HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag vill också bli rik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2004/12/28 :  00:23:33  Show Profile Send kurt a Private Message
Varför kommer aldrig jag på de bra ideerna?

Har följt kabeldebaklet på ett flertal forum.
Tråkig historia.
Jag har dock lärt mig följande:

Det har sålts över 1000 nätkablar bara i Sverige, och då talar vi bara om ett märke.
De har sålts till ett pris på över 700 kr.
Delarna kostar under en hundring.
Själva kabeln finns att köpa standard på rulle från grossist.
Man behöver bara terminera den.

Ett tämligen enkelt sätt att tjäna grova pengar alltså.
Dessutom verkar kunderna nöjda.

Det geniala är nästan alltid det enkla!!

Kurt

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/12/28 :  00:35:06  Show Profile Send hal a Private Message
Sitt inte framför den kalla spisen och gnäll över att du inte får någon värme.

Lägg in ved först, sedan kommer värmen.

Ett litet tips i all välmening...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/28 :  00:46:57  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det är väl tyvärr vanligare än man tror. Däremot vet jag inte om jag anser det ärligt....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/28 :  00:48:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo men även om den kostar 895 kr så tycker jag den
är prisvärd, men visst kunde man få tag på samma material
och göra för eget bruk så gärna för mig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/12/28 :  01:15:15  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Hmm, det har länge gått och köpa Supra LoRad nätkabel till ~80-90kr metern och även en färdig sådan för ~500kr.

Är även Supra oärliga och involverad i en komplott för att skinna stackars hifinissar ? Angående den specifika kabeln som åtsyftas här antar jag att det är fastslaget att det handlar om samma kabel på lösmeter som i den färdiga produkten. Om inte bör man kanske hålla tand för tunga.

Finns förövrigt en trevlig skärmad kabel på Elfa till billig penning om vi om vi snackar diy.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/28 :  04:08:32  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
tänk på att 75% av de intjänade pengarna bara går upp i rök om allt sköts ärligt. skatt kallas det ibland.
av 600.000kr så försvinner 450.000kr, och kvar blir 150.000kr.
mao räcker det till sniklön åt en person i ett år, och förutsätter att det inte finns några egentliga utgifter för att få till den här försäljningen. tänk på detta nästa gång det gnälls över att man får så lite för pengarna, och försök räkna ut i vems ficka de hamnar.

ska denna vinst dessutom föda flera personer, som tex en hifibutik med ett flertal anställda, så är det inte konstigt att förhållandevis billigt råmaterial kan nå, i jämförelse, astronomiska priser.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/12/28 :  08:57:27  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag syftar inte på den specifika kabeln i debatten utan mer allmänt. Hur ofta läser man inte ny revolutionerande teknik bla bla bla. Jag vet att omkostnadena är höga och ofta skillnaderna är mindre än vad man tror. Sitter själv med dyra kablar hemma och hoppas att jag inte kan hitta nåt lika bra på kjelloco om jag låter bli min placeboeffekt. Där köps det ju in i större lager som håller nere kostnaderna.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/28 :  09:21:06  Show Profile Send Zombie a Private Message
fasen, har man 75% skatt i Sv nu? var kan man läsa mer?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/12/28 :  09:28:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Zombie: Glöm inte att företagare betalar arbetsgivaravgifter (~35%) och sedan ska den anställde skatta på pengarna (~30%), i runda slängar blir detta en skatteavgift på 75% innan man har pengar i handen.

Sad but true!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/28 :  09:32:08  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
den blir något sådant om man räknar samman allt.
när du köper prylen försvinner 20% i moms. på det förtagaren plockar ut betalas skatt, sociala avgifter och inkomstskatt.

räknas allt detta samman hamnar man högt.
ska man sedan börja räkna in skatten som betalas, med redan beskattade pengar, för bostad, bil, hund (!) mm så blir det inte många kronor på en hundralapp som företagaren får behålla. detta dras dessutom i varje led, så det är inte konstigt att vi betalar mycket för ganska lite.
tänker man dessutom på att ni betalar med redan lika hård beskattade pengar så börjar tanken svindla, och skattetrycket tar sig ofattbara proportioner.

det är inte helt utan anledning ett visst svenskt parti brukar gnälla över världens högsta skatter.
det är inte heller jormas eller någon annan tillverkares fel att från början ganska billiga råvaror plötsligt kostar tusenlappar.

vill man bli rik på eget arbete så ska man inte försöka i sverige. att bli rik lyckas bara styrelsemedlemmar i enorma bolag att bli, och kanske någon politiker.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/28 :  09:56:44  Show Profile Send Zombie a Private Message
Å fasen...skicka över era simpla monteringsprojekt till mig i Estland så raggar jag upp en hord ryska tanter osm fixar det till ett lägre pris, så blir jag också rik! ;)

Sen vet jag inte om era beräkningar ang. skatt är riktiga...skattar inte tillverkaren på vinsten?
Om råvaran kostar under en hundring, och montering tar ca 5 min (160:- per timme), blir ju arbetskostnaden för tillverkningen 14 spänn (med soc. och prel. skatt). Eller simmar jag under isen?
Kom igen killar och tjejer, inte fan sitter man och skruvar ihop kablar i rent välgörenhetssyfte, eller?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/28 :  10:09:48  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
nu hänger jag inte med alls...
om du bygger kablar och ska dra in pengar så du kan leva vettigt, (ca 10000kr/mån) så måste du ha en vinst på 40000kr/mån för att klara dig. _vinst_, inte omsättning.
hur mycket det blir på varje enskild kabel beror på hur många kablar du kan sälja. om det är ultradeluxedyrkablar som ingen normal människa skulle kunna tänka sig köpa, utan enda marknaden är hififånar, då blir försäljningssiffrorna låga, och priset måste då upp för att det ska gå och leva på det.

edit: att driva företag i sverige får nog faktiskt ses som ren välgörenhet. när man knappt får behålla 25% av pengarna man jobbat in så är det inte mycket annat än just det, välgörenhet.

detsamma gäller för löntagare också. skillnaden är att man inte ser att 75% försvinner, eftersom våra politiker är finurliga. försvinner gör de visserligen ändå, men det syns inte på lönespecen.

