HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylpuck eller inte...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:35:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag spisar vinyler som aldrig förr just nu. Rör knappt mina Cd skivor. Undrar lite. Jag använder ingen skivpuck. Är det lönt att köpa en? Ger det nån hörbar skillnad? Rekommendationer? Annars är det ju rätt fräckt iallafall...


Herr_Engel:#hififorum@quakenet

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:39:04  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Jag spisar vinyler som aldrig förr just nu. Rör knappt mina Cd skivor. Undrar lite. Jag använder ingen skivpuck. Är det lönt att köpa en? Ger det nån hörbar skillnad? Rekommendationer? Annars är det ju rätt fräckt iallafall...




det är jättefräckt och ibland men inte alltid hörbart. praktiskt framförallt om du har skivor som är lite skeva. klart att du skall vara puckad. jag har fyra stycken. två är av skruvmodell och två tvingar ner skivan med gammal hederlig gravitationshjälp. jag föredrar handhavandet på dem utan skruv. det är så förbaskat mkt enkalare.

puckonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:40:30  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag kör utan puckar tycker inte om dom.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:55:55  Show Profile Send n/a a Private Message
En sak slog mig. Jag tror inte jag skall ha puck, även om det är fräckt. Nottingham motorn är medvetet väldigt 'klen'. En tung puck kanske försämrar. Jag antar att motorn och den tunga spacedeckplattan är gjorda att passa varandra viktmässigt... fan... Jag som ville ha puck.. Eller har jag fel?


Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:01:18  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

En sak slog mig. Jag tror inte jag skall ha puck, även om det är fräckt. Nottingham motorn är medvetet väldigt 'klen'. En tung puck kanske försämrar. Jag antar att motorn och den tunga spacedeckplattan är gjorda att passa varandra viktmässigt... fan... Jag som ville ha puck.. Eller har jag fel?





nej fel har du inte. är du orolig för vikten kan du satsa på en mitchell puck eller skivklämma är väl ett bättre uttryck. de är lätta men av skruvmodell vilket gör att de håller skivan smetad mot underlaget ändå.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:08:08  Show Profile Send lindvall a Private Message
Fast Nottinghamen snurrar väl bara man satt fart på den? Jag skulle inte tro att det blir så mycket tyngre för motorn, däremot kanske för lagren?

Du må tro att jag också funderat på puck till min Interspace. (Jo Per, det blev ingen RPM 9, utan en Nottingham.)
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:20:05  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

Fast Nottinghamen snurrar väl bara man satt fart på den? Jag skulle inte tro att det blir så mycket tyngre för motorn, däremot kanske för lagren?

Du må tro att jag också funderat på puck till min Interspace. (Jo Per, det blev ingen RPM 9, utan en Nottingham.)



det värmer mitt hjärta att du valde nottingham. vad har du för arm och puppa till den?

f.ö. undrar jag om the streets finns på vinyl? det borde den väl göra va. blir inte klok på hur bra den är. årets bästa platta?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/07 :  17:46:12  Show Profile Send lindvall a Private Message
Puppan är Tracer 2, tonarmen är en Nottingham också, tror det är Interspacetonarmen. Jag köpte den med "allt på".

Har precis lånat hem en Berendsen riaa, och testar mot Pro-jects phonobox. Som att dra bort gardinerna framför högtalaren, men den är ändå inte riktigt kul. Så nu ska det snart testas Phono-box SE, den som ser ut som en liten Nelson Pass.



Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:00:50  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

Puppan är Tracer 2, tonarmen är en Nottingham också, tror det är Interspacetonarmen. Jag köpte den med "allt på".

Har precis lånat hem en Berendsen riaa, och testar mot Pro-jects phonobox. Som att dra bort gardinerna framför högtalaren, men den är ändå inte riktigt kul. Så nu ska det snart testas Phono-box SE, den som ser ut som en liten Nelson Pass.





projecten har ju faktiskt blivit riktigt fin. undrar vad de förbättrat i se versionen? bättre nätdel är väl en kvalificerad gissning. vad bellar den?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:22:41  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Här är en ganska cool puck, med inbyggt stroboskop. 33 och 45 rpm:


Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:26:47  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jo, det är lagret som avgör om spelaren klarar den extra tyngd som en puck innebär. En inte ovanlig puckvikt är runt 200 gram, och en tallrik som väger flera kilo torde klara denna extra vikt. Vad gäller drivningen så torde den bara bli stabilare med större vikt, även om inte skillnaden blir särskilt stor, då ju vikten är koncentrerad till tallrikens centrum. Ju tyngre puck, desto vikt-igare (!) att den är väl centrerad.
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson, som ännu inte fått igång sin luftlagrade spelare, men som ska ta itu med det så fort tillfälle ges

