HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 diskantförstärkare med induktans???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/27 :  20:01:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag funderar på en dedikerad diskantförstärkare som kort å gott är en sourceföljare med en luftlindad 3 mH spole som "strömkälla". Den skall gå på ca 12 volt och bör kunna ge ca 7 watt i 8 ohm.
Kort: En st IRFP260/IR. En 3 mH luftlindad spole. En enkel bias-spänningskrets,lite motstånd och några in och ut-kondingar.
Vad tror ni om det?????????????

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2004/12/27 :  20:32:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, ska väl kunna funka bra tycker jag.
Vad ska du ha som spänningsförstärkning?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/12/27 :  21:16:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad ska du ha som spänningsförstärkning?

Trafo eller en OP-amp.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2004/12/28 :  15:26:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok!

Eller så är du lite vågad och ""vänder upp och ner" på hela konstruktionen och låter mosfeten sköra förstärkningen också!
Tänk ZEN ungefär, fast med strömåterkoppling genom ett sourcemotstånd. Utgångsimpedansen blir hög, men det gör knappast så mycket om den enbart ska driva diskanter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000