HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega Planar 3 med diverse godis...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:23:13  Show Profile Send Jonas a Private Message
Sprang på en Rega Planar 3 idag med RB-300 arm och Ortofon MC 20 Super PU. För 3900:-. Vad väntar jag på? Det är väl inget att vela med, ni som vet lite om såna hör prylar?

MVH Jonas

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:35:32  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Jonas

Sprang på en Rega Planar 3 idag med RB-300 arm och Ortofon MC 20 Super PU. För 3900:-. Vad väntar jag på? Det är väl inget att vela med, ni som vet lite om såna hör prylar?

MVH Jonas



inget att snacka om. mc20 är en högnivå puppa (2millivolt) har jag för mig så det bör inte bli något större mankemang med riaan. seså iväg och konsumera!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:37:09  Show Profile Send Daniel a Private Message
Det är bara att klippa till. Du har sparat in pengarna efter ganska få skivinköp. dessutom låter ju vinyl bättre än CD, men det vet ju alla redan.

Lycka till!

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:55:24  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Per Posted - 2002/10/07 : 17:35:32
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Jonas

Sprang på en Rega Planar 3 idag med RB-300 arm och Ortofon MC 20 Super PU. För 3900:-. Vad väntar jag på? Det är väl inget att vela med, ni som vet lite om såna hör prylar?

MVH Jonas

--------------------------------------------------------------------------------



inget att snacka om. mc20 är en högnivå puppa (2millivolt) har jag för mig så det bör inte bli något större mankemang med riaan. seså iväg och konsumera!

sayonara



Nej, MC20 Super är ingen högnivå pu. MkI har en utnivå runt 0.3mv och MkII har en utnivå runt 0.2mv.

För övrigt håller jag med, köp den!

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:13:38  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Jonas

Sprang på en Rega Planar 3 idag med RB-300 arm och Ortofon MC 20 Super PU. För 3900:-. Vad väntar jag på? Det är väl inget att vela med, ni som vet lite om såna hör prylar?

MVH Jonas



Hej jonas

Köp den!!!!!!!!!!!
Denna skivspelar kombination räcker långt. du säljer troligen din cd: spelare snart.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:30:12  Show Profile Send M3 a Private Message
KÖP!!!! Har en Rega planar 3 själv och den är bra. Dock har jag bara en ortofon MC3 turbo på min.... Men jag tycker mig ha en hyffsad riaa förstärkare i Copland CTA 301 mk2. Det försteget vill jag åxå pusha för. :-)
Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:42:30  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tack för att ni backar upp min första tanke: Köp...
quote:
du säljer troligen din cd: spelare snart


Tror tyvärr inte det majjen, med ca 350 cd-skivor på väggen och inte en enda vinyl (än så länge) så får jag nog behålla min cd-spelare...
Dock blir det till att börja botanisera bland gamla vinylskivor både här och var med början imorrn!

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:18:27  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Nej, MC20 Super är ingen högnivå pu. MkI har en utnivå runt 0.3mv och MkII har en utnivå runt 0.2mv.



aj satan då hade jag fel med feta 1000% då. inte illa. 13 fel på tipset - skyldig 3,9 miljoner.

svajo

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:23:55  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:
Originally posted by Jonas

Sprang på en Rega Planar 3 idag med RB-300 arm och Ortofon MC 20 Super PU. För 3900:-. Vad väntar jag på? Det är väl inget att vela med, ni som vet lite om såna hör prylar?

MVH Jonas



Det beror på hur gammal spelaren och framförallt puppan är, måste den bytas snart är väl inte priset så där otroligt bra, en ny Rega P3 kostar 5400:- och då har den en bättre motor (uppgradering kostar 1400:-)


Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/08 :  14:30:56  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
13 fel på tipset - skyldig 3,9 miljoner.





Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:31:48  Show Profile Send Jonas a Private Message
Nu står den i mitt rum och spelar tillsammans med ett nytt Vincent Riaa steg. Jävlar va det låter bra, och vilken bas sen!