Edited by - pekka.j on 2002/10/07 18:30:36
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:36:17  Show Profile Send lindvall a Private Message

quote:


projecten har ju faktiskt blivit riktigt fin. undrar vad de förbättrat i se versionen? bättre nätdel är väl en kvalificerad gissning. vad bellar den?

sayonara



Den går på runt ett par lax. Relativt överkomligt alltså... Vad dom gjort med den vet jag inte, men kylflänsarna kanske inte bara sitter där för snyggt.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:41:16  Show Profile Send lindvall a Private Message
(Apropå streets, är det denna du menar Per?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00005V695/ref=ed_ra_of_dp/026-7718981-3238837
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:50:36  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag skulle inte oroa mig för vikten. Det är som pekka säger. Vikten är vid tallrikens center och påverkar därför väldigt lite. Är du ändå orolig, prova Clearaudios klämma Den väger endast ett 20 gram (vägd för 60 sekunder sedan).

Har någon lyssnat på något av Tom Evans phonosteg? De lär ju vara fantastiska.

mvh

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:56:55  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Per Posted - 2002/10/07 : 16:39:04
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Ranefjord

Jag spisar vinyler som aldrig förr just nu. Rör knappt mina Cd skivor. Undrar lite. Jag använder ingen skivpuck. Är det lönt att köpa en? Ger det nån hörbar skillnad? Rekommendationer? Annars är det ju rätt fräckt iallafall...



--------------------------------------------------------------------------------


det är jättefräckt och ibland men inte alltid hörbart. praktiskt framförallt om du har skivor som är lite skeva. klart att du skall vara puckad. jag har fyra stycken. två är av skruvmodell och två tvingar ner skivan med gammal hederlig gravitationshjälp. jag föredrar handhavandet på dem utan skruv. det är så förbaskat mkt enkalare.

puckonara


Jag håller med helt, det är som om Per kunde läsa mina tankar.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:13:34  Show Profile Send lars a Private Message
Hade tidigare en thorens 2001. Den lät bättre med puck (Michell:s skuvpuck som inte väger så mycket).

Efter att ha bytt upp mig till en LP12 så gör det ingen skillnad med eller utan puck. Märkligt men enklare.
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:27:03  Show Profile Send Lennart a Private Message
Jag skulle satsa på en lätt puck som skruvas fast.
En tung puck kommer att ge extra tyngd till tallrikens lager, och det är inte bra med tanke på att du har en spelare som har ett lager som redan är ganska hårt ansträngt av tallrikens höga vikt.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:11:54  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vilka fula puckar, vem köper såna?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:10:41  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

(Apropå streets, är det denna du menar Per?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00005V695/ref=ed_ra_of_dp/026-7718981-3238837



jajabullar satan vad bra, vill ha den på vinyl istället. då skall det beställas lite då!

sayo

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:15:03  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Lennart

Jag skulle satsa på en lätt puck som skruvas fast.
En tung puck kommer att ge extra tyngd till tallrikens lager, och det är inte bra med tanke på att du har en spelare som har ett lager som redan är ganska hårt ansträngt av tallrikens höga vikt.



man får väl anta att lagren är tillverkade med nån sorts marginal.
i annat fall kan man ju alltid kolla med tillverkaren om grammofonen klarar en puck eller ej.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:23:35  Show Profile Send hanis a Private Message
Annars så borde dom ha den på Pitch i Stockholm.
Skivaffären ligger nere vid Vasagatan.

quote:
Originally posted by Per

quote:
Originally posted by lindvall

(Apropå streets, är det denna du menar Per?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00005V695/ref=ed_ra_of_dp/026-7718981-3238837



jajabullar satan vad bra, vill ha den på vinyl istället. då skall det beställas lite då!

sayo

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:30:44  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by hanis

Annars så borde dom ha den på Pitch i Stockholm.
Skivaffären ligger nere vid Vasagatan.



Jo där bör den väl finnas. Konstigt att pitch inte har tagit chansen att bli verkligen bra nu när konkurrensen från andreas skivor är över.

sayo

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:38:40  Show Profile Send hanis a Private Message
quote:
Originally posted by Per

Jo där bör den väl finnas. Konstigt att pitch inte har tagit chansen att bli verkligen bra nu när konkurrensen från andreas skivor är över.

sayo




Har precis hittat Pitch så jag vet tyvärr inte så mycket om dom.

hanis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.22 sekunder. Snitz Forums 2000