklara, please....... |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 18:58:12
|
quote: Länken ger dig svar
Helt otroligt......
Detta var bra att veta, Tack!! |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 20:29:02
|
ska man vara extra petig så måste ju detta betyda att varannan spole ska vändas till stående..... fast dessa små induktans avikelser kanske inte påverkar basen så mycket som diskanten.....
När jag löder filter så brukar jag planera komponent placeringen så det går att löda ihop dessa utan kabel stumpar emellan.(så korta signalvägar som möjligt) frågan är, vilket skall man prioritera??? korta signalvägar eller 10-20 cm mellan spolarna?? |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2004/12/28 : 23:26:15
|
quote: ska man vara extra petig så måste ju detta betyda att varannan spole ska vändas till stående.....
Jo, det stämmer bra.
Eftersom du redan har en stående och en liggande spole och den sista spolen är ungefär lika långt ifrån båda så är bästa orienteringen samma som den minsta av de andra spolarna. Dvs spolen bör ligga ned, precis som den redan gör enligt fotot, enligt vad jag har förstått.
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 12:04:06
|
Gäller detta resonemang endast för spolar, eller är det samma med trafos? |
Militant cyklist. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 13:13:42
|
Intressant länk! Att man aldrig ska lägga spolarna ovanpå varandra beror ju på vad man vill göra. På bilderna är spolarna seriekopplade. Det skulle ju vara OK att lägga två mindre spolar ovanpå varandra om man vill ha ett större värde. Men riktigt så är det ju inte här i filterkopplingen, för här vill man ha minimal induktiv koppling mellan spolarna. Då placeras de lämpligen i XYZ-led, en åt varje håll. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/29 13:15:58 |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 14:08:52
|
anledningen till att jag tycker han skall ställa diskantspolen upp ochså är att då får han spolarnas "plan" helt skilda från varann... dvs en som ligger= O en som står upp= I och den andra står= - dvs man vrider diskantspolen 90grader mot den andra stående.. så tror jag man skyddar mot bäst mot läcket... som Bernt skrivit ovan såg jag just..hehe nåja lycka till iaf!!
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 14:53:42
|
Hur är det med kondinger i filtret? Gäller nåt liknande för dom? |
|
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 16:36:10
|
Det blev ju en intressant diskussion av detta
Tack för synpunkterna! Ska nog testa att ställa diskantspolen vinkelrätt mot de andra. |
|
|
|
Topic |
|