HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min eller plagiat produkt??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:14:08  Show Profile Send primere a Private Message
Hej

Satt och snubblade över tråden om det här med jormas kablar som blev plagierade och såldes under det namnet! Jag är inte ute efter en fortsättning av detta ämnet i denna tråd jag startar, jag tar avstånd från allt i den tråden och hoppas att det löser sig!!

Men min fråga är snarare så här, hur undgår man att få en stämmning eller liknande på sig? Om jag sitter och leker lite med en kabel säger vi! Jag tar en vanlig vit clas ohlsson kabel terminerar denna med WBT och kallar den Thomas Dunder Highend Nirvana Kabel är detta något som gör att jag kan få på moppen? Jag förstår dock att jag råkar illa ut om jag kallar den tex Supra Sword eller så!
Finns det en myndighet eller liknande som man kan kolla upp namn på produkter samt om man har omedvetet plagierat en produkt?

Anledningen att jag frågar är att jag är intresserad av att få gjort något som är mitt, och har olika grejer på G, men man vet dock aldrig finns detta redan någonstans finns namnet ?? JAg menar det finns miljoner om inte miljarder patent och namn på produkter!

Lite inputt tack

Men kom ihåg jag vill inte ha en fortsättning på disskussionen om Jorma Kabel problemet! Hoppas att ni kan respektera detta!

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:23:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det avgörande är väl om den kommer att säljas
i kommersiellt syfte

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:24:33  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
patent- och registreringsverket kan säkerligen hjälpa dig.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:28:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Så länge namnet på din din kabelkonstruktion, eller vad det nu kan vara, inte kan förväxlas med andra tillverkares, får du i princip kalla den för vad du vill.

Det man kan kontrollera är att det varumärke som du ämnar använda, eller något som kan förväxlas med det, inte är registrerat hos PRV eller motsvarande myndighet på utländsk marknad. Vidare kan man kontrollera att det inte finns något väl inarbetat varumärke inom den produktgrupp och de marknader som är aktuella som inte är registrerade. Väl inarbetade varumärken som inte är registrerade åtnjuter i princip samma skydd som registrerade, men processen vid tvist blir mer komplicerad.

Det var ungefär allt jag vet om varumärkesrätt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:32:38  Show Profile Send primere a Private Message
Hmmm ok Larsho!

Det jag menar kanske jag borde tagit med i början är detta faktum om man tittar på en högtalare! Det finns många högtalare som bygger på samma element samma filter samma högtalar kabinett men i olika finish och designs med avstämmningar eller utan!
Jag kan inte svära på att det är så, men jag tror nog att det finns många högtalare som egentligen är samma produkt men under annat namn! Eller?

Låt oss säga att jag byggde en högtalare som skulle säljas kommersiellt under mitt namn! Jag tittade runt hittade att jag ville använda en Vifa DX 25 TG05-04 och en VIFA PL18WO 09-08 samma som HFLS1 om jag väljer denna kombination av element är det ju inte osanolikt att jag får mer eller mindre samma filter och parametrar som HFSL1 eller hur! Och då HFLS1 är Copywright skyddat så skulle jag då kunna råka ut för en stämmning då om jag är helt ovetande! Då måste det finnas en myndighet som kan avgöra om det är möjligt för mig att sälja denna vara under ett annat namn med en annan finish! Utan att jag skulle råka illa ut eller?

Det är lite detta spår jag är inne på!
Inte för att jag är ute efter att plaggiera men man vet inte om konstruktionen redan exsisterar!
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:34:48  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
så länge konstruktionsprincipen inte är patenterad, eller konstruktionen uppenbarligen plagierad så bör det inte vara några problem.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:40:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
För att vara ett plagiat måste produkten uppges att vara någonting den inte är. I ditt exempel primere, att du påstår att det är en HFLS1:a utan att det är det. Till exempel att du använder andra komponenter än de specade.

Om du gör en näst intill likadan konstruktion och kallar den för något annat än HFLS1 torde det vara grönt. Torde eftersom det finns ett gränsland, det är därför jurister finns...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/27 :  17:43:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
primere

Jag tror att du skulle kunna bygga tex en exakt kopia av tex en JM Lab eller en Wilson Puppy om du har den för eget bruk, problemet lär uppstå vid en ev. försäljning, annars kan inte jag se några problem

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/12/27 :  18:12:03  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej det är likadant inom bilindustrin, de som tillverkar ej märkes skärmar till en volvo ändrar bara en bit på plåten, exempel lägger till en bit plåt vid pressningen som man sedan kan klippa bort, då är den inte orginal och Volvo märket står inte på den.

Så jag tror inte det är någon fara så länge man inte säljer den som orginal och den får inte vara lika som orginalet utan det måste skilja lite.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/12/27 :  20:04:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man får tänka på att det handlar om civilrätt, dvs om du anser att någon gjort varumärkes- eller patentintrång är det upp till dig att stämma dem. I praktiken innebär det att så länge som du inte ex. använder någon annans varumärke så är risken för att "åka fast" rätt liten, det har ju hänt mer än en gång att små företag eller privatpersoner helt enkelt fått get upp eftersom motparten haft större ekonomiska resurser.

Vidare så får man tänka på att allt inte går att patentera, det räcker ju med att det är "allmänt känt" för att det ska vara omöjligt. Exemplet med högtalaren ovan är väl ett exempel på detta; om inte konstruktionen använder just denna kombination av element på ett helt nytt sätt så är det tillåtet att bygga "kopior" eftersom principen (ex. basreflex) inte är patenterad.
Skulle man däremot bygga en högtalare med exakt samma utseende skulle man i princip kunna bli stämd, men BARA om "orginalet" är skyddat vilket det nog oftast inte är (jmf med möbler, hur många "kopior" ser man inte där?), då rör det sig dessutom inte om patentskydd utan om att själva utseendet år skyddat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000