HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu ger jag upp...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

XL
Member

55 Posts

Posted - 2004/12/26 :  18:19:19  Show Profile Send XL a Private Message
Har kollat runt hela dagen på Internet efter lämpliga högtalare till mitt lilla studentrum på 15 kvadrat men hittar inget...

Min elektronik:
CD-spelare: Harman Kardon HD720
Försteg: Nad 114
Slutsteg: Nad 214

Men hittar inget som verkar vettigt...
HFLS1 verkade intressant, men jag läste inlägg om att högtalarna inte passade till hårdrock, och det står även i artikeln om dem att den skall vara lite laid-back i mellanregistret. Är det så? Jag lyssnar mest på hårdrock, så jag vill ju att det ska vara lite ös i högtalarna.

Stativare verkar vara det enda vettiga i ett rum på 15 kvadrat, eller?

Hur som helst tar jag väldigt tacksamt emot tips på vettiga hemmabyggen till en trångbodd hårdrockare. Kan även tänka mej färdigbyggda.

Pris max ~3500 kr.

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/12/26 :  18:23:43  Show Profile Send karvid a Private Message
XL,
mina egna erfarenheter från studentrum är att man kan glömma en bra ljudbild från högtalare i dessa trånga övermöblerade rum (en form av "compact living").
Satsa på ett par bra hörlurar istället, det gjorde jag!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/12/26 :  19:21:46  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag gillar mina HFLS-1 jätte mycket. Men jag lyssnar nästan bara på hip-hop och inget på hårdrock. Men om du bor i Stockholm är du välkommen att komma och lyssna på mina. Jag flyttar in på mitt studentrum den tredje så någon gång efter det i så fall.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/26 :  19:34:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså hfls-1 funkar ju bättre än det ALLT för 3500 oavsett vilken kategori som spelas måste man ju faktiskt tillägga...


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/12/26 :  20:00:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köp ett par gamla Philips MFB-högtalare, t ex 544 eller 541...smäller rätt bra om dom...du kan sälja slutsteget och köpa lite skivor istället...eller punsch på torsdagar

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/12/26 20:01:08
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2004/12/27 :  11:15:32  Show Profile Send XL a Private Message
tack för alla svar!

quote:
XL,
mina egna erfarenheter från studentrum är att man kan glömma en bra ljudbild från högtalare i dessa trånga övermöblerade rum (en form av "compact living").
Satsa på ett par bra hörlurar istället, det gjorde jag!

Jag kan tänka mej det, men samtidigt gillar jag inte riktigt ljudet i hörlurar heller. Var inne på samma idé, var och köpte ett par Sennheiser HD497, tyckte inte att det var värt att gå nå högre i prisklass faktiskt.
Så jag vill nog ha ett par högtalare ändå, det spelar kanske inte så stor roll om jag bygger ett par HFLS-1 eller om jag köper ett kit för typ halva kostnaden på hifi-kit..? Utan att det blir någon större skillnad i ljudkvalité med tanke på den kassa akustiken alltså? Jag kommer inte ha möjlighet att placera dom särskilt bra heller. Så det jag egentligen främst är ute efter är kanske ett par som inte är så placeringskänsliga... Carlsson?

quote:
Jag gillar mina HFLS-1 jätte mycket. Men jag lyssnar nästan bara på hip-hop och inget på hårdrock. Men om du bor i Stockholm är du välkommen att komma och lyssna på mina. Jag flyttar in på mitt studentrum den tredje så någon gång efter det i så fall.

Tack för inbjudan, jag bor i Uppsala men om jag är i Stockholm nån dag, så kan jag ju höra av mej..

quote:
alltså hfls-1 funkar ju bättre än det ALLT för 3500 oavsett vilken kategori som spelas måste man ju faktiskt tillägga...

