Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/12/29 : 22:02:23
|
Jag använde mineralull av glasfiber. Rev i små bitar och slängde ner i blandningen. Blandade sen i ca 10 min med borrmaskin och cementblandare. Dn fibertillsatta flytspacklet har redan just lite glasfiber. Skall man använda betong är hönsnät att föredra. |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 01:34:45
|
Smallsuper_man: Jo, det är samma sak. Jag replikerade dock det Bardis sade. Jag fattade ddet som att han använde glasfiberväv. Glasfiberväv är inte samma sak som glasfiber från mineralull.
Tanken med mineralull är att den skall armera flytspacklet in i minsta korn. Använder man väv så armeras det där väven ligger. Det är inte dåligt det heller så varför inte använda båda delar? Flytspackel jobbar mycket bra ihop med glasfiber i alla former. Det gör inte betong.
Betong är stenhårt och oeftergivligt. Sprutspackel är som stenhårt gummi dvs dämpar de otrevliga ljuden som rör sig inne i materialet ljusår bättre än betong. Em av orsakerna till att använda 5mm plyfa mot spacklet gör att denna dämpning ökar ytterligare. Det är faktiskt betongens stor problem det där med det strukturella ljudet. Vid låga nivåer är det inga problem men vid högre ljudnivåer kan man höra problemet.
|
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 08:22:19
|
jaha, tackar låter ju som dethära kan bli bra! kanske lite tidskrävande men det kommer bli bra! med 5mm plyfa kan man göra alla former utan större problem! |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 11:32:28
|
Kan någon förklara lite bättre om ren betong eller plasticerade produkter som flytspackel är att föredra?
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 15:41:36
|
Det ska väl inte vara så stor skillnad på betong och flytspackel.Ungefär samma ingredienser men inget grovt,mycket finmaterial och mycket flyt.Kanske en hel del kalk också. Spacklet är imponerande,så tunnflytande men inga tendenser till sprickor eller bubblor(vanligt med mycket tillsatser).Det stelnar läskigt fort också.
Håller på med mitt badrum och är precis färdig med golvspacklandet
Kan tänka mig att det är lite lättare än vanlig betong men är inte helt säker. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 15:53:19
|
Cementbaserade spackelprodukter innehåller polymerer, vilket egentligen är modifierad silikon. De blir därför mer flexibla. Betong är som sten medan golvspackel är betydligt mer gummiaktigt (fst i övrigt som sten). Vilket som har bäst påverkan akustiskt är mitt frågetecken...
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 18:02:24
|
Det spacklet jag använde till golvet var TM express avjämningsmassa och du kanske har rätt i att det är lite flexiblare än vanlig betong.
Enligt linnar så verkar ju spacklet vara mer lämpligt.
Se till att formen blir hållbar om ni ska gjuta med flytspackel.Formtrycket blir mycket stort när man gjuter med lös konsistens.
|
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 21:44:27
|
Hur tjockt kan man gjuta flytspackel utan att det spricker osv? Kan man tex gjuta 7 cm med flytspackel mellan väggarna?? Nästa fråga, hur mycket glasfiberull skall man ha ned i blandningen???
Detta verkar skoj! Jag gillar att flytspackel är lite mera elastiskt än ren betong- bra för resonanserna! Det borde ju minska tendensen till "skrikigt" mellanreg i gjutna betong-aktiga lådor. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 22:26:27
|
Skall man vara riktigt nitisk kan man göra en låda i lådan. Betonglåda innerst med trälåda utanpå med dämplimm i mellanrummet. Resonansdött med en fin träfinish. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 22:32:36
|
Jag använde 1 del mineralull till 9 delar färdigblandad spackel. Mineralullen måste först finfördelas någorlunda och sedan blands ner med en betongblandare för borrmaskin. Ett absolut grundtips är att testa sig fram först. Låt spacklet härda ett dygn och misshandla testbiten för att se hållbarheten.
Man måste absolut använda tätt mellan klossarna i lådans väggar, tätare ju högre lådan är. Min låda var ca 50cm hög 50cm djup och 2m lång. Då använde jag distanser (träklossar med borrat hål i mitten) på var 30 cm. Det var aningen för mycket avstånd, 20 cm låter bättre.
Jag skruvade och limmade ihop lådan utom ytterplyfan. Därefter limmade jag fast distansern lät det torka. Limmade på distanserna igen och trycket dit ytterplyfan. Sedan skruvade ihop plyforna rakt igenom varje distans.