Krokodilen! Handlaren hävdade att jag inte skulle behöva byta puppan på sisådär 4-5 år. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men han verkar seriös!

MVH Jonas (Som omedelbart bör återgå till Pink Floyd på VINYYYYYL)

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:46:53  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
quote:
Originally posted by Jonas

Nu står den i mitt rum och spelar tillsammans med ett nytt Vincent Riaa steg. Jävlar va det låter bra, och vilken bas sen!

Krokodilen! Handlaren hävdade att jag inte skulle behöva byta puppan på sisådär 4-5 år. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men han verkar seriös!

MVH Jonas (Som omedelbart bör återgå till Pink Floyd på VINYYYYYL)



Ok det låter bra, mycket nöje det är kul att spisa och fynda vinyl.


Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/08 :  18:29:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hm inte konstigt att min gick iväg så fort för 3.000kr då...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:28:34  Show Profile Send nin a Private Message
Nu står den i mitt rum och spelar tillsammans med ett nytt Vincent Riaa steg. Jävlar va det låter bra, och vilken bas sen!

Ja, men tänk på att det är bara en massa brus, distortion och annat som gör att vinylen låter så bra...

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/08 :  20:04:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Handlaren hävdade att jag inte skulle behöva byta puppan på sisådär 4-5 år.


tror inte mycket på att den kommer att hålla så länge, fast det beror på hur mycket du kommer att använda den och med ditt intryck du fick så lär den gå många timmar. 4-5 år lär nog gälla om du spelar 1-2 timmar om dan.
själv brukar jag slita ut en nål på ett halvår till ett år, fast jag kör än så länge MM, MC med sina finare nålslipningar brukar hålla längre.

Mikael Lyly

www.selleri.de
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/08 :  21:28:36  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej på er.

Fortfarande mycket begeistrad! Vilken realism och vilken gryym bas!
Men, är det meningen att man ska behöva dra på så mycket mer på volymen än vid spelning på cd?
Kör som sagt med Vincents riaa steg (inställt på mc då) mellan svarv och stärkare. Normalt när jag kör cd har jag aldrig volymen på högre än 50 (skala mellan 0-79) och med vinylen får jag gå upp på ca 70 för att få nivå på det hela. Ska det vara så stor nivåskillnad?

MVH Jonas

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/10/08 :  21:59:40  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:
Originally posted by Jonas

Nu står den i mitt rum och spelar tillsammans med ett nytt Vincent Riaa steg. Jävlar va det låter bra, och vilken bas sen!

Krokodilen! Handlaren hävdade att jag inte skulle behöva byta puppan på sisådär 4-5 år. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men han verkar seriös!

MVH Jonas (Som omedelbart bör återgå till Pink Floyd på VINYYYYYL)



Hej Jonas lycka till med din spelare
vad kostar Vincent riaa/phonosteget mvh Arcam/Dual CS 505-4


Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/08 :  22:26:15  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Jonas

Hej på er.

Fortfarande mycket begeistrad! Vilken realism och vilken gryym bas!
Men, är det meningen att man ska behöva dra på så mycket mer på volymen än vid spelning på cd?
Kör som sagt med Vincents riaa steg (inställt på mc då) mellan svarv och stärkare. Normalt när jag kör cd har jag aldrig volymen på högre än 50 (skala mellan 0-79) och med vinylen får jag gå upp på ca 70 för att få nivå på det hela. Ska det vara så stor nivåskillnad?

MVH Jonas



willkommen bei uns! nu har du kul va! akta dig för analogdjävulen. han kan få kostsamma vanor. men kul för dig. du har gjort ett dunderköp. dags att skaffa en puck då!

jo tyvärr så är det ju inte den fetaste signalstyrkan ut från riaaorna generellt. bara att vänja sig. brus, knäpp, sprak, knaster...knaster...knaster...knaster

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/09 :  00:00:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Finns få armar som känns som en Rega armar. Helt klart. Ett givet; KÖP!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.11 sekunder. Snitz Forums 2000