OK, men samma fråga där då, tror du jag märker skillnaden med dåligt placerade högtalare, i ett litet rum med kass akustik?
Förresten såg jag nåt om någon som höll på att modifera sina delningsfilter för att få lite mer in-your-face i mellanregistret. Någon som vet nåt resultat av detta? Eller tips hur man skulle kunna modda dem?

quote:
Köp ett par gamla Philips MFB-högtalare, t ex 544 eller 541...smäller rätt bra om dom...du kan sälja slutsteget och köpa lite skivor istället...eller punsch på torsdagar

tål att tänkas på

Edited by - XL on 2004/12/27 11:24:31
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/27 :  11:52:28  Show Profile Send Haakan a Private Message
för att inte tala om hur kul det är att bygga talare

hifikits modeller för 3500 pix skulle jag inte ge 5 öre för...filtret är ju bara skit

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/12/29 :  16:56:25  Show Profile Send mag a Private Message
Ino audio piP i byggsats (rå mdf) kostar 4000:- och är tämligen svårslagen i den prisklassen

HFLS-1 kan du ju titta lite på och även EPS http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=681


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/12/29 :  18:37:11  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Jasså, ytterligare en student från uppsala?


Jag har ett par Infinity Alpha 40 som ska säljas då jag kommer tillbaka till Uppsala och fått ner mina nya högtalare (beräknas till mitten av januari, typ).
Finns att provlyssna i Flogsta om du inte har hunnit hitta dig ett par innan dess

Dessutom härligt uppställda i ett litet rum med betongvägg bakom högtalare och lyssningsposition...



Men är du ute efter att bygga så skulle jag nog satsa på HFLS-1.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/12/30 :  00:43:07  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag hade nog köpt ett par Cerwin e-310, e-710, ls-10 (eller v-10f, har dock ej lyssnat pa denna) d.v.s med 10" baselement. De är inte sa stora, ligger inom prisramen samt att de fungerar bra med metal(kanske för att de inte later speciellt detaljerat).

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2005/01/01 :  20:12:41  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag bor i uppsala, Har HFLS-1 kit liggandes hemma och tanken är att dom ska bli färdig byggda om ett par veckor.. Så om du vill kanske jag kan komma hem till dej så får du provlyssna dom i dit rum, med dina prylar

MVH jag
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/01/02 :  17:33:00  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag kör mina HFLS-1:or i 18m² studentlägenhet med betongväggar. Fungerar utmärkt. Skulle dessa högtalare inte fungera till hårdrock? Hittar du något nytt för samma pengar som fungerar bättre är du välkommen att höra av dig!
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2005/01/08 :  12:10:36  Show Profile Send XL a Private Message
Alltså, att att HFLS-1 inte skulle kunna spela hårdrock, det är bara något jag läst på forumet, har själv ingen uppfattning.

Men jag har i alla fall beslutat mej för att bygga ett par EPS. Kanske blir ett par HFLS-1 i framtiden. Men visst vore det kul om du kunde komma hem till mej med dina HFLS-1, Ludde, så kan du få höra på mina EPS. Verkar inte vara så många som jämfört dem, olika prisklasser men det skulle vara intressant hur mycket det skiljer när man har relativt billig elektronik och ett dåligt rum.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2005/01/08 :  14:39:46  Show Profile Send Saro a Private Message
Läs repotaget om banddiskanter.. Det är det enda rätta. Till hårdrock är det mäktigt
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:02:34  Show Profile Send knoxville a Private Message
ehh, jag tycker hårdrock är en av HFLS-1 starka sidor i och med dess lite "laid back" ljud som dom presterar. Bra och tung bas som ändå är fast, så dubbelkaggar lite riktigt bra...

Den vassa diskanten som några har pratat om har iaf inte jag i min kombination med Primare+Sony+HFLS-1.

Så du kan nog glömma att de skall vara dåliga på hårdrock iaf.

/Erik


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:17:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tyvärr finns det inga rådande naturlagar om vilka högtalare som passar ditten eller datten bäst: varken Pip eller HFLS-1 är högtalare som alltid passar, utan båda modellerna har sina tillfällen (dvs rum, kringutrustning, etc) där dom presterar mycket bra.

Hemma i min förra lägenhet presterade HFLS-1 "sådär", hemma hos ayayay var det musik i parti och minut. I nuvarande lägenhet har jag hört Pip som presterade så som är tänkt, bra för att vara en byggsats för 4000kr (då uppstödd av ARC VT 100 mk III iof). Pip presterade enligt Rydberg "sådär" hemma hos honom.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000