Edited by - nolimitsoya on 2004/12/28 10:12:54
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/28 :  10:39:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Nolimitsoya, verkar som om du inte hänger med, ja
Det är ju skatten på arbete som är lite hög i Sverige, och kanske moms på varor alla behöver. Annars verkar det som om det är ganska lika överallt. Man brukar glömma vad man får för pengarna...
OK, skit i politiken, låt oss ägna oss åt matte i stället...
Kostnad per kabel:
Materialkostnad 100kr
Arbetskostnad 14kr
Fasta kostnader (amortering för verktyg, hyra, räntor etc) 50kr
(kan ju tillkomma ytterligare utgifter som marknadsföring, resor, div. andra investeringar)
Tot 164 kr

Inkomster per kabel:
700 kr
(moms 20% borta)

Bruttovinst:
536 kr
Skatt 35%
Nettovinst:
348 kr

Om man sedan inte säljer kablar så att inkomsten hamnar över existensminimum är ointressant i deta fallet. Om man heller inte organiserar sin tillverkning i lämplig bolagsform och måste betala soc avgifter på sin egen vinst, har man sig själv att skylla.

Men sålde man 1000 kablar vore det ju rätt OK, eller hur?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/12/28 10:42:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:14:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
montering tar ca 5 min (160:- per timme)
Fixa såna kablar på 5 minuter - skämtar du?
Jag har själv gjort DIY-varianter med en liknande stel, bökig, skärmad kabel. Det tog mig närmare en timme per kabel. Du kanske är ruskigt snabb

Förresten: Vi diskuterar inte politik på forumet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:29:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Om man heller inte organiserar sin tillverkning i lämplig bolagsform och måste betala soc avgifter på sin egen vinst, har man sig själv att skylla."

Skulle vara intressant att veta vilken bolagsform det är ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:35:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om du har enskilt företag är det inte särskilt lyckat...
Reviderade siffror:
Kostnader
314 kr
Nettovinst:
198 kr
Inte illa det heller...

Helt klart: ingen politik. Verkor dock osm en del antingen betraktar stat kommun som lurendrejare (vinsten försvinner) eller tillverkare som lurendrejare (för mycket vinst) - förmodligen ligger sanningen som alltd mittemelllan nånstans

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/12/28 11:39:13
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:37:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag räknar med 3 st. JPCkablar/timma och det betalar jag 360kr/timma
till den elfirma som gör jobbet åt mig. Det blir 120kr/kabel i kostnad för det arbetet. Sedan ska jag också ha betalt för den tid jag lägger på att svara på mejl eller telefonsamtal vid beställningen och packa dom samt skriva adresslappar och få iväg dom till posten.
Detta räknar jag inte som fritidsysselsättning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:45:22  Show Profile Send Patrik a Private Message
Nu är det ofta inte inkomsterna utan utgifterna som gör om man kan leva något sånär rikt. Den stora vinsten med att ha ett litet hifi-företag för entusiasten är troligen inte den eventuella vinst det kan ge utan möjligheter att knyta kontakter i branchen och köpa till bra pris samt att göra dessa inköp med företagspengar och inte skattad privatlön. Priset för den "privata" hifin hemma blir genast betydligt mindre (<1/6) så helt plötsligt finns det möjligheter att skaffa saker man tidigare bara drömde om.

Varför tror ni det dyker upp alla dessa små kreti-o-pleti hififöretag nu? <g>


[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:48:19  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Hmmm finns ju andra sätt att bli rik på oxå. Om jag skaffar mig bättre nätkabel till datorn, för 895kr så borde ju datorn bli snabbare och jag kan spela mera grafikkrävande spel? Hmmm då slipper man ju köpa ett nytt grafikkort för 4500kr. Det blir ju en skaplig vinst.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:51:03  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
zombie: även aktiebolag måste väl betala sociala avgifter, eller hur menar du?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/28 :  12:01:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
nolimit: om det inte utförs arbete i AB behöver man inte betala soc. avgifter. Lägger man ut tillverkningen till ett annat företag, betalr dom de soc.avg. och skickar dig en vanlig faktura...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/28 :  12:04:48  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
den som inte trixar bort skatten och låter någon annan betala den får skylla sig själv att han betalar så mycket skatt menar du? 8o
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/28 :  12:54:16  Show Profile Send matså a Private Message
Tror inte man blir så himla lycklig av att vara stenrik. Min kusin som bor i London och har varit gift med en multimiljadär. Hon fick hälften av kosingen. För ett halvår sedan skulle hon bygga ett hus åt sitt tjänstefolk, hon har 12 villor runt om i Europa och o hon har precis (fast det var nog inte hon som byggde det)blivit klar med en liten villa som kostar endast 35 miljoner och hon äger ett slott också på en av sina marker. Men är hon lycklig?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:14:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
nolimit: "trixa bort skatten"...vad pratar du om?
matså: har du hennes tel.nummer? Om inte jag kan göra henne lycklig, blir åtminstone jag lycklig ett tag...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/12/28 13:15:41
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:18:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Och jag kan bli hennes personlige butler

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:23:14  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
zombie: jag hänger inte alls med på vad du pratar om.
hur blev man av med de sociala avgifterna?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000