HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basbekymmer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:51:07  Show Profile Send JPL a Private Message
Hej alla..

Efter att jag möblerat om lite hemma så har jag fått lite problem med basen..
förut spelade jag med högtalarna mot långväggen och kunde knappt ha någon volym alls på subben...efter ha bytt till att spela med högtalarna mot kortväggen så får jag ingen bas alls (även med volymen på subben på max)när jag sitter vid lyssningspossitionen men bakom högtalarna är det ett j-a muller...Har kollat alla kopplingar...

Någon som vet...?

mvh Patrik...

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:53:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du får väl flytta på subben tills du hör basen igen.
Om subben är olämpligt placerad så släcks basen ut av reflexer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:56:18  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by JPL

Hej alla..

Efter att jag möblerat om lite hemma så har jag fått lite problem med basen..
förut spelade jag med högtalarna mot långväggen och kunde knappt ha någon volym alls på subben...efter ha bytt till att spela med högtalarna mot kortväggen så får jag ingen bas alls (även med volymen på subben på max)när jag sitter vid lyssningspossitionen men bakom högtalarna är det ett j-a muller...Har kollat alla kopplingar...

Någon som vet...?



ett gammalt jeditrick är väl att du går omkring i rummet med musik på. på de platser i rummet där du hör subben bör du ställa den. svårare än så behöver det inte vara. eller har man fått allt om baktassen igen.

sgt sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:05:59  Show Profile Send JPL a Private Message
quote:
ett gammalt jeditrick är väl att du går omkring i rummet med musik på. på de platser i rummet där du hör subben bör du ställa den. svårare än så behöver det inte vara. eller har man fått allt om baktassen igen


Det är ju det som är problemet..vid subben bakom fronthögtalarna är det överdriven bas..men vid lyssningspossitionen hör man inte ens basen..

mvh Patrik...
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:10:40  Show Profile Send Kreator a Private Message
Ett väldigt bra knep för att få ordning på basen är att ställa subben precis på din lyssningsposition och sedan sätta på en riktigt basig låt. Sedan går du runt i ditt rum och lyssnar var basen låter bäst, där ställer du sedan subben, om det nu är praktiskt möjligt! Annars ställer du den i alla fall där det låter bra!

Det är basens långa våglängder som ställer till det för dig och när en våg möter en lika stor buk så blir summan noll vilket innebär att du inte hör basen. Den släcks alltså ut på vissa platser i rummet där refelktion och direktljud möter varandra.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:17:45  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

Ett väldigt bra knep för att få ordning på basen är att ställa subben precis på din lyssningsposition och sedan sätta på en riktigt basig låt. Sedan går du runt i ditt rum och lyssnar var basen låter bäst, där ställer du sedan subben, om det nu är praktiskt möjligt! Annars ställer du den i alla fall där det låter bra!

Det är basens långa våglängder som ställer till det för dig och när en våg möter en lika stor buk så blir summan noll vilket innebär att du inte hör basen. Den släcks alltså ut på vissa platser i rummet där refelktion och direktljud möter varandra.



det var ju så jag menade. fast jag har ju inte samma pedagogiska förmåga som herr kreator. rockar jvc:n?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:20:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Har du provat att fasvända den?

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:37:29  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by Per

quote:
Originally posted by Kreator

Ett väldigt bra knep för att få ordning på basen är att ställa subben precis på din lyssningsposition och sedan sätta på en riktigt basig låt. Sedan går du runt i ditt rum och lyssnar var basen låter bäst, där ställer du sedan subben, om det nu är praktiskt möjligt! Annars ställer du den i alla fall där det låter bra!

Det är basens långa våglängder som ställer till det för dig och när en våg möter en lika stor buk så blir summan noll vilket innebär att du inte hör basen. Den släcks alltså ut på vissa platser i rummet där refelktion och direktljud möter varandra.



det var ju så jag menade. fast jag har ju inte samma pedagogiska förmåga som herr kreator. rockar jvc:n?

sayonara



Det är färdigrockat med den!

Du kan nog vara pedagogisk bara du tar i lite!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:37:30  Show Profile Send JPL a Private Message
Har du provat att fasvända den?


Japp ingen skillnad

mvh Patrik...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:11:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by JPL

Hej alla..

Efter att jag möblerat om lite hemma så har jag fått lite problem med basen..
förut spelade jag med högtalarna mot långväggen och kunde knappt ha någon volym alls på subben...efter ha bytt till att spela med högtalarna mot kortväggen så får jag ingen bas alls (även med volymen på subben på max)när jag sitter vid lyssningspossitionen men bakom högtalarna är det ett j-a muller...Har kollat alla kopplingar...

Någon som vet...?



God kväll Patrik!

Om jag får gissa så har din lyssningsposition hamnat i närheten av mitten av lyssningsrummet och/eller basmodulen står i ett hörn?

Rummets ljudtrycksfördelning beror på hur rummet är goemetriskt utformat, väggarnas akustiska egenskaper, var excitationen sker (där högtalarna står), och var lyssningsplatsen är. Grovt sett är det minst ljudtryck i närheten av rummets mitt på grund av flera av de stående vågorna i rummet, har s k nodpunkter där. Tidsberoendet finns förstås också som ger ett försämrat tidssvar.

Här kommer ett förslag till tips som består av mitt antagande om dun möblering ovan: Prova att flytta lyssningspositionen längre bak för att komma in i "ljudtrycksbukarna". Prova också att placera basmodulen på mitten längs väggen framtill för att inte excitera stående vågor tvärs rummet, de känns som en "lock-i huvudet-effekt".

Sedan kan man börja med riktiga basabsorbenter (ej att förväxla med Tubetraps), multipla basmoduler, och parametriska ekvalistorer, som gör basen mindre mullrande, rullande, bullrande...

Lycka till!

Hälsningar
JOhan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:26:14  Show Profile Send JPL a Private Message
quote:
God kväll Patrik!

Om jag får gissa så har din lyssningsposition hamnat i närheten av mitten av lyssningsrummet och/eller basmodulen står i ett hörn?

Rummets ljudtrycksfördelning beror på hur rummet är goemetriskt utformat, väggarnas akustiska egenskaper, var excitationen sker (där högtalarna står), och var lyssningsplatsen är. Grovt sett är det minst ljudtryck i närheten av rummets mitt på grund av flera av de stående vågorna i rummet, har s k nodpunkter där. Tidsberoendet finns förstås också som ger ett försämrat tidssvar.

Här kommer ett förslag till tips som består av mitt antagande om dun möblering ovan: Prova att flytta lyssningspositionen längre bak för att komma in i "ljudtrycksbukarna". Prova också att placera basmodulen på mitten längs väggen framtill för att inte excitera stående vågor tvärs rummet, de känns som en "lock-i huvudet-effekt".

Sedan kan man börja med riktiga basabsorbenter (ej att förväxla med Tubetraps), multipla basmoduler, och parametriska ekvalistorer, som gör basen mindre mullrande, rullande, bullrande...

Lycka till!

Hälsningar
JOhan Lindroos


Hej Johan..
2 rätt av 2 möjliga..
Jag trodde det skulle bli bättre med den nya möbleringen..vilket jag tyckte det blev förutom basen..
Rummet är 6 meter långt
Jag har högtalarna 1.20 från bakvägg..3 m från HT till lyssningspossition..ca 1.80 till bakvägg..

mvh Patrik...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000