Ett bättre sätt om mna vill behålla trästrukturen utan en massa skruvhuvuden är att bygga ytterligare en låda där högtalaren trycks ner eller att lådan byggs direkt på högtalarlådan. Den lådan kan vara ca 20mm spånskiva. För säkerhets skull kan man också spänna fast några tvingar på känsligaste ställena.
Tänk på att flytspacklets tryck mot en stor skiva är förvånansvärt stort. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 22:34:01
|
Man kan ju gå åt andra hållet å göra lådan så lätt som möjligt. För att bli av med överlagrad energi så fort som möjligt.Eller rättare sagt inte överlagra energi. Man skulle kunna limma två masonitskivor mot en ram av tunna lister som sedan fylls med fogskum. Starkt o lätt. Hörde om en kille som byggde av flygplansaluminium ser ut som wellpapp i genomskärning. Fler ideer? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 22:44:48
|
Har inte riktigt förstått vad du skall andvända flytspacklet till? Lådans former är typ helt raka. Men du har nog full koll Kul att kanske få se ens egen design bli till en riktig högtalare!
Lycka till med bygget. |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 23:45:09
|
grejen är den om jag skulle köre med vanlig hedelig lösning med mdf så skulle jag så slipa till jag dog. inte riktigt men låt os säga att jag får till en högtalare bra, då ska den andra vara helt identisk, omöjligt. så om jag kan fräsa ut 2 st identiska skilett (basdelen är ju inte helt rak, har tex olika mått nertill och upptill. och toppen ska vi inte tala om. kan ju lägga upp en liten bild på den med om någon är intresserad)och bara lägga plyfa utanpå (sen distans å ett lager plyfa till fyller mellanrummet med flytspackel) så får jag 2 st identiska högtalare. em jäkla massa slit men bättre än att slipa! |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2004/12/30 : 23:59:06
|
Går det inte att göra en träform och forma materialet i den. Du skulle kunna använda 2st 12mm plywood och pressa dem i formen med tvingar och tyngder, sedan limma ihop dem. Sedan för att ytan skall bli slät, är det bara att limma en 6mm mdf utan på allt, detta för att slippa allt för mycket spackling. 3cm tjocka väggar borde räcka. Böjen är inte sååå kraftig.
Därimot topphögtalaren måste du fräsa och limma i sektioner. |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/12/31 : 00:39:03
|
vet inte riktigt om jag förstår vad du menar med att göra en träform. det skulle vara bra om man skulle göra många men nu är det bara 2 st så jag tror att det bli lättare att göra som jag beskrev tidigare, eller missförstår jag dig?
hadde tänkt ha ca 15mm tjocka flytspackelväggar, kanske lite överdrivet? |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/12/31 : 11:21:08
|
javist kan man göra så och det var så jag tänkte först. men den kommer nog att bli mycket stummare om man gjuter.
en annan sak som blir svår om man skulle formpressa plyfan är att när man pressat så stämmer inte måtten längre som man sågat till iofs ett ganska litet problem men iaf |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 13:20:26
|
satt och klurade lite på hur man skulle kunnaminska påfrästningen på plyfan när man ska till å gjuta.
kan man göra så att man gjuter halva lådan först för att sedan ta andrq halvan sen och på så sett minska trycket på sidorna? om man gör det vad ska man tänka på då? låta lite hönsnät sticka upp så dom förbinder sig? eller kanske inte behövs.
vad säger ni? |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/01/01 : 20:02:18
|
Man kan göra som du säger men det blir inte lika bra och homogent. Ett sätt om du inte vill förstärka formen är att använda små genomgående bultar som spänner ihop sidorna.När gjutningen är färdig så kapar du stumparna på utsidan med vinkelslip. |
|
|
Henrik Brunzell
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 12:26:56
|
Intressant tråd, har tankar på liknande konstruktion fast för subwoofer...
Varför inte använda bultar med konisk skalle (som är alldeles utmärkta att försänka) så slipper man vinkelslipen. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 12:41:24
|
Såklart!Tänkte inte så långt. |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 12:48:33
|
mm då skulle man kunna göra för att förstärka!
ser framför mig ett enormt jobb. lär ju ta ganska många timmar dehära! ööööjj |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Henrik Brunzell
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2005/01/03 : 11:20:42
|
En tanke som slagit mig är att använda olika material för "formen". Vad tror ni om att använda t.ex. MDF på ena sidan och spånskiva på andra? Detta eftersom vibrationer kommer att överföras via skruvarna eller vad man nu använder som distanser och idén är då att ha material med olika egenfrekvenser förbundna med varandra. |
|
|
Topic |
|